Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 360,-
 

NULL KALORIER: Drikker du lettbrus får du ikke i deg noen kalorier, men heller ingen nyttige næringsstoffer som kroppen trenger. Lettbrus er likvel et mye bedre valg en vanlig sukkerbrus som er full av «tomme» kalorier. Foto: Espen Sjølingstad Hoen / VG

Nye studier viser at lettbrus ikke gjør deg overvektig

Kunstig søtet brus gir ikke økt vekt eller økt risiko for diabetes type 2, slår nok en studie fast. Å bytte ut vanlig brus med en lettvariant er derimot et nyttig verktøy dersom du ønsker å kvitte deg med overvekt.

Brus med kunstige søtningsmidler påvirker ikke insulinfølsomheten og øker ikke risikoen for å utvikle diabetes type 2 eller hjerte- og karsykdommer, viser ny dansk studie. Resultatet underbygger tidligere intervensjonsstudier som har vist at lettbrus kan være et effektivt virkemiddel for å oppnå en sunnere vekt og kropp. Den nye studien er gjennomført av forskere ved Institut for Idræt og Ernæring på Københamn Universistet i samarbeid med Århus Universitet. Den danske studien ble først omtalt i Politiken.

 

Lettbrus øker ikke vekten, sier professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon. Foto: Jan Petter Lynau / VG

Vann er selvsagt den beste tørsteslukker, men en ettårig studie fra 2016 Obesity (Silver Spring) viste utrolig nok at å drikke lettbrus er et nyttig verktøy for å gå ned i vekt og vedlikeholde vekten etter vektnedgang – sammenlignet med vann!

Holder vekttapet med lettbrus

– Studien av Peters og medarbeidere virker solid og omfatter over 300 forsøkspersoner i en 1-årig intervensjonsstudie hvor man ønsket en klar vektreduksjon. Resultatet viser at personer som drakk cirka 0,7 liter kunstig søtede leskedrikker har en betydelig større vektreduksjon (gjennomsnittlig 6,2 kilo) sammenlignet med dem som drakk tilsvarende mengde vann (gjennomsnittlig vektreduksjon på 2,5 kilo) i ett år, forteller professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon

– Ut fra også denne studien kan vi trygt si at det ikke er noen økt risiko for vektøkning ved bruk av kunstig søtede leskedrikker, konkluderer Drevon.

Les også: Derfor bør du kutte sukkerinntaket

 

– Uforståelig at folk frykter lettbrus, sier overlege Jøran Hjelmesæth og leder for Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold. Foto: Alf Øystein Støtvig / VG

Bytt ut sukkerbrus

Det finnes mange myter og meninger om lettbrus, men kaloriregnskapet er enkelt: Drikker du en halvliter brus får du i deg 210 kcal. Drikker du tilsvarende mengde lettbrus er kaloriinntaket lik null. Om du drikker en halvliter brus til daglig, og bytter ut sukkerbrusen med lettbrus, kan du i teorien faktisk spare nesten 1500 kcal på en uke.

– Jeg er overbevist om at lettbrus i normale mengder ikke er skadelig, men at sukkerbrus er det, sier overlege Jøran Hjelmesæth ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold. Hjelmesæth er også professor i overvekt ved Universitetet i Oslo.

Han kan ikke forstå at noen fremdeles tror at lettbrus er skadelig.

– Det viser at selv ikke god vitenskap kan vinne mot følelser, sier Hjelmesæth og sikter til myter om at aspartam er farlig og at lettbrus gir insulinrespons. Begge mytene er dokumentert feilaktige. EUs organ for mattrygghet EFSA og Vitenskapskomiteen for mat og miljø slår fast at selv søtstoff i store mengder ikke har vist å være helseskadelig. Daglig akseptabelt inntak (ADI) av søtstoffet Aspartam ligger på 40 mg per kilo kroppsvekt. Unntaket er for barn under tre år.

Les også: Fetere av brus

 

LETT OG ZERO: Lettbrus kan ikke akkurat kategoriseres som en sunn vare, men det er bedre enn sukkerbrus. Foto: Nils Bjåland / VG

– En annen feilaktig myte er at mange ser overvektige personer drikke lettbrus. Det er ikke dermed sagt at det er lettbrusen som har gjort dem overvektige. Kanskje drikkes lettbrus i forbindelse med vektnedgang eller som et middel for å unngå ytterligere vektoppgang, forteller professoren.

Sukret brus ga økt vekt

Intervensjonsstudien i Danmark undersøkte virkningen av et høyt daglig forbruk av lettbrus. I studien drakk deltakerne i lettbrus-gruppen 1 liter Coca Cola light daglig i seks måneder. De ble sammenlignet med tre andre grupper som hver drakk 1 liter vanlig sukret brus, 1 liter lettmelk eller 1 liter vann. Tilsammen deltok 60 overvektige forsøkspersoner.

– Resultatet tyder på at insulinfølsomheten ikke påvirkes av å drikke brus med kunstig søtning sammenlignet med å drikke vann, melk eller brus med sukker. Det var ingen endring i vekt, men gruppen som drakk vanlig brus med sukker økte både fett og kolesterol i blodet, noe vann, melk og lettbrus ikke gjorde, uttaler og ph.d-student Sara Engel ved Institut for Idræt og Ernæring, som også var førsteforfatter til den vitenskapelige artikkelen publisert i Obisety.

Matspaner-test: En av disse inneholder like mye sukker som brus!

Selv om dette var en enkeltstudie underbygger den tidligere resultater, blant annet en stor metaanalyse fra 2015 der 90 ulike menneske- og musestudier samlet konkluderte med at lettbrus ikke økte hverken energiinntak eller kroppsvekt, når det sammenlignes med vann.

Pepsi Max i stedet for kaker

Lisbeth_før_etter_2
 

Lisbeth Hansen (40) har gått ned 38 kilo til sammen siden hun startet sin vekt- og livsstilsreise januar 2016. Bildet til høyre er tatt i 2016 og da hadde Lisbeth gått ned 32 kilo. Foto: privat og Ole Martin Halvorsen

Lisbeth now
 

NÅ: Lisbeth har gått ned tilsammen 38 kilo. Gjennom hele vektnedgangen har hun drukket nesten 2-4 liter Pepsi Max hver dag, uten at det har stoppet fremgangen. Foto: Privat

Vektklubb-medlem Lisbeth Hansen (40) fra Hønefoss har drukket Pepsi Max som en strategi for å holde seg unna søtsaker gjennom hele sin vektreduksjon for to år siden, og nå for å stabilisere den lavere vekten.

– Når andre koser seg med kaker, sjokolade og andre fristelser, så kan jeg ta et stettglass med Pepsi Max. Lettbrus er min kos og hadde jeg ikke hatt den hadde jeg trolig hatt noen sprekker og utskeielser. Og jeg har ikke hatt en eneste sprekk på to år, forteller hun.

Det første året etter Lisbeth hadde bestemt seg for å endre til en sunnere livsstil, hadde hun ingen planlagte utskeielser eller sprekker. Det andre året hadde hun heller ingen sprekker, men tillot seg noen få planlagte utskeielser da hun så og si var i mål med vektnedgangen.

– Det jeg jobber med nå er stabil vekt, få opp forbrenningen og bli sterkere, sier hun.

Les Libeths suksesshistorie her!

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Stor popcorn + brus = 1000 kcal

Ikke dropp sjokoladen, selv om du slanker deg!

Øystein ville nå vekten fra førstegangstjenesten

Ned i vekt med kveldsmat