Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

NYT UTSIKTEN: En fjelltur er god trening, og utsikten på veien er premie for strevet. Foto: Sara Berge Holmberg.

Sukkertoppen: Topptur for alle

ÅLESUND (Vektklubb) Norge har fantastiske muligheter for deg som vil forbedre formen både fysisk og psykisk. La naturen bli din treningsvenn.

Mellom fjord og fjell ligger vakre Sukkertoppen 314 meter over havet. En fjelltur de fleste vil klare. Det skal ikke mer enn 45 minutter til før vi får en slående utsikt over Ålesund.

Vi parkerer ved Hessa, til venstre like etter rundkjøringen. Det står tydelig skiltet til Sukkertoppens skogssti. Eller så går det buss fra Ålesund sentrum til Hessaskaret.

Følg skiltet som fører inn i skogen mellom to av husene i boligfeltet. En skogssti åpner seg opp, og bærer bratt oppover det første partiet. Ikke mist motet! I begynnelsen er det bratt, og det kan være fint å ta seg en ekstra pustepause for å ikke brenne opp energien allerede i starten.

Det går ikke lang tid før vi møter på både turister og lokale treningsentusiaster. Man ser raskt forskjell, da enkelte turister velger og fare opp i Crocs (gummisandaler) og olabukser, mens en sjelden treningsvant stiller med lett treningstøy og solide joggesko. Turen kan lett slite noe på ankler og knær, så husk sko med god støtte.

Allerede etter ti minutter med bratt oppoverbakke flater stien seg ut, og vi får tid til å ta oss inn igjen. Sørg for å drikke vann underveis og ta gjerne flere korte pauser. Vi tar oss tid til å se rundt oss, vi trengte ikke gå så høyt opp før vi ser hvorfor så mange velger å gå akkurat denne turen.

– Fin treningstur for dem som er middels trent

Oppover går ekteparet Heidi Eriksen Hem (50) og Trond André Hem (57). De er på besøk fra Larvik, og utforsker toppene Ålesund har å by på. De anbefaler turen.

– Det er fin treningstur for dem som er middels trent. De som er veldig godt trent får kanskje ikke så mye utbytte. Den passer bra for oss, sier Heidi Eriksen Hem.

 

UT PÅ TUR: Ekteparet Heidi Eriksen Hem (50) og Trond André Hem (57) på vei opp sukkertoppen. Foto: Sara Berge Holmberg

Med et blikk opp kan vi skimte toppen. Det er ikke langt igjen. Det siste partiet kan være bratt og krevende. Har det regnet kan det være gjørmete og bergene kan oppleves glatte.

Innsatsen belønnes med en spektakulær panoramautsikt over Ålesund sentrum, Godøya, fjorder, fjell og hav. Det er bare å ta med kamera, her må det knipses. Du kommer til å takke deg selv for å ha gått hele veien opp sekundet du når toppen. Ta deg en velfortjent pause, mens du nyter den friske luften og synet av norsk natur på sitt beste.

På veien ned lønner det seg å være forsiktig. Det kan være tungt for lårene, spesielt i de bratte partiene. Pass også på hvor du trår, så du ikke får noen skader.

 

PREMIE FOR STREVET: Utsikten over havet kan både nytes og foreviges etter man har nådd toppen. Foto: Sara Berge Holmberg 

Vel nede igjen er det fint å få i seg godt med væske og eventuelt noe å bite på for å få opp energinivået. Gi deg selv en klapp på skulderen for god innsats, du har klart å bestige en av Ålesunds fineste topper.

DETTE ER VIKTIG Å HUSKE PÅ

Når du skal ut på tur er det enkelte ting du bør tenke på. Som å sette seg godt inn i ruten og snakke med bekjente eller eksperter for å finne ut hvordan ruten er. Er du dårlig trent er det viktig å starte pent.

– I snitt beregner Den Norske Turforening at man forflytter seg tre kilometer per time på fjelltur, så det er viktig å huske på at det tar mye lengre tid og krever mer energi å gå i fjellet enn å gå på vei, sier Mette Øinæs Habberstad, kommunikasjonssjef i Den Norske Turforeningen, og minner om fjellturer også gir større naturopplevelser.

Når du skal på fjelltur er det nødvendig å ha med en sekk med ulltrøye, ullsokker, vindtett jakke, regntøy, førstehjelpsutstyr, vann og litt mat, kart og kompass.

– Du bør alltid være rustet for omslag i vær og eventuelle uhell. Skulle du være så uheldig å vrikke en ankel så er det ikke sikkert du kan ta deg hjem for egen maskin, da er det viktig med ekstra klær for å holde varmen, eller en vindsekk å krype inn i, sier Habberstad. 

Du skal alltid ha med førstehjelpsutstyr, i tilfelle du skulle være så uheldig å skade deg eller dersom et begynnende gnagsår melder seg.

UTEN MAT OG DRIKKE DUGER HELTEN IKKE 

Om du har spist rundt en time før du starter en totimers tur behøver du ikke å spise, men Habberstad minner om at det jo er hyggelig å kunne stoppe og kose seg litt. 

– Oppskårne eplebiter, litt nøtter og mørk sjokolade er fin energimat på tur. Med kaffe på termos og vann i sekken er turkosen sikret! sier hun. 

Husk å drikke underveis, du skal drikke før du er tørst. Hver dag skal vi innta minst halvannen liter vann, mer om det er varmt, så en halvliters flaske med på tur er å anbefale.

SLIK FÅR DU BEST UTBYTTE

Når du først er på fjelltur er det greit å vite hvordan du kan få mest mulig ut av turen. 

– Ved å studere ruten på forhånd, og gjerne velge en tur der du kan komme frem til et utsiktspunkt eller et fint vann eller en hyggelig hytte. På turportalen UT.no kan du finne oppdaterte kart med alle merkede ruter i Norge som følger nasjonal merkestandard, og søke på ulike stedsnavn for å finne en tur som passer deg, forteller hun.

 

BRATT TERRENG: Motbakkene på vei mot toppen er god trening. Foto: Sara Berge Holmberg

Hun tipser også om å laste ned appen SjekkUT. Der finner du dine beste nærturmål, med beskrivelser og kart og kan sjekke inn på dem digitalt. 

DOKUMENTERT POSITIV EFFEKT

– Å gå fjelltur har dokumentert positiv effekt på din fysiske og psykiske helse, forteller Habberstad.

– Du trener både kropp og sinn! Lungene får god trening av å gå i motbakke, hjertet må pumpe mer blod og blir sterkere, det gjør også de store musklene i bena. Og det aller viktigste: Naturen demper stress og bekymring og får deg i bedre humør, legger hun til. 

Dersom turen blir utfordrende er det flere ting du kan gjøre for å holde motivasjonen oppe. Sett deg et mål for turen, bestem et punkt du vil nå og løft blikket underveis.

– Ta inn naturen, la deg forundre over marihøna eller fuglene som flyr, bekken som renner eller alle fargene, sier Habberstad.

Ikke minst hjelper det å være positiv! 

– Si til deg selv: «Ja, jeg er litt sliten, men det går helt bra. Det blir en så deilig følelse å komme frem, og jammen er det ikke fint her.» tipser Habberstad.

Andre fine toppturer:

Preikestolen: En svært populær og grei tur for nybegynnere. Det er rimelig bratt enkelte steder, men turen er ikke så lang. Bruk den tiden du trenger, og husk at utsikten på toppen er verdt hvert eneste skritt! Turen tar rundt 1,5 time til toppen.

Synshorn Via Ferrata: Dette er en enkel og luftig klatretur, hvor du får du utfordret deg, samtidig som den er overkommelig ettersom du klatrer i en slags stige. Synshorn kan også nås uten klatreturen. På toppen får du flott utsikt over Jotunheimen. Turen tar cirka 1,5 time til toppen.

Galdhøpiggen: Starter du turen fra Juvashytta har du spart deg for en god del kilometer. Denne ruten kan passe for deg som ikke er så fjellvant. Du får en ganske kul naturopplevelse med brefører over isbreene. Turen tar rundt 6–7 timer.

Besseggen: Besseggen er kanskje en av de mest kjente turene i Norge, men det er ikke uten grunn. Her ser du utover Jotunheimen og Gjendesheimvatnet som er krystallblått. Turen tar mellom 5,5 til 7 timer.

Vettifossen: Vettifossen ligger midt i hjertet av Jotunheimen. Den er godt merket og er en enkel tur. Turen tar cirka 2 timer.