Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
dal
 

TIPS OG TRIKS: Treningsekspert Roger Holmedal gir sine beste råd for hvordan du skal klare å trene i sommerheten. 

Tips for trening i sommervarmen

Tipsene til å gjennomføre korte sommerøkter også når alt annet enn trening frister.

På sommeren blir ikke alltid trening prioritert. Løping, sykling, jogging og til og med gåing kan bli et strev når temperaturen er høy, er det høy luftfuktighet kan det oppleves enda verre.

Men selv om bassengkant eller aircondition er behagelig, finnes det råd slik at du slipper å pådra deg heteslag under treningsøkten.

Push deg, men ikke tråkk over grensene

Er du godt vant med trening kjenner du gjerne kroppen din godt, du vil da selv om det er varmt ha god kontroll på hvor grensa går og når du pusher deg selv litt ekstra.

Har du liten treningserfaring kan du gjøre klokt i å holde igjen, ev. kan det være smart å oppsøke en profesjonell som kan hjelpe deg med litt testing innenfor trygge rammer. Ha respekt for varmen og hold deg på den trygge siden av hva du får til.

Vanskelig å prioritere trening? Her er sommerøkten alle har tid til. 

tb63688e
 

HUSK VANN: Bruk isbiter og sitron for å gjøre vannet litt ekstra delikat. 

Hydrer

Du skal alltid drikke vann, men det er ekstra viktig i varmen. Ikke bøtt nedpå før og etter trening, men ha en plan for å drikke gode mengder gjennom hele dagen, og gjennom hele treningsøkten.

Typiske symptomer på å ha drukket for lite kan være svimmelhet eller/og hodepine.

Frisk drikke: Gode alternativer til flytende kaloribomber

Jobb deg rundt varmen

Utfør gå-, jogge- eller sykkelturen tidlig på morgenen, helst før sola har stått skikkelig opp. Om du er redd for lite søvn kan du dra lærdom av våre spanske venner og deres siesta, bytt en time ekstra søvn om morgenen med en time søvn midt på dagen når sola steker som mest.

Ha en reserveplan

Ok, så du klarte ikke å stå opp tidlig. Blir dagen for varm så bytt det du hadde planlagt med noe som passer bedre. Om det ikke passer med en løpetur, erstatt den med en bevegelighetsøkt i stedet. Du kan tøye på badehåndkle ved stranden, og ta deg en dukkert hver gang temperaturen blir litt for høy.

Frokost i varmen? Derfor bør du starte dagen med en smoothie.

Ta en kald dusj

Start løpeturen med avkjøling, i form av å stikke hodet inn i dusjen eller kast en bøtte kaldt vann over hodet. Slik har du litt kaldt vann dryppende ned fra hodet i hele starten av turen.
Trenger du mer av samme medisin tar du med deg en liten flaske kaldt vann, slik kan du sprute litt kaldt vann i hode ved behov underveis.

 

TREN SAMMEN: Bruk ferien til å gjøre nye økter sammen med de du er sammen med. Foto: Tiril Guttorm

Kort ned eller splitt opp treningen

Har du mulighet å dele opp treningene dine kan dette være en super løsning.

Bytt en lengre økt med flere små som dette:

Formiddag: 15 min joggetur rett før frokost.

Lunsj: 12 min styrketrening: Ett minutt utfall, ett minutt push up med skuldertouch ig ett minut planke. Kjør øvelsene etter hverandre i 12 minutter.  

Kveld: 15 min bevegelsestrening på stuegulv/balkong/terrasse.

Tren innendørs

Etter mye tid ute i sol og varme kan det være godt med et avbrekk fra sol og komme seg inn i skyggen litt. Om du er på ferie i sørlige strøk vil de fleste treningssenter ha god aircondition, hvor du kan trene i sval temperatur. Flere treningssenter tilbyr drop-in trening, så om du er på et feriested i Norge vil det sikkert være en mulighet i nærheten for å ta seg en treningsøkt.

 

SOLPAUSE: Ta treningen inne når du trenger å kjøles ned etter stranden. Foto: Ole Martin Halvorsen

Invester i nytt treningstøy

Kjøp treningstøy som både hjelper holde deg avkjølt og transporterer effektivt svette bort fra kroppen, gjerne i lyse farger. Dette trenger ikke være kostbart og det finnes et hav av leverandører som tilbyr slikt tøy, dette kan gjøre en stor forskjell for opplevelsen av treningsøkten.

Prøv dette: Ønsker du variasjon i treningen, ikke bytt styrkeøvelser. Forsøk heller å bytt om på andre ting, grepet du holder, tempoet du bruker på øvelsen og hvilepauser. Slik kan du fortsette å få progresjon uten å måtte ta bort favorittøvelsene.

Visste du at: Musikk som inspirerer deg kan hjelpe deg til å trene hardere og lenger. Det samme kan ord og taler gjøre. Så sett sammen din egen liste med musikk eller inspirerende taler. Har du gode minner til noen sanger kan dette være den perfekte musikken som får deg motivert på neste trening.