Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
Før og etter Ronald
 

29 KILO FORSKJELL: Ronald Hushovd endret mengdene mat han spiste. Foto: Privat/Odin Jæger.

Ronald gikk ned 29 kilo: – Det er matematikk

Ronald Hushovd (55) så vekten nådde 118 kilo, og da hadde han valget mellom å kjøpe ny badevekt eller ta grep, forteller han. 

Ronald Hushovd (55)

 

Høyde: 181

Vekt: 86 kg

Antall kilo ned: 29 kilo

Tiden det tok: 4 måneder

Ronald Hushovd (55) fikk sin aha-opplevelse med egen form 17. mai 2018, da var han og kona på hytta og skulle gå en tur.

– Det var kanskje syv-åtte kilometer i kupert terreng. Da jeg kom på toppen så jeg at det var tre-fire kilometer i luftlinje tilbake til hytta, og det var ikke noe problem å komme meg tilbake, men jeg ønsket ikke at det skulle være så tungt, forteller Ronald.

Tilbake på hytta bestilte han medlemskap i Vektklubb, og 22. mai var han i gang.

– Siden har jeg ikke vært over anbefalt kaloriinntak, og det er jeg litt stolt av, sier han.

I mars 2018 var Ronald på sitt tyngste på 118 kilo.

– Da jeg så det tallet sto valget mellom å kjøpe ny vekt som gikk lenger enn 120 kilo eller ta grep.

– Da tenkte jeg at dette går ikke, forteller han.

 

ETTER: Ronald Hushovd brukte kjøkkenvekten og hulltangen til beltet flittig før han nådde sitt vektmål. Her i antrekk lånt fra KappAhl. Foto: Odin Jæger/VG.

Han startet på egen hånd, men kiloene gikk sakte av. Tre måneder senere hadde han gått ned tre kilo, og da kom Vektklubb inn i bildet.

– Jeg har innsett at jeg spiste mens jeg tilberedte maten. Det blir noen osteskiver, om du tar en selv hver gang du gjør klar brødskiven. Jeg hadde godt med ost på skivene også, smiler Ronald.

– Å se tallene hjalp meg ta grep

 

FØR: Ronald Hushovd veide 118 kilo på sitt tyngste. Foto: Privat. 

Siden han startet vektreisen har han bestemt seg for hva han skal spise, og spist det. Han registrerte måltidene i dagboken, og fikk da se hvor mange kalorier han tok inn og hvor mange han brukte.

– Det er matematikk, slår han fast.

– Å se tallene sort på hvitt hjalp meg gjøre de grepene jeg trengte, legger han til.

Det første vektmålet var på 95 kilo, men det suste han forbi, og endte på 84 kilo før kona sa stopp.

– Da gikk jeg opp til 86 igjen, og har holdt meg der siden, forteller han.

Til og med etter sin første sydentur etter vektreduksjonen veide han det samme. Da hadde han to pakker knekkebrød i kofferten, som han spiste til frokost og lunsj, og til middag bestilte han sausen ved siden av og stoppet å spise når han var mett.

– Det var første gang på mange år jeg turte å gå i bar overkropp. I første omgang bare der vi bodde sammen med de kompisene jeg reiste med, men neste mål får være å gå ute uten skjorte, sier han.

For å få til det har han ikke spist annerledes, bare mindre, forteller han.

– Om du skal spise annerledes når du går ned i vekt, så tilbake til dine gamle vaner, så vil det ikke gå. Jeg har gått gjennom mengdene, så i stede for 30 gram italiensk salat på skiven har jeg bare 7–8 gram, forklarer han.

Det er to ting han har hatt særlig nytte av i vektreduksjonsperioden:

– Kjøkkenvekten og hulltangen til belte, sier han.

Maten har blitt veid, og beltet har trengt flere hull. Beltet har han ennå som et minne, men innrømmer at han har kjøpt nye belter også.

– Har ikke kjent på suget

 

TRENINGSGLEDE: Ronald Hushovd sykler, trener styrke og driver med spinning, og har funnet tilbake gleden ved trening. Foto: Privat.

55-åringen innrømmer likevel at var et «kick» å gå ned i vekt, og at det å stabilisere seg har vært en utfordring.

– Men jeg er sta, så når jeg bestemmer meg så klarer jeg det.

I tillegg beskriver han seg selv som heldig da han ikke er spesielt glad i søte ting som sjokolade og kaker.

– Jeg har heller ikke kjent på suget, selv om jeg har kuttet sukkerholdige drikker og lignende, forteller han.

Selv om Ronald har vært aktiv, selv som overvektig, har han trent mer det siste året.

– Jeg har alltid likt å sykle, men det var vanskeligere å holde balansen i terrenget da jeg var tyngre, forteller han.

I tillegg trener han styrke og driver med spinning om vinteren.

– Før har jeg jo nesten ikke trent om vinteren, innrømmer han.

Tyngden merket han også på leddene. Han har protese i den ene hoften, og den andre har til tider vært «trøblete», og han forteller om smerter i knærne også.

– Det har blitt mye bedre, og nå har jeg faktisk ikke de samme smertene i hoften, så jeg tror jeg kanskje kan avlyse den legetimen, sier han håpefullt.

Ronalds personlige tips til andre:

1. Vær helt ærlig med deg selv, og legg inn det du har spist. 

2. Vei deg hver dag, selv om vekten kan variere både fra morgen til kveld og fra en dag til en annen, men du ser om det går jevnt oppover eller om det bare varierer.

3. Lag smakfull, gjerne sterk mat, og bruk god tid på å spise den slik at du kjenner når du blir mett.

4. Dropp sukkerholdig drikke, godteri og kaker.

Les også: 

Gunn Kristin (49) har gått ned 25 kilo: – Alt sitter i hodet

Beate gikk ned 35 kilo: – Veldig stolt av jobben jeg har gjort

Slik motiverer mor og datter hverandre til vektreduksjon (saken er åpen for medlemmer)