Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

GRØNNSAKSTÅRN: Topp en grov brødskive med næringsrikt pålegg og masse grønnsaker anbefaler klinisk ernæringsfysiolog. Foto: Eivind Griffith Brænde/VG

Toppblogger slår et slag for brødskiven

Personlig trener og sykepleier Maren Erdvik syns det er synd at folk dropper grovbrødet fordi det oppfattes som usunt. 

Maren Erdvik (29), personlig trener og sykepleier, står bak bloggen Fitiliving.blogg.no. Denne uken skrev hun et blogginnlegg hvor hun slo et slag for den gode, gamle brødskiven.

«Jeg syns det er trist at mange dropper brødet, og er «litt redd» for karbohydrater», skriver hun.

– Jeg opplever at mange bevisst styrer unna brød, fordi de har en oppfatning om at det er usunt. Det er, etter min mening, helt feil. Brød er både godt, mettende og ikke minst sunt, utdyper hun.

14889894_972387706238305_1229702314117352062_o
 

HEIER PÅ GROVBRØD: Maren Erdvik er for å være bevisst på hvordan brød man spiser, men slår fast at det har sin plass i kostholdet. Foto: Victoria Nevland.

Erdvik understreker at hun mener man kan være nøye på hvilke brød man velger, enten man kjøper eller baker, slik at man får det mest næringsrike.

– Men å droppe brødet helt fordi det er skapt et usant rykte om at brød er usunt, det liker jeg ikke, slår hun fast.

– Mange blir lurt av brødets utseendet

Klinisk ernæringsfysiolog og Vektklubb-ekspert Anette Skarpaas Ramm forteller at forskning viser at fiber, som man blant annet finner i brød og grove kornprodukter, beskytter mot diabetes og hjerte- og karsykdommer. Det er gjort flere studier, og Helsedirektoratet har kommet frem til at litt avhengig av energibehov bør kvinner få i seg omtrent 70 gram fullkorn og menn omtrent 90 gram.

– Fiberrike matvarer reduserer blodsukkerstigningen etter et måltid og kan ved å påvirke hormonene forlenge metthetsfølelsen og du holder deg mett lenger, forklarer hun.

– De gir også lite energi sammenlignet med volum og metthetsfølelse. Fiber bidrar med omtrent halvparten av kaloriene til andre karbohydrater, legger hun til.

Ramm understreker at man også bør sjekke saltinnholdet i brødet man kjøper, og anbefaler å gå for det med minst salt av dem man liker.

Ramm anbefaler at man bruker grovhetsskalaen på brødene aktivt.

– Mange blir lurt av at brødet ser mørkere ut eller har synlige korn, men det betyr ikke nødvendigvis at det er det groveste, forklarer hun.

Kombiner grovt brød og proteinrikt pålegg

På bloggen delte Erdvik flere varianter av brødskiver med godt med pålegg, og innrømmer at de er mer spennende enn de hun vanligvis lager. Til Vektklubb utdyper hun at favoritten starter med et ordentlig grovt og godt brød, gjerne med hele korn og masse fiber.

– Favorittbrødskiven er toppet med noe sunt godt pålegg, som kyllingpålegg, egg, leverpostei eller ost, forteller hun.

 

BRUK GROVHETSSKALAEN: Klinisk ernæringsfysiolog Annette Skarpaas Ramm anbefaler grovt, fiberrikt brød. Foto: Frode Hansen/VG

Hvordan man får den sunneste brødskiven avhenger av både mål og utgangspunkt, understreker Ramm.

– Gå gjerne for både fett og protein som pålegg og bruk godt med grønnsaker på hver skive. Bruk gjerne fisk, egg, avokado og majonessalater, og velg gjerne magre varianter når du bruker kjøtt og ost. Legg også til noe sunt fett som kan mette litt, som for eksempel avokado eller majones, forklarer hun.

Erdvik definerer brød som gode karbohydrater, og forteller at med et proteinrikt pålegg blir måltidet optimalt.

– En grov skive med egg, tomat, agurk og litt salat er helt supert, sier hun.

Da får man grove, gode karbohydrater fra brødet, proteiner og sunt fett fra egget og vitaminer og mineraler fra grønnsakene, forteller hun.

– Her må jeg bare nevne at jeg har hørt mange unngår det gule i egget fordi det er kaloririkt. Det er så trist fordi det er der mye god næring ligger. Det er proppet med sunne fettsyrer og burde så absolutt spises, slår hun fast.