Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 379,-
12 måneder: kr 719,-
paskemarsipan 2018 felles
 

SØT PÅSKE: Butikken bugner over av kaloririkt påskegodt, men vær bevisst på hva du putter i påskeegget. Godterikaloriene kan nesten dekke hele dagsbehovet til en voksen person. Alle foto: Elisabeth Stigum

Påskens kaloribomber

Vektklubb har laget en stor kalorioversikt over påskegodtet som gjør det lettere å holde tunga rett i munnen, og styre unna verstingene.

Mange av oss trekker til fjells for å gå på ski, ake med barna, grille pølser, stå i slalåmbakken, myse mot himmelen fra solveggen og spille yatzy eller kortspill. De lange, lyse fridagene kan være en god anledning til å være aktiv, men påsken er også en høytid der mat og «kos» står i fokus.

 

UT PÅ TUR: Påsken er mer enn mat og godteri. Nyt fridagene ute i påskesolen! Husk solkrem og pass opp for snøskredfare i fjellheimen. Foto: Bjørn Arne Johannessen

– Skiturene kompenserer dessverre vanligvis ikke for de ekstra kaloriene fra påskegodtet, og derfor kan det øke vekten, fastslår klinisk ernæringsfysiolog og kostekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm.

– Velg å spise det du liker best, og bestem deg på forhånd når du skal nyte det og hvor stor porsjonen skal være, råder kostholdseksperten.

Oversikt: Så mye forbrenner vinteraktivitetene

Hva er det sunneste påskegodteriet?

Nøttemiksen fra Den lille Nøttefabrikken har helt klart det sunneste næringsinnholdet om man vektlegger nyttige næringsstoffer som fett, proteiner og karbohydrater. Fettet er hovedsakelig av den sunne umettede typen. Nøtter inneholder også godt med proteiner, og nøttemiksen er ikke tilsatt noe salt. Selv om nøtter inneholder mye kalorier får du i deg næring som kroppen har bruk for, sammenlignet med «godterikalorier» som man anser som «tomme kalorier».

Litt er lov

Det finnes ikke godteri som kan klassifiseres som sunt, men det er vel heller ikke poenget. Godteri og sjokolade er kosemat som vi kan hygge oss med i ny og ne, og helst i små mengder.

Helsedirektoratet anbefaler oss å redusere inntaket av tilsatt sukker, og påskegodt som sjokolade, marsipan og skumgodteri faller inn under denne kategorien. Det er dermed ikke sagt at man aldri skal spise godteri selv om du vil leve sunt. Spiser du sunn og næringsrik mat til de fleste måltider kan du fint unne deg noen godbiter med god samvittighet. Tenk at du skal spise 90 prosent av den maten du vet er sunn og tillate deg 10 prosent kosemat.

Vi vil med denne oversikten gi vise hvor mye kalorier en hel godtepose med påskegodt inneholder, på den måten kan du lettere bestemme hvor stor mengde som passer inn i ditt kaloribudsjett. Vektklubb-ekspert Skarpaas Ramm har tidligere tipset om å se hvor mange kalorier som er igjen på dagens kaloribudsjett før godteriet finnes frem. Har du for eksempel 200 kcal igjen etter middag kan du spise den mengden godteri, uten at det går utover energibalansen. 

 

FOR MYE: Du trenger ikke fylle det største påskeegget til randen av påskegodt. Det er kjedelig å måtte gå ned de samme kiloene du har jobbet så hardt for på nytt etter påskeferien. Foto: Jan Petter Lynau / VG

For å holde godterispisingen i påsken på et fornuftig nivå er det lurt å kun ta frem godteriet til visse tider, fremfor å la skålen alltid stå fremme på bordet. Ute av syn, ute av sinn. Pass også på å ha det du ønsker å spise mer av tilgjengelig. Sett frem fat med frukt, bær og grønnsaker du liker. 

At barna får et påskeegg trenger ikke være så dumt, for da får de en tildelt mengde godteri som de selv velger hvor raskt de spiser opp. Når det er tomt er det ikke mer godteri igjen. Unngå å fylle opp eller at det alltid står skåler med godteri fremme.

Fysen på kvelden? Ned i vekt med kveldsmat

Påskeegg også for voksne

Det samme kan gjelde for oss voksne. Gi deg selv en tilmålt mengde godteri som du kan være fornøyd med å spise gjennom påsken. Skum- og gelégodteri inneholder mindre kalorier enn sjokolade og marsipan, men består stort sett bare av sukker. Sjokolade er en blanding av fett og sukker, mens marsipan består av en liten andel mandler, men mest sukker. Vektlegger du kun kaloriinnholdet er skum- og gelégodteri mer gunstig enn sjokolade og marsipan.

For de fleste av oss handler det kanskje om å spise mindre mengder. Det hjelper kanskje ikke å spise skumgodteri om du har aller mest lyst på sjokolade eller marsipan? Da kan det være smartere å gå for favorittbitene, og heller droppe de bitene du bare synes smaker sånn passe godt.

Kalorier i påskens godteposer

Her er oversikten over de populære påskegodtet du finner i butikken. Vi har også regnet ut hvor mye en kvinne 70 kilo, og mann 85 kilo, må gå på langrenn (6-8 km/t - middels raskt tempo) for å forbrenne kaloriene:

Nidar:

Nidar Påskefavoritter

Energi per 100 gram: 480 kcal, 26 g fett, 56 g karbohydrater - 52 g sukkerarter, 7,5 g protein. 0,8 g salt

IMG_3582
 

MIKS: I posen er det stratos påskefigur, knaz, bamsemums, sjokoladeegg og påskemarsipan. 

En bit (7-12) g) = 34-58 kcal
En neve, 5 biter (46 g) = 221 kcal
Hele posen (300 kcal) = 1440 kcal
Kvinne: Gå på ski i 173 minutter
Mann: Gå på ski i 139 minutter

Påskemarsipan påskemiks

Energi per 100 g: 470 kcal, 23 g fett, 58 g karbohydrater - 56 g sukkerarter, 8 g protein. 0,03 g salt.

IMG_3579
 

MARSIPAN: Posen består av melkesjokolade- og marsipanmiks. Marsipanen inneholder 37 % mandler.

En bit (9-13 g) = 42-61 kcal
En neve, 4 biter (43 kcal) = 202 kcal
Hele posen (198 g) = 931 kcal
Kvinne: Gå på ski i 112 minutter
Mann: Gå på ski i 90 minutter

Nidar Appelsinmarsipan

Energi per 100 g: 450 kcal, 23 g fett, 53 g karbohydrat - 49 g sukkerarter, 7,6 g protein.

IMG_3583
 

MØRK SJOKOLADE: Posen består av marsipan (41% mandler) med appelsinpuré dekket med mørk sjokolade. 

En bit (7 g) = 32 kcal
En neve, 5 biter (39 g) = 176 kcal
Hele posen (136 g) = 612 kcal
Kvinne: Gå på ski i 73 minutter
Mann: Gå på ski i 59 minutter

Sjokoladeegg med kremet melkefyll

Energi per 100 g: 560 kcal, 35 g fett, 54 g karbohydrater - 54 g sukkerarter, 7 g protein. 0,09 g salt.

IMG_3588
 

KREMET FYLL: Posen består av 16 sjokoladeegg med kremet melkefyll. 

En bit (11 g) = 62 kcal
En neve, 4 biter (44 g) = 250 kcal
Hele posen (187 g) = 1047 kcal

Kvinne: Gå på ski i 126 minutter
Mann: Gå på ski i 101 minutter

Påskemarsipan kolibripose

Energi per 100 g: 460 kcal, 21 g fett, 60 g karbohydrat - 57 g sukkerarter, 7,6 g protein. Salt: 0,02 g.

IMG_3573
 

KOLIBRIEGG: I en pose er det åtte kolibriegg med gul marsipan dekket av melkesjokolade og strøssel. 

Et egg (21 g) = 97 kcal
Hele posen (168 g) = 773 kcal

Kvinne: Gå på ski i 93 minutter
Mann: Gå på ski i 75 minutter

Påskemarsipan marsipanpølser

Energi per 100 g: 470 kcal, 23 g fett, 58 g karbohydrat - 55 g sukkerarter, 8,2 g protein. 0,03 g salt.

IMG_3561
 

MARSIPAN: I en pakke er det fem marsipanpølser med hvit påskemarsipan dekket av melkesjokolade.

En stang (22 g) = 103 kcal
Hele pakken (110 g) gir: 517 kcal

Kvinne: Gå på ski i 62 minutter
Mann: Gå på ski i 50 minutter

Påskemarsipan kolibristenger

Energi: 460 kcal, 21 g fett, 60 g sukker - 57 g sukkerarter, 7,4 g protein. 0,01 g salt.

IMG_3577
 

STRØSSEL: I en pakke er det tre kolibristenger med gul marsipan dekket av melkesjokolade og strøssel. 

En stang veier: 50 g = 230 kcal
Hele pakken (150 g) = 690 kcal
Kvinne: Gå på ski i 83 minutter
Mann: Gå på ski i 67 minutter

Påskemarsipan kolibriegg

Energi per 100 g: 460 kcal, 21 g fett, 60 g karbohydrat - 56 g sukkerarter, 7,5 g protein.

IMG_3562
 

MARSIPAN EGG: Ett egg med hvit påskemarsipan dekket av melkesjoklade og strøssel. 

Ett egg (58 g) = 267 kcal
Kvinne: Gå på ski i 32 minutter
Mann: Gå på ski i 26 minutter

Påskemarsipan marsipanegg

Energi: 460 kcal, 22 g fett, 58 g karbohydrat - 55 g sukkerarter, 7,7 g protein. 0,02 g salt.

IMG_3569
 

PÅSKEKLASSIKER: Ett egg av hvit påskemarsipan dekket av melkesjokolade. 

Ett egg veier: 57 g = 262 kcal
Kvinne: Gå på ski i 31 minutter
Mann: Gå på ski i 25 minutter

Minde:

Minde påskesjokkis

Energi: 463 kcal, 21 g fett, 62 g karbohydrat - 56 g sukkerarter, 6 g protein.

IMG_3597
 

SJOKOLADE: Posen består av en blanding med melkesjokkis, appelsinkaramell, påskeskum og marsipanprød. 

En bit (5-12 g) = 23-56 kcal
En neve, 5 biter (34 g) = 154 kcal
Hele posen (300 g) = 1389 kcal

Freia:

Freia påskeegg

Energi: 568 kcal, 37 g fett, 52 g karbohydrat - 52 g sukkerarter, 6,8 g protein. 0,33 g salt.

IMG_3592
 

KREMET FYLL: Fire sjokoladeegg fylt med melkekrem. 

Ett egg veier 34 g = 193 kcal
Hele pakken: 772 kcal
Kvinne: Gå på ski i 59 minutter
Mann: Gå på ski i 65 minutter

Freia miniegg

Energi: 495 kcal, 22 g fett, 69 g karbohydrat - 68 g sukkerarter, 4,7 g protein.

IMG_3590
 

SMÅ EGG: Melkesjokolade drasjert med sukkerlag i påskefarger. 

Et miniegg (3 g) = 15 kcal
En neve, 8 egg (26 g) = 129 kcal
Hele posen (100 g) = 495 kcal

Kvinne: Gå på ski i 59 minutter
Mann: Gå på ski i 65 minutter

Kvikk lunsj

Energi: 536 kcal, 30 g fett, 57 g karbohydrat - 46 g sukkerarter, 8 g protein. 0,29 g salt.

IMG_3593
 

KVIKK LUNSJ: Kjekssjokolade. 

En stang (12 g) = 63 kcal
En plate (47 g) = 252 kcal

Kvinne: Gå på ski i 30 minutter
Mann: Gå på ski i 24 minutter

Brynhild:

Påskemix

Energi: 368 kcal, 8 g fett, 71 g karbohydrat - 57 g sukkerarter, 4 g protein. 0,1 g salt.

IMG_3606
 

BLANDET: Inneholder melkesjkokoladebiter, fruktgelé, påskeskum, skumgelé og sjokoladedragerte egg. 

En bit (3-9 g) = 11-33 kcal
En neve, 6 biter (37 g) = 136 kcal
Hele posen (275 g) = 1012 kcal
Kvinne: Gå på ski i 121 minutter
Mann: Gå på ski i 98 minutter

Påskeskum

Energi: 325 kcal, 0,2 g fett, 76 g karbohydrat - 54 g sukkerarter, 6 g protein. 0 g salt.

IMG_3607
 

SKUM: Skumfigurer med smak av vanilje og bringebær.

En bit (4-7 g) = 13-23 kcal
En neve, 5 biter (27 g) = 88 kcal
Hele posen (190 kcal) = 618 kcal
Kvinne: Gå på ski i 74 minutter
Mann: Gå på ski i 60 minutter

Anthon Berg:

Anthon Berg Fugleæg marsipanegg

Energi: 484 kcal, 21 g fett, 63 g karbohydrat - 59 g sukkerarter, 7 g protein.

IMG_3599
 

MINIEGG: En pose består av åtte egg med marsipan, et tykt sjokoladelag og sukkerskall. Ett egg består av 12 % mandler. 

Ett egg (17 g) = 82 kcal
Hele posen (124 g) = 600 kcal
Kvinne: Gå på ski i 72 minutter
Mann: Gå på ski i 58 minutter

Chokoladeæg Dragé

Energi: 488 kcal, 23 g fett, 64 g karbohydrat - 62 g sukkerarter, 4,3 g protein. 0,02 g salt.

IMG_3600
 

SUKKERSKALL: Mørk sjokoladeegg med sukkerskall. 

Ett sjokoladeegg (7 g) = 39 kcal
En neve, 5 stk (32 g) = 176 kcal
Hele posen (80 g) = 440 kcal
Kvinne: Gå på ski i 53 minutter
Mann: Gå på ski i 43 minutter

Mandelegg

Energi: 524 kcal, 30 g fett, 52 g karbohydrat - 50 g sukkerarter, 9,8 g protein. 0,09 g salt.

IMG_3603
 

NØTTER MED SJOKOLADE: Ristede mandler med melkesjokolade og sukkerdragé. 

Ett mandelegg (3 g) = 16 kcal
En neve, 7 stk (21 g) = 110 kcal
Hele posen (89 g) = 419 kcal
Kvinne: Gå på ski i 50 minutter
Mann: Gå på ski i 41 minutter

Den lille nøttefabrikken:

Påskenøtter påskesnacks

Energi: 595 kcal, 50 g fett, 22 g karbohydrater - 16 g sukkerarter, 16 g protein

IMG_3614
 

NØTTEBLANDING: Inneholder karamelliserte peanøtter, tørristede mandler, pecan og hasselnøtter.

En neve (25 g) = 149 kcal
Hele posen (190 g) = 1131 kcal

Kvinne: Gå på ski i 136 minutter
Mann: Gå på ski i 109 minutter

Cloetta:

Dragé egg

Energi: 390 kcal, 3,5 g fett, 86 g karbohydrat - 68 g sukkerarter, 2,5 g protein. Salt: 0,5 g.

IMG_3611
 

FRUKTIG: Sprø og myke gelegodteri i fruktige smaker. 

Et egg (2 g) = 8 kcal
En neve, 8 stk (16 g) = 70 kcal
Hele posen (200 g) = 780 kcal
Kvinne: Gå på ski i 94 minutter
Mann: Gå på ski i 75 minutter

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

ANNONSE: Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Så mye snacks får du for 200 kcal

Så mye må du trene for å forbrenne snacksen

Langsomme middager som lager seg selv

Lag deilig nøttesmør av mandler

Stress ned med løping