Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

FULLKORN FOREBYGGER: En porsjon havregrøt og en porsjon fullkorns pasta dekker dagsbehovet for fullkorn. Oppskriften på denne varianten fra Lise Finckenhagen finner du på Godt. Foto: Sara Johannessen/VG

Dette er gode fullkornskilder

Ny nordisk studie viser at alle typer fullkorn har forebyggende effekt på diabetes type 2. 

Studien er gjort av forskere på Chalmers tekniske høyskole i Gøteborg og cancerinstituttet i København, som har fulgt mer enn 55.000 personer over 15 år. 

Tidligere fullkornsforskning har funnet at det har en forebyggende effekt på diabetes type 2, men nå har de også funnet at det er samme hvilke korn fullkornet stammer fra. 

– Jeg trodde det skulle være større forskjell om man spiste rug og havre i stede for hvete, men alle hadde omtrent samme gode effekt mot folkesykdommen diabetes 2, sier professor Rikard Landberg ved Chalmers tekniske høyskole i Göteborg til Dagbladet

Karbohydrater: Derfor trenger du ikke kutte dem

Nina Cecilie Øverby er professor ved institutt for folkehelse, idrett og ernæring ved Universitetet i Agder, og medlem av Nasjonalt råd for ernæring. Hun mener studien er svært interessant fordi den har mange deltagere som er fulgt over lang tid. 

– Det unike ved denne studien er at de viser at de gunstige sammenhengene mellom fullkorn og diabetes type 2 er de samme selv om kildene er ulike. Den viser også at jo større inntak jo bedre, sier hun til Vektklubb.

Gruppen som hadde det høyeste inntaket, lå på omtrent det Helsedirektoratet anbefaler, forklarer hun. 

– Jeg tenker at resultatene støtter opp under tidligere forskning om at fullkorn og kostfiber reduserer risiko for diabetes type 2, og den støtter opp under de anbefalingene vi har i Norge i dag, legger hun til.

Heier på brødskiven: – Trist om folk dropper den fordi de tror den er usunn

En porsjon havregrøt og en porsjon fullkornspasta er nok

Helsedirektoratet anbefaler at man spiser grove kornprodukter hver dag, og at disse til sammen bidrar med 70–90 gram fullkorn. 

Dagsbehovet kan du dekke ved å spise tre til fire ekstra grove brødskiver hvor brødskalaen er helt dekket. Eller så vil en tallerken havregrøt og en porsjon fullkornspasta dekke dagsbehovet, eller to grove brødskiver og en porsjon grov kornblanding, forklarer professoren. 

Næringsrike: Sunne kaloribomber

Fullkorn er ikke kun forebyggende mot diabetes type to, men tidligere undersøkelser har vist at fullkorn og kostfiber reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer og kreft i tykk- og endetarm, sier Øverby. 

– Dette er sykdommer som er store bidragsytere til den totale sykdomsbyrden i Norge. Derfor er det svært viktig å fremsnakke fullkorn, slår hun fast.