Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

FORBRENNER EKSTRA: Treningen blir viktigere når du skal holde vekten, ifølge ekspertene. Foto: Simen Øyen. 

Eksperter: Kostholdet viktigere enn trening for å gå ned i vekt

Du kan ikke bare trene deg slank, ifølge fedmeekspert, men trening kan gjøre det lettere å holde vekten lenger. 

– Det er uetisk av leger og myndigheter å si at trening hjelper deg gå ned i vekt, sier overlege Rønnaug Ødegård ved avdeling for barn og unge på St. Olavs hospital til NRK.

Hun jobber med forskning på overvekt og fedme hos Regionalt senter for fedmeforskning og innovasjon ved St. Olavs hospital, og slår fast at man ikke trenger å trene for å gå ned i vekt.

– Det holder i massevis å spise mindre, og dette mener jeg er noe vi har syndet mot tidligere. Vi har holdt opp fysisk aktivitet og trening som en nødvendig komponent for å gå ned i vekt. Det er det absolutt ikke. Forskning viser oss dette med sikkerhet både for barn og voksne, sier hun videre til kanalen.

Norsk studie: Overvektige har større risiko for hjerteinfarkt enn inaktive

Jøran Hjelmesæth er leder for Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, professor ved Universitetet i Oslo og leder for Nasjonalt råd for ernæring.

– Jeg ville ikke brukt ordet uetisk, men det er hvert fall feil at man kan gå ned i vekt kun med trening, sier han til Vektklubb.

Han avkreftet myten i en kronikk i tidsskriftet til Den norske legeforeningen i 2013.

«Mindre mat og mer hverdagsaktivitet kan være viktigere enn mer trening om man skal ned», skrev han da.

Han utdyper at trening teoretisk sett kan hjelpe deg gå ned i vekt.

– Om en person på 100 kilo går en rask tur på en time vil han kunne forbrenne 400 kcal ekstra, om du skal mye ned i vekt så kan du gå i to timer for å forbrenne 800 kcal ekstra. Men da må du gå den turen hver dag, og det er det ikke så mange som får til, forklarer han.

– Du kan ikke trene deg slank fordi de fleste vil ikke klare å opprettholde aktivitetsnivået, legger han til.

Helseundersøkelsen fra Trøndelag: Derfor holder ikke søndagsturen

– Trening har sin plass i behandlingen

Derfor bør man heller se på mengdene man spiser, ifølge Hjelmesæth. Han forklarer at om man har overvekt eller fedme og bør gå ned mye i vekt, bør man ta kontakt med legen for hjelp til både vektreduksjonen, men også tiden etterpå. Da kan man bruke dietter som en «kick start», sier Hjelmesæth. Den kan man gå på i en kort periode, og da vil de fleste gå ned i vekt fordi man spiser få kalorier. Deretter bør man bør gradvis innføre det kostholdet man skal følge videre, forklarer han.

– Om man bare går tilbake til gamle vaner etter en diett vil man gå opp igjen, sier han.

Skal man litt ned i vekt eller stabilisere vekten viser han til de norske kostrådene fra Helsedirektoratet. Der anbefales det et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

– Mange vil kunne gå ned i vekt kun ved å kutte sukkerholdige drikker og energitette matvarer som kaker, godteri og fet mat, sier han.

Ødegård presiserer overfor NRK at treningen kommer inn i vektstabiliseringsfasen.

– Trening har en tydelig plass i fedmebehandlingen, men ikke som vektreduserende tiltak i seg selv, sier hun.

Dansk studie: Kolesterolet øker 20 prosent etter jul 

Forsker heier på kombinasjon av kosthold og trening

Hjelmesæth utdyper at treningen da kan bedre appetittreguleringen, søvnen og motivasjonen for å holde på de nye vanene.

Bente Morseth er leder for forskningsgruppen Fysisk aktivitet og Folkehelse ved UiT, Norges arktiske universitet, som blant annet står bak folkehelseundersøkelsen i Tromsø. Hun heier på en kombinasjon av kosthold og trening også når man skal ned i vekt. Hun trekker frem tre hovedgrunner til det:

1. Du kan enten spise mer eller gå raskere ned i vekt om du også forbrenner noen ekstra kalorier gjennom trening.

2. Treningen gjør at du opprettholder eller til og med øker muskelmassen.

3. Når man er i kaloriunderskudd går også hvileforbrenningen ned, men om man trener har noen studier vist at man til en viss grad kan motvirke denne reduksjonen.

Morseth mener at mange kan gjøre det lettere for seg selv ved å gjøre begge deler. Hun forklarer at mange blir anbefalt å gå ned omtrent en halv kilo i uken. Da må mange kun spise 1200–1300 kcal om dagen om du skal kun endre kostholdet, eller om du kun skal trene må du jogge seks til syv kilometer om dagen.

– På så få kalorier kan du føle deg ganske sulten, men om du går en tur eller trener på ettermiddagen kan du spise litt ekstra uten at det går utover vektreduksjonen, utdyper hun.