Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
sza421f4
 

GROVE KARBOHYDRATER: Ifølge ernæringsfysiologene er grove karbohydrater som korn, nøtter, grønnsaker, frukt og bær sunt. 

FOTO: Krister Sørbø/VG

Derfor trenger du ikke kutte karbohydrater

Selv om kroppen klarer seg på svært lite karbohydrater, er det ingen grunn til å kutte dem helt ut ifølge ekspertene. 

Ifølge Helsedirektoratet er karbohydrater den viktigste energikilden for størstedelen av jordens befolkning. I et norsk gjennomsnittskosthold utgjør karbohydrater nesten halvparten av kostens energiinnhold (energiprosent), hvorav tilsatt sukker bidrar med 13 energiprosent. 

Når det gjelder karbohydrater, er det ingen spesifikke mengder som er anbefalt. 

– I teorien kan vi klare oss med svært lite karbohydrater, men om det er sunt for kroppen er en annen diskusjon. Vi trenger karbohydrater først og fremst for energien sin del, men også fordi karbohydrater inneholder mange vitaminer, mineraler, antioksidanter og kostfiber som man ikke finner like mye av i fet og proteinrik mat, sier klinisk ernæringsfysiolog og Vektklubbs matspaner Eli Anne Myrvoll Blomkvist. 

Hun mener det ikke er noen grunn til å kutte ut karbohydrater helt, men du kan kutte ned. 

– Det viktigste hvis man skal ned i vekt er at man må redusere kaloriinntaket generelt. Da kan det være lurt å redusere sukkerinntaket, fordi sukkerrik mat bidrar med mye kalorier, men svært lite næringsstoffer, sier Blomkvist.

Slår et slag for brødskiven: – Trist at folk dropper brødet

Gir viktige næringsstoffer

Det er mange myter rundt karbohydrater. Men globalt sett er karbohydrater den viktigste næringskilden.

– Kutt ut de tomme karbohydratene, for eksempel sukker, hvetemel, pasta og hvit ris. Får du i deg for mye av disse, så lagrer kroppen din lettere fett, sier klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite ved Haukeland Universitetssykehus og som driver nettsiden ernæringsfysiolog.no.

sycfb832
 

IKKE USUNT: Grovt brød, er ifølge ernæringsfysiologene en sunn del av et variert kosthold. 

 FOTO: KYRRE LIEN/VG

Hun anbefaler at karbohydrater først og fremst kommer i form av grønnsaker, frukt og bær, som gir en mer balansert tilførsel av karbohydrater, samtidig som de inneholder mengder av viktige næringsstoffer som vitaminer, antioksidanter og fiber.

– Vi trenger de grønne og grove karbohydratene for å styrke immunforsvaret. Hvis du skal ned i vekt så gjelder det å få i seg mer grønnsaker, grove kornprodukter, og rent kjøtt eller fisk, sier Fimrente.

– Enkelte karbohydrater er sunnere enn andre

Anbefalt fordeling av de energigivende næringsstoffene er at karbohydrat bør bidra med 45–60 energiprosent, fett med 25–40 og protein med 10–20.

Catia Martins er førsteamanuensis ved institutt for klinisk og molekylær ernæring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Hun forklarer at om man skal ned i vekt så må man kutte det totale energiinntaket, og dermed inntaket av alle makronæringsstoffer som karbohydrater og fett.

– Enkelte karbohydrater er selvsagt sunnere enn andre. De komplekse karbohydratene i fullkorn, grønnsaker og enkelte frukter er sunnere enn de man finner i jus, kaker og hvitt brød, slår Martins fast.

De grove karbohydratene inneholder mer fiber, og gir dermed bedre metthetsfølelse forklarer hun videre.

– Men vi burde ikke bare oppfordre folk til å gå ned vekt, men også til å leve sunnere. Altså spise mindre enn man har behov for, spise sunt og selvfølgelig trene, sier hun.  

På Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!