Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
Beate før og etter
 

FØR OG ETTER: Beate Forbergskog har gått ned 35 kilo. Foto: Privat/Simen Øyen. 

Beate gikk ned 35 kilo: – Veldig stolt av jobben jeg har gjort

Beate har bestandig vært overvektig, men ved å legge om livsstilen har hun nå gått ned 35 kilo. 

– Jeg har kjempelyst til å inspirere andre, sier Beate Forbergskog.

For ti år siden startet Beate med Vektklubb etter en lang periode med sykdom. Siden den gang har hun gått ned hele 35 kilo, men veien har vært lang og vanskelig. 

I 2010 fikk Beate diagnosen Fibromyalgi, som ga kroniske muskelsmerter og en rekke utfordringer. Sykdommen fikk Beate til å innse at hun måtte ta vare på kroppen sin. 

 

 STRÅLER: Beate Forbergskog har slitt med sykdom og overvekt. Etter vektnedgangen har helsen blitt betraktelig bedre. Foto: Simen Øyen

– Den største motivasjonen min er helsen. Jeg må trene og spise sunt for å ha minst mulig smerter. Det har vært utrolig viktig for sykdommen min at jeg ikke hopper over trening, det fungerer som medisin for meg, sier Forbergskog.

38-åringen har samboer og to barn på to og fem år. Familien har vært en viktig motivasjon gjennom en vanskelig prosess. 

– Jeg vil være aktiv sammen med barna, lære dem sunne verdier og at aktivitet er gøy. De gir meg så mye motivasjon i hverdagen, sier hun. 

Sunnere november: Tar du Vektklubbs utfordring? 

En livsstilsendring måtte til 

For å gå ned i vekt, måtte hun gjøre en endring i matveien. Istedenfor å overspise, begynte hun å spise oftere og sunnere. 

– Jeg var vant med å spise en til to store måltider i løpet av en dag. Og det var ikke spesielt sunne måltider, innrømmer Beate. 

Den gang jobbet Beate på pizzakjeden Dolly Dimples, og det gikk mye i fet mat. Hun tok tak i det usunne kostholdet, og begynte med å starte dagen med et lite måltid.

– Minimale porsjoner med havregrøt ble spist for å sette i gang dagene. Deretter planla jeg måltidene senere bedre. 

Hun startet også å ta med lunsj på jobb for å unngå fristelser. 

– Jeg begynte å spise sunnere og så ofte som hver tredje time. Jeg ble etter hvert forsiktig med gluten og sukker på grunn av en litt irritabel tarm. Jeg kuttet det ikke helt ut, men jeg klarte å spise mye mindre av det. Det ble etter hvert lettere å droppe den usunne maten. 

 

 SETTER MÅL: I høst skal Beate Foberskog delta på et løp for første gang. Hun har alltid hatt en løpedrøm, men vekten har hindret henne. Foto: Privat.

Den største utfordringen har vært å unngå bakervarer, som er Beates favoritt. 

– Jeg elsker å bake. Samtidig har jeg lært mye nytt, og jeg har begynt å bake sukkerfritt og med andre typer mel. 

Mari: Gikk ned ti kilo i mammapermisjonen

Et lettere liv

Beate hadde alltid hatt en løpedrøm, og innså at det var lettere å løpe jo mindre hun veide. Hun fikk også mindre smerter, jo mer hun gikk ned i vekt. 

– Å være normalvektig har gitt meg et mye bedre grunnlag for å løpe. Det er lettere og så lenge jeg gjør det regelmessig, så takler kroppen min det bedre. 

En motivasjon i høst er KK mila, hvor Beate for første gang skal delta. 

– Det blir så spennende!

Det beste med vektnedgangen for Beates del er å kunne leve et sunnere liv og være med barna. Men det er ikke det eneste positive. 

– Det er litt uvirkelig å ha gått ned så mye. Jeg har jo vært overvektig hele mitt liv. Jeg er veldig stolt av jobben jeg har gjort og må ærlig innrømme at jeg nå elsker å gå i klesbutikker. Det er også fint å slippe å puste tungt hver gang jeg går opp en trapp, sier Beate. 

Thorleiv: Ble lurt av svigermors badevekt

Utfordrende å holde vekten nede

 

ETTER: 35 kilo senere er Beate Foberskog fornøyd med å ha nådd normalvekt. Foto: Simen Øyen.

For Beate gikk vektnedgangen lettere enn forventet. Utfordringen er å holde den nede. 

– Det er vanskelig å venne seg til å være sulten. For å klare å ikke gå opp igjen, har jeg bestemt meg for å prøve å lære mer om hva en ikke skal spise 

For å holde seg på en stabil vekt, har Beate meldt seg inn på nytt i Vektklubb for et år. 

– Jeg pleier ikke å veie maten, men jeg regner ut ca. hva jeg spiser hver dag. Også veier jeg meg hver uke for å følge med. 

På det meste veide Beate rundt hundre kilo. Idag veier hun 65. 

– Hvorfor ønsker du å dele din suksesshistorie?

– Jeg har noen forbilder og mennesker som inspirerer meg. Og jeg vet hvor viktig dette er for meg. Det er ikke enkelt å klare alt alene, og da hjelper det å ha noen som inspirerer.

Til medlemmer som ønsker å gå ned i vekt, har Beate et godt råd. 

– Det garantert tunge perioder og da er mennesker som motiverer deg gull verdt. Om bare historien min kan inspirere noen, så blir jeg hoppende glad. 

Nina: Gikk ned 32 kilo

Beates tre tips til andre: 

1. Finn din egen motivasjons kilde, noen som kan inspirere deg til å komme ut av sofaen på de tunge dagene, for de kommer.

2. Gi deg selv små belønninger underveis, små ting som er bare for deg selv.

3. Ikke ha usunne ting i huset som du ikke kan spise. 

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!