Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

EN NEVE OM DAGEN: Nøtter inneholder sunne fettsyrer og kan derfor spises hver dag, men bare pass på mengden. Foto: Sara Johannessen/VG

Sunne kaloribomber

Det er ikke alle matvarer som er usunne selv om de er energirike.

I et variert kosthold er det en rekke matvarer som man bør inkludere til tross for at de er kaloririke.

– Nøtter er et godt eksempel på det, de er proppfulle av sunne fettsyrer og vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter. Man bør derfor inkludere nøtter i kostholdet, men være litt oppmerksom på mengden, forklarer klinisk ernæringsfysiolog og matspaner for Vektklubb, Eli-Anne Myrvoll Blomkvist.

– En liten neve nøtter hver dag er nok, legger hun til.

Planteoljer, frø, oliven, fet fisk, korn og gryn og noen type frukt er andre kaloririke matvarer som også er næringsrike.

– De inneholder en rekke nyttige næringsstoffer og kan ha en positiv effekt på helsen, forklarer Myrvoll Blomkvist.

Derfor trenger man ikke kutte dem ut, tvert imot anbefaler Helsedirektoratet i sine kostråd at man spiser både frukt, plantebaserte oljer og myk margarin, frø og grove kornprodukter, blant annet.

De siste årene har oppskrifter basert på dadler og nøtter også blitt mer og mer populære. Du finner for eksempel dadler i stedet for sukker i flere varianter av energikuler.

 

SUNN ENERGI: Energikulene til Ellen Knutsen er laget med både dadler og nøtter. De er derfor mer næringsrike enn sjokoladekuler med sukker og mel. Foto: Ellen Knutsen/@ellencknutsen

Den kliniske ernæringsfysiologen forklarer at dadler inneholder mye sukkerarter, men i motsetning til rent sukker som ikke inneholder næringsstoffer utover sukker, så inneholder dadler mye kostfiber og en del mineraler som jern, kalium, magnesium og kalsium.

– En kake basert på dadler og nøtter i stedet for sukker og hvitt mel vil derfor være et mer næringsrikt alternativ til vanlige kaker, selv om kaloriinnholdet er høyt, forteller hun.

Disse kaloririke matvarene kan du spise med god samvittighet, i fornuftige mengder:

Frukt:

Klinisk ernæringsfysiolog Myrvoll Blomkvist forklarer at frukt som druer, banan, mango og ananas er kaloririke sammenlignet med mye annen frukt, men de har en annen sammensetning av vitaminer og mineraler, og bør få en plass i kostholdet for å gi tilstrekkelig variasjon.

Avokado er ifølge Opplysningskontoret for Frukt og Grønt noe av det sunneste man kan spise med mye umettet fett, folat og kalium. 

 

NYT: Avokadotoast, her fra Atelier September i København, har også sin plass i et næringsrikt kosthold. Foto: Sara Berge Holmberg/VG. 

Oljer og margarin:

Oljer og myk margarin inneholder mye umettet fett og lite mettet fett. Både nasjonal og internasjonal forskning viser at om man bytter det mettede fettet med umettet så vil det senke risikoen for hjerte- og karsykdom, ifølge Helsedirektoratet.

Oljer kan utgjøre basen til en mer næringsrik dressing til for eksempel salat.

Nøtter:

Usaltede nøtter inneholder også mye umettet fett, som ifølge Helsedirektoratet «smører» blodårene og dermed reduserer kolesterolet. Det er fint som et mellommåltid eller hva med ristede mandler som topping til salaten?

Frø, korn og gryn

Det er ikke noe poeng å droppe karbohydrater for kroppens del, ifølge flere eksperter. Helsedirektoratet anbefaler at man spiser grove fullkorn hver dag. Det kan komme fra havregryn, grovt brød eller fullkornpasta.

Fet fisk

Helsedirektoratet anbefaler at man spiser fisk til middag to til tre dager i uken, og i tillegg bruker fisk som pålegg. Fet fisk er rik på Omega 3-fettsyrer som er bra for forebygging av hjerte- og karsykdommer.