Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

FARGERIKT: Helsedirektoratet anbefaler at man spiser fem posjoner med frukt og grønt om dagen. Her er ingrediensene til Lise Finckenhagens asiatiske råkostsalat, oppskriften finner du hos Godt. Foto: Sara Johannessen/VG

Fem grunner til å spise mer grønnsaker

Mer grønnsaker i kosten er bra for helsen, planeten og lommeboken. 

 

EKSPERT: Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm. Foto: Frode Hansen/VG

Det er mye diskusjon rundt hva som er det beste kostholdet, men en ting de alle fleste er enige om, er at det å spise grønnsaker er bra for helsen.
Disse fem grunnene til å spise mer grønnsaker kan øke motivasjonen og sørge for at grønnsaksinntaket øker.

1. Helse og vekt

Grønnsaker har lav energitetthet. Det betyr at du må spise en stor mengde grønnsaker for å oppnå samme energiinntaket, sammenliknet med annen mat. Matvarer med lav energitetthet reduserer risikoen for overvekt og fedme. Hvis du går over til et kosthold som inneholder mer grønnsaker enn tidligere, bør mengde mat som spises øke. Resultatet kan være at du føler deg mer mett, fordi innholdet av vann og fiber er høyt. Siden grønnsaker har et høyt fiberinnhold, kan et økt inntak av grønnsaker være redningen dersom du ikke har regelmessig avføring. Fiber bedrer fordøyelse ved å øke tarminnholdet og øke bevegelsen i tarmen. Studier viser også at inntak av grønnsaker reduserer risikoen for flere sykdommer, blant annet en rekke kreftformer.

2. Økonomi

En rett som er basert på plantekost fremfor animalsk kost er ofte billigere. Ved å basere matinntaket mer på grønnsaker blir mest sannsynlig handleturen billigere og du vil få et større volum mat hjem. Noen grønnsaker er svært holdbare og kan ligge i kjøleskapet over lang tid, for eksempel løk, mens andre grønnsaker bør spises innen noen dager, for eksempel grønn salat.
Det er derfor en fordel å ha en plan på når grønnsakene skal brukes, for å unngå svinn. Et annet sparetips er å kjøpe frosne grønnsaker. Da kan du tilberede den mengde grønnsaker du trenger til hvert måltid og fryse resten for å unngå svinn. Frosne grønnsaker har god næringsverdi fordi de er høstet ved modningstidspunktet og frosset kort tid etter og er derfor helt supre å inkludere i kostholdet.

 

GRØNT ER SKJØNT: Rosenkål trenger verken være kjedelig eller smakløst, Lise Finckenhagen viser her spennende måter å bruke grønnsaken på. Foto: Sara Johannessen/VG

3. Miljø

Velger du å øke inntaket av grønnsaker på bekostning av for eksempel kjøtt og meieriprodukter, spiser du lengre ned i næringskjeden og dermed mer bærekraftig. Det er mer hensiktsmessig å spise mat lengre nede i næringskjeden selv, enn å bruke det som dyrefôr. Ved å spise lavt nede i næringskjeden spares energi og ressurser. Ikke alle trenger å leve på en vegansk kost, men dersom flere øker inntaket av plantekost og begrenser matvarer som befinner seg høyere opp i næringskjeden som for eksempel kjøtt, så vil du være med på å redusere klimapåvirkningen fra matproduksjon.

4. Rollemodell

Det å legge grunnlaget for et sunt og godt kosthold som voksen begynner allerede i barneårene. Har du tenkt på at du ved å spise sunt kan påvirke barnas kosthold ved å være en rollemodell? Det å observere foreldre, søsken og jevnaldrende i matsituasjoner en av måtene barn lærer å spise. Det å spise grønnsaker hyppig kan derfor gi positive effekter for andre enn deg selv. Dette kan være en ekstra motivasjon til å ta med en bunt gulrøtter hjem litt oftere og passe på å gjøre grønnsaker tilgjengelig i hjemmet.

 

SØTT OG SUNT: Frukt kan fint fungere som alternativ til den tradisjonelle desserten i hverdagen. Foto: Helena Krekling

5. Fortrenger annen mat

Siden grønnsaker er noe av det mest helsebringende vi kan spise, vil et økt inntak grønnsaker fortrenge annen mat som har en mindre positiv helseeffekt. Det kan være helseeffekt i å begrense inntaket av rødt kjøtt, mettet fett, salt og sukker. Dersom grønnsaker ”tar plassen til” til matvarer vi ønsker å begrense, vil helseeffekten være stor. Poenget er ikke å kutte ut matvaregrupper, men å finne en fin balanse i inntak av de ulike matvaregruppene.