Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
td0dd78c
 

TRENINGSPARTNER: Skal du i gang med treningen igjen, kan det være fint å få med seg noen på laget. 

Slik får du treningsmotivasjonen tilbake

Ekspertenes beste råd til hvordan komme i gang igjen etter ferien. 

tca09420
 

BRUK ENERGIEN: Ta med deg overskuddet fra ferien med på trening, sier PT Silje Thorstensen. 

Fellesferien er over, og for det fleste betyr det tilbake til jobb og rutiner. For å komme i gang etter ferien, er det gjerne litt ekstra motivasjon som må til. 

Personlig trener (PT) og medeier av Myrens sportssenter i Oslo, Silje Thorstensen, holder som regel gode rutiner gjennom ferien, men kjører gjerne andre typer treningsøkter. 

– Selv om jeg synes ferie er deilig, så er jeg mest glad i hverdagen. Etter en ferie prøver jeg finne tilbake til gode rutiner, jeg fyller opp kjøleskapet med favorittmaten min og prøver ut nye treningsformer hvis det er noe som frister, sier Thorstensen. 

Fikk du med deg? Derfor bør du starte dagen med en smoothie. 

Til de som sliter med treningsmotivasjonen etter ferien, anbefaler hun å ta med seg overskuddet fra ferien. 

– Bruk motivasjonen du har etter ferien til å sette i gang. Legg inn et antall treningsøkter du vet du kan klare i løpet av uka, men ikke begynn for hardt. Er du fersk kan du prøve deg frem med med ulike treningsformer, slenge deg på gruppetimer eller finne noen du kan trene med, sier Thorstensen. 

IMG_2246
 

START ROLIG: Planlegg uken og ikke start med for tunge økter, anbefaler PT Sølve Sundrehagen. 

Planlegg uken

Sølve Sundrehagen er gruppeinstruktør, driver treningsstudioet Telesprek i Porsgrunn og PT. Han er ikke like opphengt i treningssenteret på sommerstid, men prøver å klokke inn 10.000 skritt om dagen. For å komme tilbake til rutinene, starter han rolig. 

– Mine beste tips er å trene det du synes er gøy. Start gjerne med økten du likte i mai. Det er gjerne mye som skal gjøres første uke tilbake til jobb, så begynn med få og ikke altfor tunge økter, sier Sundrehagen. 

Tid til en kort økt? Her er to supre øvelser. 

Han anbefaler å planlegge uken på søndager slik at du vet hva du kan få til. 

– Det kan være lurt å booke seg inn på en gruppetime når du vet du har tid eller avtale med en venn. Det er kjipt å være den vennen som avlyser. Og for å holde motivasjonen oppe tror jeg det er viktig å prioritere treningsformen du liker, fremfor den du blir anbefalt å gjøre, sier Sundrehagen. 

Finn en treningspartner

Treningssentrene er for fullt i gang med høst-kampanjene. SatsElixia har blant annet satset på gruppetimer ute i sommer og online-tjenester. Nå venter de på det store innrykket etter ferien. 

– For å holde på motivasjonen er våre tips å ikke gå for hardt ut, finn ut hva som kan gi deg motivasjon på sikt, etabler gode rutiner, enten ved å trene med andre på gruppetrening, med PT, eller med en venn, tipser Marianne Orderud, Nordic Head of Marketing i SatsElexia.

Kom i gang: Fem minutters sirkeltrening. 

Myrens Sportssenter i Oslo har de siste årene opplevd at folk kommer senere tilbake på trening. 

– I fjor opplevde vi at mange tok sommerferie ut i september. For å passe på at folk kommer tilbake i år er det ikke lenger mulig å fryse medlemskapet i fire måneder, sier Marianne J. Holmsen som er salgs- og markedsføringssjef ved senteret. 

På Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Isen du kan spise hver dag!

Naturens sunne smågodt

Matspaneren: Dr. Oetkers grønnsakspizza