Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

FLYTENDE FRUKT: Smoothie kan gjøres næringsrik ved å tilsette nøtter, meieriprodukter eller havregryn for eksempel. Foto: Helena Krekling

Derfor bør du heller spise fremfor å drikke frukten

Smoothie og juice kan være næringsrike, men det er lett å drikke mer enn man ville spist, ifølge ekspertene. 

De siste årene har det kommet flere varianter av både juicer og smoothier på markedet. I alt fra kiosker og butikker til kafeer så selges varianter av flytende frukt og grønnsaker. Helsedirektoratet anbefaler at man får i seg 500 gram frukt og grønt hver dag, hvor halvparten er frukt og andre halvpart grønnsaker. Ifølge anbefalingene kan et glass jus inngå som en av fem porsjoner. 

Klinisk ernæringsfysiolog ved Stavanger universitetssykehus og Stavanger Medisinske senter Tonje Nesvik Hustoft anbefaler at man spiser frukt og bær i sin opprinnelige form dersom målet er å gå ned i vekt. 

– Smoothien vil ha tilsvarende næringsinnhold, men energimengden vil fort kunne bli større av to grunner: Enten at man bruker mer frukt og bær per glass enn man ellers ville spist, samt at flytende struktur ofte gir mindre metthetsfølelse sammenlignet med faststruktur, forklarer hun.

– Men dersom man ikke er glad i frukt og grønnsaker er smoothie en ypperlig måte å få i seg det på, legger hun til.

Vegard Lysne er klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Bergen, og forklarer at forskjellen på ren fruktsmoothie og jus er liten.

– Jus er presset råsaft fra frukt eller grønnsaker, mens smoothie kan tilsettes flere ingredienser og kjøres i en blender. Dermed vil hele frukten vil være igjen i smoothien, mens i en juice vil det meste av fruktkjøttet forsvinne fra sluttproduktet, sier han.

Flytenden frokost: Syv grunner til å starte dagen med smoothie

– Gir naturlig begrensing på mengden

Det fører til at en del av fruktfiberet og noe av de andre næringsstoffene som finnes i frukten, ikke er med i juicen.

 

OPPRINNELIGE FORM: Frukt, grønnsaker og bær i sin opprinnelige form bidrar til mer metthetsfølelse sammenlignet med om man drikker det. Foto: Helena Krekling

Generelt anbefaler ikke Lysne at man bruker juice som tørstedrikk fordi det inneholder mye lettfordøyelige sukkerarter, og begrenset med næringsstoffer sammenlignet med frukten det er laget av.

– Å spise en frukt bidrar i større grad til metthetsfølelsen, og gir en naturlig begrensning på mengden man klarer å spise.

Lysne understreker at alt til sin bruk, men at en smoothie lettere kan tilpasses og gjøres mer næringsrik slik at den kan fungere som et mellommåltid alene.

– Skal man velge å drikke et måltid kan et glass juice være greit, men dersom målet er å begrense det totale energiinntaket bør bruken av smoothie og juice begrenses, sier han.

Smoothie bowl: Sunn og fargerik

– Sørg for å få med fruktkjøttet

For å lage en hjemmelaget, næringsrik jus anbefaler Lysne at man inkluderer grønnsaker.

– Disse inneholder mer vitaminer og mineraler enn frukt. Man bør også sørge for å få med fruktkjøttet i sluttproduktet, da det er her man finner fiberet, forklarer han.

– For å gjøre smoothien mer næringsrik kan man tilsette ingredienser som kesam, nøtter, frø og havregryn, legger han til.

Hustoft mener at smoothie kan være et fint mellommåltid, men også en base for å legge til andre næringsrike matvarer.

– Tilsett gjerne havregryn eller frø samt magre meieriprodukter som melk, yoghurt, cottage cheese og kesam. Jeg ville foretrukket å lage smoothie med meieriprodukter fremfor juice, da dette kan bidra til økt metthetsfølelse samt tilføre andre næringsstoffer utover det som allerede finnes i frukten og bærene, sier hun. 

Lysne legger til at om man ønsker å drikke noe søtt, men redusere sukkerinnholdet kan man bytte juice med kunstig søtet saft.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!