Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
tb308246
 

FROKOSTSMOOTHIE: Vil du få deg i deg gode næringstoffer og samtidig bli langvarig mett? Da kan en beriket smoothie være noe for deg. 

Sju grunner til å starte dagen med smoothie

I ferien er det fort gjort at gode vaner sklir ut. En smoothie kan derfor være er en enkel måte å sikre minst ett næringsrikt måltid om dagen. 

På de varmeste dagene bør du passe på å få i deg nok væske. Drikker du for lite, blir du dehydrert. Dehydrering kan føre til slapphet og svimmelhet, som du selvsagt vil unngå. En annen side ved dehydrering er at fysisk aktivitet kan oppleves som ekstra utfordrende og prestasjonen reduseres. Det å starte med en smoothie til frokost er derfor en god idé for å gjenopprette væskebalansen tidlig på dagen.

Får inn mer bær i kostholdet

tb30823f
 

GOD START: Klinisk ernæringsfysiolog og kostholdsekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm gir deg gode råd til en sunn frokost. 

Har du jordbær igjen fra dagen før, smaker de fortsatt godt i en smoothie. Det er selvfølgelig også topp å bruke bær som plukkes selv, for eksempel bringebær eller blåbær. Da blir det både fysisk aktivitet på bærturen og en god utnyttelse av naturens ressurser. For å øke tilgjengeligheten på smoothie-ingredienser er det smart å ha frosne bær i fryseren. Med frosne bær, kan du også bestemme hvor tykk du ønsker konsistensen.

Trenger du motivasjon i sommer? Slik holder du deg sunn. 

Lage smoothie-is av restene

Det kan være vanskelig å beregne mengde når du lager smoothie og du kan ende opp med mer enn du orker å drikke. Blir det rester igjen kan disse brukes til å lage smoothie-is eller fryse ned i terninger som kan brukes neste gang du lager smoothie. Perfekt å ta frem på varme dager!

Bedre enn jus

Ved å lage smoothie av frukt, bær og grønnsaker får vi i oss mer fiber og næringsstoffer, enn hvis vi sammenlikner med jus hvor kun saften er presset ut. Smoothie bidrar derfor med fiber som forsinker blodsukkerstigningen og er bra for fordøyelsen. I tillegg er fiber fra frukt, bær og grønnsaker prebiotika. Fiber er ufordøyelig i tynntarmen, men er næring for de gunstige bakteriene i tykktarmen og kan bidra til et en sunn bakterieflora.

tb308213
 

EKSPRIMENTER: Prøv deg frem med ulike grønnsaker som ingefær, avokdo, sitron eller gulrot.

Fin måte å få inn sunne matvarer

Det trenger ikke kun å være bær og væske i en smoothie. Eksperimenter med ulike næringsrike matvarer som nøtter, mandler, havregryn, chiafrø, avokado og oljer. Nøtter gir en «kremet» konsistens, protein og sunne fettsyrer. Havregryn og frø gir også et bredere næringsstoffinntak bedre metthetsfølelse. Avokado og olje er energitette matvarer som fører til at måltidet blir mer energitett og du kan dermed holde deg mett i en lengre periode.

Frister det med noe godt? Lag sunne retter med naturens godteri!

Gode kilder til protein

Bruk meieriprodukter, frø, mandler eller nøtter for å øke innholdet av protein. Magre meieriprodukter som melk eller yoghurt naturell er et fint bidrag til protein og ekstra næringsstoffer til smoothien. For de som ikke ønsker meieriprodukter i smoothien, så er det helt topp å bruke plantemelk som for eksempel havre- eller mandelmelk. For mer protein og energi som gir mer metthetsfølelse, ha i en neve nøtter eller mandler.

tb308193
 

FEM OM DAGEN: Ta deg tid til å lage en god smoothie og få en fin start på dagen. I tillegg til frukt og grønnsaker kan du tilsette olje, avokado, egg eller nøtter for litt ekstra næring. 

Snike inn mer grønnsaker

Hvis du virkelig vil gå inn for å få i deg de fem porsjonene med frukt og grønt om dagen, så er frokostsmoothie en tjuvstart på dagen. Rå frukt og grønnsaker er helt supert å spise, men får du sneket inn en porsjon eller to ekstra i en smoothie, så er det et pluss. Mye frukt smaker søtt og det er derfor rom for en litt «grønnere smak» av og til. Prøv deg frem med agurk, gulrot, stangselleri, spinat, grønnkål eller ingefær. Med en smoothie til frokost er du godt på vei til å få til det minimum anbefalte inntaket av frukt, bær og grønnsaker på 500 gram om dagen. Prøv deg frem og finn din favorittgrønnsak i smoothien.

Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Isen du kan spise hver dag!

Naturens sunne smågodt

Smarte og sunne grillspyd

Frokosten til varme sommerdager

TV-kokk mener mattrend kan skjule spiseforstyrrelser

Matspaneren: Dr. Oetkers grønnsakspizza

Unngå kalorismell på bilferie

Ikke alle trenger å trene i ferien