Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
At the Breakfast Table
 

JODKILDE: Melk og meieriprodukter er en av de viktigste kildene til Jod i det norske kostholdet. Foto: Frank May/NTB scanpix

Dette må du tenke på når du kutter matvaregrupper fra kosten

40 prosent av unge kvinner har ikke tilstrekkelig kunnskap om jod, ifølge en ny undersøkelse. Det kan få konsekvenser for muligheten til å bli gravid. 

OsloMet har gjennomført en undersøkelse om jod blant 400 unge kvinner i alderen 19–29 på Øst- og Vestlandet. Undersøkelsen viser at en tredjedel av de deltagende har kritisk lave jodverdier. Blant disse var flere veganere, vegetarianere eller spiste lite meieriprodukter og hvit fisk, som er de viktigste kildene til jod i det norske kostholdet, skriver NRK.

– Det er urovekkende, sier forsker Sigrun Henjum til kanalen.

Jod er et grunnstoff som er nødvendig for at kroppen skal klare å lage hormonene som må til for å regulere stoffskiftet, ifølge Helsenorge.

Hjenum påpeker til NRK at kvinnene med lave jodverider både kan få problemer med å bli gravide, om de skulle bli gravide med så lave jodverdier kan det ha konsekvenser for normal utvikling av hjernen til fosteret, fortsetter Henjum. 

Til Vektklubb utdyper Henjum at jodmangelen ikke kun gjelder de som lever på plantebasert kost, men at det også gjelder unge kvinner som har lavt inntak av melk og hvit fisk. De siste årene har melkekonsumet gått jevnt nedover i hele landet. 

– I tillegg viser undersøkelsen vår at 40 prosent av kvinnene som deltok ikke har kunnskap om jod, og dermed da ikke nødvendigvis er obs på å få i seg jod fra andre kilder, sier hun og viser til helsedirektoratets oppdaterte råd om jod.

Studie: Du blir ikke overvektig av lettbrus

– Spis litt av alt

Helsedirektoratet anbefaler at voksne får i seg 150 mikrogram jod per dag, for gravide og ammende anbefales det 175 mikrogram. I melk finnes det omtrent 20 mikrogram jod per 100 gram.

– Om kostholdet inneholder lite jod fra matvarer bør du vurdere å ta tilskudd, understreker hun.

Klinisk ernæringsfysiolog og matspaner i Vektklubb Eli Anne Myrvoll Blomkvist forklarer at grunnen til jodmangelen er at inntaket av meieriprodukter går ned og at inntaket av fisk ikke er høyt nok.

 

HVIT SALTVANNSFISK: Om du ikke spiser hvit fisk jevnlig, eller ikke spiser meieriprodukter hver dag bør du vurdere tilskudd ifølge Helsedirektoratet. Foto: Sara Johannessen/VG

– Om man ikke kutter matvaregrupper helt ut, men kutter ned på inntaket vil man også få mindre av de næringsstoffene, sier hun.

Blomkvist anbefaler derfor at man spiser litt fra alle matvaregruppene. På den måten vil de fleste få i seg næringen man trenger.

– Men man skal være veldig bevisst om man klarer å få i seg nok næring i perioder hvor man slanker seg, understreker hun.

Matspaner: Vil dette får deg til å drikke mer melk? 

Pass på om du kutter hele matvaregrupper

Om man ønsker å gå ned i vekt vil man ha et lavere matinntak, og da få i seg mindre av alle næringsstoffer, forklarer hun.

– Da kan det være lurt å vurdere tilskudd av multivitamin og tran, sier hun.

Blomkvist understreker at man bør vurdere behovet for tilskudd i samråd med helsepersonell, fordi det ikke alltid er nødvendig.

– Men multivitaminer og tran er trygt for de fleste, legger hun til.

Om man kutter ut hele matvaregrupper, sånn som for eksempel vegetarianere og veganere gjør, så bør man være ekstra påpasselig, påpeker hun.

– Man kan ha behov for tilskudd av kalsium, jod og B12 om man kutter ut meieriprodukter, sier hun.