Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

KUTT NED: Nordmenn får fortsatt i seg for mye sukker. Foto: Pia Solberg/VG

Derfor bør du kutte ned sukkerinntaket

Mange kan kjenne på søtsuget, og kan slite med å begrense inntaket. For Irina Lee var løsningen å kutte sukker helt fra kostholdet.

Skille mellom tilsatt sukker og naturlig sukker:

 

Sukker i bær og frukt er det ikke noe mål å kutte ned på, det bør være en del av kostholdet vårt og er vist å ha en positiv helsegevinst. Sukkeret i seg selv, om du ser på det kjemisk, er helt likt. Men sukkeret i frukt og bær kommer sammen med masse vitaminer, mineraler og fiber, mens det tilsatte sukkeret ikke kommer med andre næringsstoffer. 

Kilde: Tine Mejlbo Sundfør

Ifølge Helsedirektoratets rapport «Utviklingen i norsk kosthold 2017»  har engrosforbruket av sukker gått ned fra rundt 43 kilo til 27 kilo per innbygger per år, men vi får fortsatt i oss for mye sukker.

– Søtsug er en sterk lyst til å spise noe søtt og mange kan føle at de overspiser og mister kontrollen, men for de fleste vil likevel ikke alle punktene for avhengighet (se faktaboks, journ. anm.) være oppfylt. Derfor kan det vanskelig kalles en avhengighet. Avhengighet eller ei, så er det mange som syns det er veldig vanskelig å håndtere søtsuget og begrense sukkerinntaket til et passelig nivå, sier klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Oslo Universitetssykehus, Ullevål, Tine Mejlbo Sundfør.

Les også: Spis etter klokka og bli kvitt søtsuget

Hun forteller at det ikke er vist at sukker er avhengighetsskapende på lik linje med for eksempel narkotika, men at mange syns det kan være vanskelig å bare kunne spise litt.

– Det er vanskelig å gi et enkelt svar på om man kan bli avhengig av sukker. Avhengighet er vanskelig å definere blant annet fordi man kan være avhengig av så mange ulike ting på så mange ulike måter. I dagligtale snakker vi om avhengighet av alt fra shopping, trening, Facebook, internett og sukker - til heroin, alkohol og doping. Inntak av sukker og raske karbohydrater kan riktignok fremme serotoninsyntesen, et signalstoff i hjernen, og det spiller en sentral rolle i kontrollen av humøret. Dette er allikevel ikke ensbetydende med at det er avhengighetsskapende, forteller Sundfør.

 

KUTTET SUKKER: Irina Lee kuttet sukker og mel helt fra kostholdet med metoden «Bright Line Eating». Foto:Helge Mikalsen/VG

Felles for avhengighet av ulike slag:

 

1. At mye tid og ressurser går med til å tenke på, eller skaffe penger eller tid til å fortsette aktiviteten.

2. At man opplever at handlingen gir en form for kortvarig flukt eller «kick»

3. At man hele tiden må øke dosen for å få den ønskede effekten.

4. At man opplever abstinenslignende symptomer dersom man ikke tilfredsstiller avhengigheten eks. stressreaksjoner som uro, angst, hjerteklapp og sykdomsfølelse.

5. At man havner i konflikt med sine omgivelser, f. eks. familien, arbeidsplassen, venner på grunn av misbruket

6. At man kjemper med indre konflikter som skam/skyldfølelse og følelser av forakt for seg selv, samtidig som en annen indre stemmer skyver disse tankene unna og misbruket fortsetter.

7. At man opplever en eller flere tilbakefall når man prøver å bryte med avhengigheten

8. Kjemisk-avhengighet kjennetegnes ofte av at selv et mindre inntak av stoffet vil ha negative helseeffekter, f.eks er bare et par røyk om dagen eller ett skudd med heroin helseskadelig, mens man for sukker ikke finner noen negative effekter av å ha litt sukker i kostholdet.

Kilde: Tine Mejlbo Sundfør

Kuttet sukker helt fra kostholdet

For Irina Lee var løsningen å kutte sukker helt fra kostholdet. 

– I 2015 hørte jeg for første gang om «Bright Line Eating», der en amerikansk psykologiprofessor fortalte at det er hjernen som hindrer meg i å gå ned i vekt. Hun forklarte at cirka en tredjedel av befolkningen har lett for å bli avhengig av matvarer med sukker og mel. Noen kan for eksempel ikke bare ta én sjokoladebit, men spiser opp hele plata. Da skjønte jeg at det var mitt problem, forteller Lee. 

Metoden går ut på å kutte sukker og mel helt ut av kostholdet, spise kun tre måltider om dagen og veie all mat, så du får nok av den riktige maten. Ved å bruke metoden gikk Lee ned 20 kilo på et halvt år, og hun har holdt seg stabil siden. 

Nå har hun utgitt boken «Spis deg fri», som er en oversettelse av boken «Bright Line Eating», og som forklarer metoden. 

Les også: Slik blir du kvitt karbo-suget

Ikke negativt

Ifølge Sundfør er det ikke negativt å kutte sukker helt fra kostholdet, da kroppen ikke trenger det. Likevel vil nok de fleste finne det utfordrende i lengden.

– Alle som har kunnskap om ernæring er helt enige om at man bør få i seg så lite tilsatt sukker som mulig. Et begrenset inntak av sukker er derimot ikke vist å gi oss noen negative effekter, men hvis inntaket blir høyt er risikoen større for å gå opp i vekt, som igjen kan føre til livsstilssykdommer som diabetes 2 og hjert- og karsykdommer, forteller ernæringsfysiologen. 

Hun mener at det som gir helsegevinst er varige løsninger, og at det beste derfor er å finne en løsning du kan leve med. 

– Det viktig å huske på at mat påvirker helsen vår på andre måter enn via næringsstoffer. Hyggelige måltider og trivsel er like viktig for helsa vår som akkurat hva vi spiser, sier hun, og påpeker at det ikke finnes en lik løsning for alle: 

– Vi er forskjellige. Noen trenger ekstreme løsninger, som å kutte helt, mens andre trenger å finne en middelvei. 

Irina Lees tips for å kutte sukker fra kostholdet: 

1. Vit at det vil bli grusomt i 5 dager, men at det virkelig er verdt det. 

2. Innse at én bit er for mye, og at det er lettere å takke nei enn å prøve å spise med moderasjon. 

3. Vit at det blir fantastisk og bedre. Kroppen, hodet og tankene kommer til å føle seg bedre av å kutte sukker. Ved å kutte sukker kan du oppleve at humøret blir bedre og mer stabilt. 

4. Sørg for å spise store nok mengder av riktig type mat til hvert måltid. 

5. Kutt tvert. Jeg kuttet tvert, og det var litt som da jeg sluttet å røyke for flere år siden. Jeg prøvde meg først på kjøreregler for røykingen, men det funker ikke. Kutt tvert i stedet for å la prosessen være sakte og vond. Det er litt hardt og brutalt, tøff kjærlighet. 

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Hilde gikk ned 26 kilo: – Ville bli en bedre utgave av meg selv

Stopp sjokoladesuget med mager kakao

Fire råd for et sunnere kosthold