Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
beetroot hummus 1.jpeg
 

NÆRINGSBOMBE: Hvordan få mer grønnsaker inn i brødmåltidet? «Smør» det på brødskiven! Foto: Julie Ulstein / @julies_mat

Sunt pålegg: Rødbetehummus

Lyst på noe fargerikt og godt på brødskiva? Prøv rødbetehummus!

Vi er alle enige om at å sise mer grønnsaker er bra for helsen. Hvis du trenger inspirasjon til mer plantebasert pålegg har Julie Ulstein (24), bak @julies_mat, laget denne fargerike hummusen av rødbete du bør prøve. Smør den på brødskiven i stedet for smør, og topp gjerne med avokado og chiafrø, eller spis den naturell.

– Perfekt som frokost, lunsj eller en litt fancy kveldsmat om du får lyst på noe ekstra digg, forteller Ulstein.

beetroot hummus 3.jpeg
 

Lett å spise sunt når maten ser så lekker ut! Foto: Julie Ulstein / @julies_mat

Fakta

 

Ifølge Opplysningskontoret for frukt og grønt har rødbete et høyt innhold av folat, kostfiber og er en kilde til kalium. Rødbete er naturlig magert med sitt lave fettinnhold.

Obs! Rødbete bør ikke gis til barn under seks måneder grunnet høyt nitratinnhold.

Du trenger:

1 rødbet (kokt eller bakt i terninger)
2 ss tahini (sesamesmør)
1 fedd hvitløk
1 ts spisskummin
sitron (kan sløyfes)
havsalt
litt olivenolje

Slik gjør du det:
Skjær rødbeten i små terninger og ha i en foodprocessor. Ha i tahini, hvitløk, spisskummen og sitronsaft og bland sammen. Kjør alt til puré i mixmasteren til den får en knæsj rosa farge. Smak gjerne til med salt og pepper.

Lagre oppskrift som favoritt (kun for Vektklubb-medlemmer)

Flere sunne oppskrifter:
Næringsrike frokoster

Grønnsaksmos på 1-2-3

Kjøttfri taco

Hjemmelagde grønnsaksdipper