Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

FALLER: Forbruket av grønnsaker faller fra 2016 til 2017, det håper Helsedirektoratet bare er en dupp, ikke en trend. Foto: Sara Johannessen/VG. 

Slik utvikles det norske kostholdet

Vi spiser mindre grønnsaker og fisk, mens salt- og kjøttforbruket fortsatt er for høyt, ifølge Helsedirektoratet. 

Tirsdag ble rapporten Utviklingen i det norske kostholdet lagt frem, og det viser både positive og negative trender, sier Henriette Øien, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet til Vektklubb.

– Vi ser blant annet at sukkerforbruket fortsetter å gå ned, det er veldig positivt, utdyper hun.

Foreløpige tall fra undersøkelsen Helsevaner blant skoleelever, som er gjennomført av Hemil-senteret ved Universitetet i Bergen, viser at blant 15-åringer så synker både andelen som drikker sukkerholdig brus, og andelen som spiser godteri fem ganger i uken eller mer. Samtidig øker andelen som spiser grønnsaker hver dag i samme aldersgruppe. I befolkningen sett under ett så synker forbruket av grønnsaker.

– Vi vet ikke om det er en trend eller et unntaksår, men at grønt-forbruket har gått ned fra 2016 til 2017 er negativt, sier avdelingsdirektør Øien.

– Vi håper at nedgangen for grønnsaker ikke fortsetter, legger hun til.

Spis fargerikt: Fem grunner til å spise mer grønnsaker

– For høyt kjøttforbruk

Tallene for kjøtt har også gått noe ned, etter at det jevnt har økt over tid.

– Det er positivt at tallet synker, men det er fortsatt høyt, forklarer Øien.

Saltforbruket holder seg også høyt, og Øien ser ikke positivt på det. I rapporten er det anslått til å ligge på 10 gram per dag for menn og noe lavere for kvinner, men halvparten er nok, ifølge helsenorge.no.

Samtidig faller fortsatt forbruket av fisk. Helsedirektoratet anbefaler at man spiser fisk til middag to til tre ganger i uken, og bruker fisk som pålegg i tillegg.

– Nedgangen for fisk har vart en stund, og går i motsatt retning av det vi anbefaler, sier hun.

Les også: Derfor bør du spise mindre mettet fett

«Det vil være en fordel å øke forbruket av fisk i stedet for kjøtt», står det i rapporten

Hvit fisk og melk er en av de viktigste kildene til jod i det norske kostholdet, men også bruken av melk fortsetter å synke. 

– Det er bekymringsfullt, sier Øien.

Tidligere i høst viste en undersøkelse blant 400 kvinner i alderen 19–29 gjennomført av OsloMet, at en tredjedel av de deltagende hadde kritisk klave jodverdier. Det kan gi kvinnene problemer med å bli gravide, og om de skulle bli det med så lave jodverdier kan det få konsekvenser for normal utvikling av hjernen til fosteret, ifølge Sigrun Henjum, en av forskerne bak undersøkelsen.

Fullkorn: Dette er de gode kildene

– Tiltak for å få flere til å følge kostrådene

Øien forklarer at Helsedirektoratet allerede har flere tiltak for å endre utviklingen. Hun trekker frem tiltak på arenaer som barnehage, skole, helsestasjon- og skolehelsetjenesten, fastleger og eldreomsorgen for å sikre tilgang på informasjon om ernæring og kosthold.

– Vi har en handlingsplan for bedre kosthold med en rekke tiltak som skal få flere til å følge kostrådene, sier hun. 

– Et viktig tiltak er intensjonsavtalen for et sunnere kosthold som er inngått mellom matvarebransjen og helsemyndighetene om å redusere inntaket av mettet fett, salt og sukker, og øke inntaket av frukt og grønt sjømat og grove kornprodukter i befolkningen. Nøkkelhullmerket skal gjøre det enklere å velge sunne produkter i butikken, og det er et mål å øke antall matvarer som har merket, legger hun til. 

Les også: 

Derfor skal du ikke alltid lytte til kroppens signaler (saken er åpen for medlemmer) 

Fornuften er din beste veileder i kostholdet

Så mye frukt kan du spise