IKKE GI OPP: Treningen virker og bidrar til å redusere risikofaktorer som høyt blodsukker selv om du ikke ser umiddelbare utslag på vekten. FOTO: HELGE MIKALSEN / VG

10 slitne myter om trening

Blir kvinner som løfter vekter maskuline, og kan du stole på tredemøllens kaloriteller?

PERSONLIG TRENER -Det er bedre å være «fit» og litt «fat» enn tynn og utren, påpekert Yngvar Andersen. Foto: MATTIS SANDBLAD / VG

Svaret på begge er nei.

Anstrengelsene i helsestudioet skal helst gi umiddelbart resultat. Og det er jakten på snarveier som ifølge CNN har gitt opphav til seiglivede treningsmyter. De har spurt trenings- og ernæringseksperter om deres mest forhatte treningsmyter. Og her er de, med en oppsummering av de utenlandske ekspertenes forklaringer.

VG har også bedt den norske personlige treneren Yngvar Andersen om å kommentere mytetoppen. Han driver treningstjenesten «Mykjemeir».

MYTE 1

Treningsmaskinene forteller deg hvor mange kalorier du forbrenner.

  • Nei. Tallet er høyst sannsynlig unøyaktig. Årsaken er at en del maskiner hverken spør etter vekt, kjønn eller fettprosent.

Yngvar: Jeg er enig, maskinene er ikke nøyaktige nok.
 

MYTE 2

Det ligger ekstremt mange treningstimer og optimalt kosthold bak disse bicepsene (overarmsmuskler). Her ser du kroppsbygger og flyvertinne Inger Kristoffersen. FOTO: BO MATHISEN / VG

Kvinner bør ikke løfte vekter fordi det gjør dem «store» med maskuline muskler.

  • Feil. Kvinner har for lite testosteron og for mye østrogen.

Yngvar: Kvinner bør løfte vekter og noen klarer så absolutt å bygge en del muskler. Men få blir veldig store.
  

MYTE 3

Pulsmåleren forteller deg hvor hardt du trener.

  • - Din egen fornemmelse av hvor hardt du trener, er mye mer pålitelig når det dreier seg om treningens intensitet, mener Matt Fitzgerald, redaktør av Competitor Group.

Yngvar: Tja. Jeg pleier å si at man ikke trenger det. Men de som trener mye og de som har veldig lite treningserfaring kan ha god nytte av en pulsmåler for å regulere intensiteten.

MYTE 4

Jeg går ikke ned i vekt, treningen virker ikke.

  • Etter flere ukers trening er skuffelsen stor hvis vekten er uforandret. Men nå gjelder det å fortsette. For treningen reduserer risikofaktorer som høyt blodsukkernivå.

Yngvar: En må tenke på maten òg hvis en vil gå ned i vekt. Samtidig er det bedre å være «fit» og litt «fat» enn tynn og utrent.
  

MYTE 5

Man forbrenner mer fett med lav-intensitet trening.

  • Det er en kjerne av sannhet i dette, men selv om man forbrenner mindre andel fett og høyere andel karbohydrater ved høy-intensiv trening er det totale antallet kalorier man forbrenner høyere. Når kroppen har brukt opp karbohydratene, går den løs på fettet.

Yngvar: Man forbrenner en høyere andel fett ved lav intensitet, men totalen har mye å si, og man har også litt høyere forbrenning etter høy-intensitet trening.
  

MYTE 6

Rett etter trening kan du like gjerne drikke sjokolademelk, fremfor proteinshake. FOTO: TROND SOLBERG / VG

Drikk en proteinshake etter trening.

  • Nei, spis heller ordentlig mat.

Yngvar: Enig, men det er ikke noe galt i å ta en shake i ny og ne.
  

MYTE 7

Du kan komme unna med å trene visse deler av kroppen.

  • Nei. Du får ikke sixpack ved bare å ta situps. Og den synes uansett ikke før fettlaget på magen er borte. Fokuser ikke på én muskelgruppe, men alle.

Yngvar: Helt enig, hele kroppen må trenes.
  

MYTE 8

Så lenge du trener 30-45 minutter daglig, kan du gjøre hva du vil.

  • Trening erstatter ikke et sunt kosthold. Prøv å bevege deg også utenom treningsøktene.

Yngvar: Enstemmig ja.
  

MYTE 9

Må trening være vondt? Morten Pedersen vrir seg i smerte, men ble neppe en bedre fotballspiller etter å ha fått et spark i leggen. FOTO: HALLGEIR VÅGENES / VG

Det skal gjøre vondt for å gjøre godt.

  • Det er ok å føle ubehag, men hvis du holder på å besvime under trening, er risikoen for skader og utbrenthet stor.

Yngvar: Men noen kan synes det er tilfredsstillende å ta seg helt ut.
  

MYTE 10

Uttøying minsker risikoen for skader.

  • Feil.

Yngvar: Dette er en myte, men det er alltid lurt å ha en fleksibel kropp.


Slapp av, du trenger ikke å kunne gå ned i spagaten for å unngå treningsskader. FOTO: KYRRE LIEN / SCANPIX


Les også: