Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 360,-
sandwich-1489262_1920
 

KUTTE UT MATVARER? Du trenger ikke la være å spise brød selv om du vil ned i vekt. Karbohydrater gjør deg ikke fet, det er mengden av hva du spiser som avgjør om vekten går opp, ned eller står stille. Grovt brød med magerost og grønnsaker er et ypperlig måltid i et sunt kosthold. Foto: Pixabay

Tre slankestrategier som ikke fungerer

Mange gjør disse feilene når de prøver å gå ned i vekt.

SiljeBjørnstadVG
 

Vektklubb ekspert: Silje Bjørnstad

Det finnes utallige slanketips og diettråd når målet er å redusere vekten. For mange er det kanskje ikke det å gå ned noen kilo som er den største utfordringen, men å vedlikeholde det nye vekttallet når målet er nådd. Har du fulgt et strengt kostholdsregime eller en trenddiett som er langt utenfor ditt normale kosthold, så blir det også vanskelig å opprettholde dette over tid. Da er det stor sjanse for at du faller tilbake til dine gamle vaner og vekten går opp igjen.

Vi ser nærmere på tre typiske påstander for vektreduksjon, og hvorfor disse strategiene ikke nødvendigvis er den smarteste eller beste løsningen.

1. «Jeg kutter ut gluten, så vil jeg gå ned i vekt»

 

Det er ikke nødvendigvis mindre kalorier i glutenfrie produkter. Foto: Krister Sørbø / VG

For mange er gluten nesten blitt et skjellsord, og noe som er både farlig og fetende. Det å spise glutenfritt har blitt en trend, selv om man likevel kanskje tåler gluten helt fint.

Dette er gluten

 

Gluten er et protein som finnes i kornkjernen i de fleste vanlige kornslag, blant annet hvete, bygg, rug og spelt. Den gjør at gjærbakst kan heve. Glutenet lager det klissete nettverket i gjærdeigen, som gjør at den fylles med luftbobler og hever når det stekes.

Mange kobler det å spise glutenfritt med å være en fin slankekur, men det er ikke slik at bare man fjerner gluten fra en matvare, så fjerner du også en haug med kilokalorier. Derfor er det ikke noen automatikk i at det å spise glutenfritt er noe mer slankevennlig.

Det totale kostholdet som har noe å si

Produkter som glutenfritt brød, glutenfrie melblandinger og glutenfri snacksbarer inneholder nemlig ikke nødvendigvis færre kalorier enn de glutenholdige variantene. Faktisk så er det slik at mange glutenfrie produkter, særlig bakst og brødvarer, har et lavere innhold av mettende fiber og langsomme karbohydrater. Dette kan føre til at du får en dårligere metthetfølelse og blir fortere sulten, noe som kan bidra til at du spiser mer.

Les også: Så enkelt kan du spare hundrevis av kalorier

Hvis man opplever vektnedgang av å spise glutenfritt skyldes ikke dette at du har kuttet ut gluten, men at du totalt sett spiser annerledes. For eksempel er det mange som dropper glutenholdig mat som kaker, pizza og pasta, og i stedet øker inntaket av grønnsaker og proteinrike matvarer. Dette kan gi et lavere energiinntak og at man totalt sett ligger i kaloriunderskudd – noe som vil gi en vektreduksjon.

2. «Detox vil rense og slanke kroppen»

 

En spesiell juice eller detox-drikk vil nok ikke få vekten til å renne av, dessverre. Foto: Karin Beate Nøsterud / VG

I forbindelse med slankekurer og «quick fix»-løsninger for å gå ned i vekt er det ofte at ordet «detox» blir nevnt. Målet med disse detoxkurene er «å skille ut giftstoffer» fra kroppen. Du blir lovet en renere, sunnere og ikke minst slankere kropp.

Det mange glemmer er at kroppen ikke trenger noen detoxhjelp for å kvitte seg med farlige stoffer. Menneskeorganismen har egne systemer som er med på å gi kroppen en naturlig detox gjennom blant annet fungerende nyrer, lever og lunger.

Likevel er det mange som bruker detoxkur for å kvitte seg med noen kilo, og gjerne i et raskt tempo. Ulempen her er at du mest sannsynlig tømmer kroppen for væske og glykogenlagre fremfor fettmasse som jo er det man gjerne vil kvitte seg med i forbindelse med vektnedgang. Derfor er det stor sannsynlighet for at vekten spretter opp til utgangspunktet igjen når du er ferdig med kuren.

Unngå jojo-slanking: Slik blir du varig slank

3. «Når noe er sunt, har det slankende effekt»

nuts-2019669_1920
 

Nøtter er sunt, men også kaloririkt. En liten neve om dagen er nok. 10 stk mandler gir ca 60 kcal. Foto: Pixabay

Selv om en matvare kan sies å være sunn og næringsrik, så betyr ikke det at du kan spise ubegrensede mengder hvis målet er å gå ned i vekt. For eksempel er både nøtter og mange oljer gode kilder til sunne fettsyrer, men mye fett betyr også mye kalorier. Her er sunne matvarer vi ofte glemmer er kaloririke:

Nøtter: To store never med nøtter kan fort tilsvare en liten middag i energi.

Oljer: Det er lett å bli ivrig med oljen når man kokkelerer. Men andre ord er det fort gjort at det blir «for mye av det gode».

Mørk sjokolade: Mange har også hørt eller lest at mørk sjokolade er sunt, og tenker derfor at de kan spise så mye de vil av det uten å legge på seg. Mørk sjokolade kan sies å være sunnere enn tradisjonell melkesjokolade fordi den har et høyere innhold av kakao, og dermed et høyere innhold av antioksidanter, men mørk sjokolade inneholder faktisk litt flere kilokalorier enn tradisjonell melkesjokolade. Per 100 gram inneholder mørk sjokolade cirka 605 kcal, mens tradisjonell melkesjokolade ligger på 550 kcal per 100 gram.

Tørket frukt: En annen type snacks som du bør være obs på når målet er å gå ned noen kilo, er tørket frukt. Joda, sammenlignet med tradisjonell snacks så er tørket frukt et bedre alternativ, men det er likevel mye kalorier og sukker per 100 gram. Spis heller frukt og grønt i sin naturlige form! Dette vil mette mer samtidig som du får i deg flere gode næringsstoffer og sparer mange kalorier.

lemon-1716740_1920
 

SITRONVANN: Det er ikke måte på hva sitronvann hver morgen skal gjøre for kroppen. Ulike helsenettsteder hevder at sitronvann vil rense leveren, bedre fordøyelsen, rense huden , gi deg godt humør, virke helbredende, stimulere immunforsvaret, virke vanndrivende og eliminere syre i kroppen. Hvis noe høres for godt ut til å være sant, så er det ofte det. Vann med sitron er ingen trylledrikk. Foto: Pixabay

Så hva er den beste slankestrategien?

Nøkkelen til en vellykket vektnedgang er å få kontroll over hva og hvor mye du spiser – kombinert med fysisk aktivitet. I tillegg er tålmodighet og kontinuitet to viktige stikkord. Mest sannsynlig har du brukt mer enn et par uker på å gå opp de kiloene du nå ønsker å bli kvitt, og derfor er det heller ikke realistisk at du skal gå ned igjen disse kiloene de neste to ukene! Du er nødt til å finne ut hva slags kosthold og matvarer som gjør at du kan nå dine mål. Gi deg selv tid til å skape gode matvaner som du trives med og som du derfor kan fortsette med i lang tid fremover.

Hildes forvandling: – Ville bli en bedre utgave av meg selv

Tre hverdagstips som kan hjelpe deg ned i vekt

1. Spis mer grønnsaker
Grønnsaker har et høyt innhold av vann og fiber, og gir derfor få kalorier på et stort volum – dette er fordelaktig når vektreduksjon er målet!

2. Bruk mindre tallerken og glass
Det visuelle har mye å si for hvordan hjernen oppfatter porsjonsstørrelse. Jo større tallerken og glass du bruker, jo mer spiser og drikker du. Å bli bevisst på hva slags servise du bruker kan gjøre det enklere å kontrollere porsjonene dine og dermed hindre overspising.

3. Vær mer aktiv i hverdagen
Bruk beina til å komme deg fra sted til sted og avtal gjerne utendørs gåmøter når du skal møte andre. Stå mer oppreist der du kan, for eksempel på kontorjobben og når du tar kollektivtransport. Ta trapper i stedet for heis, og når du ser på TV så bruk reklamepausene til å bevege litt på deg.

Les også: Gode tips til snikmosjon

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Spis sunt for hjernens del

5 sunne og enkle hverdagsmiddager

Lavkaloridesserter og snacks til under 200 kcal

Stopp sjokoladesuget med mager kakao