Start i dag!

  3 måneder: kr ,-
  6 måneder: kr ,-
12 måneder: kr ,-
man-731900_1920
 

For mange vil det å gå mer i hverdagen gi flere positive helseeffekter, skriver treningsekspert i Vektklubb, Silje Bjørnstad. Og slapp av, du trenger ikke hoppe fra klipper eller risikere liv og helse for å gi gåturen nytt giv. Foto: Pixabay

10 tips til en morsommere gåtur

Gå deg i bedre form i sommer! Det er både enkelt, effektivt og kan gjøres omtrent hvor som helst.

 

For mange vil det å gå mer i hverdagen gi flere positive helseeffekter, skriver treningsekspert i Vektklubb, Silje Bjørnstad. Foto: Privat

Det å gå tur kan være starten på en bedre og sunnere livsstil og i tillegg kan det være et viktig verktøy i forbindelse med vektreduksjon. Når du øker aktivitetsnivået ditt så vil også forbrenningen din øke. Gåturer kan tilpasses alle - det er enkelt, gratis og kan gjøres hvor som helst, når som helst. Det er ikke noe krav til antrekk eller utstyr, men det er smart med et par gode joggesko, selv om du ikke nødvendigvis skal jogge.

Effektiv trening: 6 gode grunner for å gå mer

Hvordan finne gode gå- eller joggesko?

– Det er en hel jungel der ute med joggesko. Det aller viktigste når du skal kjøpe deg nye sko er at de sitter godt på din fot, sier Lydia Bekkevold, fysioterapeut og personlig trener ved Sterk Helse.
Hun anbefaler å teste ut skoene for å kjenne om de gir deg en god løpsfølelse.

– Vi har alle litt forskjellig utforming på føttene og den skoen som kommer best ut i en test, trenger ikke være den som passer din fot best. Det er mye snakk om over- og undrepronasjon hos selgerene, men dersom du ikke har noen plager ville jeg fokusert på den skoen som gir deg best løpsfølelse, tipser Bekkevold.

Glad i å løpe? Her er styrkeøvelsene du bør gjøre

Råd til nybegynnere

Ha et mål med gåturen

 

 Synes du det er kjedelig å gå tur? Sett deg et konkret mål for turen! Dette kan for eksempel være å legge inn et ærend, gå til et utsiktspunkt eller pakk med deg nistepakke og spis lunsjen utendørs.

Hvis du er usikker på hvordan du skal legge opp gåturene så vit at «det enkle er ofte det beste». Start turene med et tempo som du klarer å holde i 20-30 minutter. Du kan også dele opp turen i bolker på for eksempel 3x10 eller 2x15 minutter. Etter hvert som formen bedres så kan du øke intensitet og distanse. Over tid kan du øke tempo til raske gåturer og hvis du ønsker går du gradvis over til å jogge rolig. Det viktigste er at du kjenner pulsen stiger, og at kroppen blir litt varm og svett.

For at du ikke skal bli lei av å gå tur får du her 10 tips som kan bidra til å øke motivasjonen slik at du komme over den berømte dørstokk-mila!

1) Sightseeing i nabolaget

Hvor godt kjent er du egentlig i området og landskapet der du bor? Det kan være mange spennende naturopplevelser og turstier i nærheten som du aldri før har sjekket ut. Lat som du skal ut på oppdagelsesferd i nabolaget ved å gå en helt annen vei neste gang du skal ut på tur. Kanskje du finner et utsiktspunkt, en park eller en fristende badeplass du ikke visste om.

2) Hør på podcast eller lydbok

Sett på deg hodetelefonene og finn en lydbok eller podcast å høre på. Ta på deg turskoene og la beina gå av seg mens tankene dine forsvinner inn i en annen verden. Er du glad i å høre på musikk kan også en ny spilleliste gjøre underverker hvis du sliter med motivasjonen for å gå tur.

woman-892309_1920
 

Ikke bare er de firbeinte en god venn, de blir nesten som din egen personlige trener! Foto: Pixabay

3) Lån en hund

Mange som har hund opplever at det er lettere å komme seg ut på tur - noe som er naturlig da den firbeinte må luftes. En hund er en ypperlig turkamerat på gåturer. Kjenner du noen hundeeiere kan du tilby deg å gå tur med vovsen for å få selskap til gåturen.

4) Prøv deg på fartslek-intervaller

Fartslek er en intervallform med utallige muligheter som passer for alle, kanskje spesielt for nybegynnere. Med fartslek-intervaller skal du legge inn flere tempovariasjoner underveis på gåturen og det er du selv som bestemmer fart og distanse. Med andre ord finnes det ikke noe fasitsvar på hvordan du skal legge opp gåturen - du tilpasser dette utifra ditt utgangspunkt og dagsform. Du kan for eksempel bruke terrenget og ulike detaljer i naturen til å avgjøre når du skal øke tempoet. Eksempelvis kan du øke og redusere gåtempo mellom lysstolper du passerer, eller du kan bestemme deg for at i hver oppoverbakke du møter på veien skal du få litt mer fart på beina. Du kan naturligvis også bruke en klokke som forteller deg at du skal øke farten i 1 minutt, for så å roe ned igjen de neste 2 minuttene, og dermed gjenta.

Prøv også: Gå-program

5) Avtal utendørs gåmøter

Hvorfor ikke slå to fluer i en smekk når du skal ha et jobbmøte eller treffe en venn? Stadig flere får øynene opp for gåmøter, også kalt «walk and talk» - både i jobbsammenheng og på fritiden. I mange tilfeller vil slike gåmøter være både mer tidseffektivt, billigere og et mer miljøvennlig alternativ. Samtidig vil det å «lufte hodet og kropp» kunne bidra til bedre fokus og kreativitet i en hektisk hverdag.

 

Trestubber er perfekte å balansere på! Løft bakre ben så høyt du klarer så får du aktivert setemuskulaturen også. Foto: Privat

6) Gågrupper

I tillegg til å avtale gåmøter så finnes det også flere gågrupper rundt om i landet. Hvis dette er noe som høres interessant, men det finnes ikke noe tilbud i nærheten av der du bor, så kan jo du selv være den som starter gågruppe i nabolaget. Start med å ha en fast dag og tidspunkt i uka hvor man kan samles for å gå en tur sammen i nærområdet. Å gå sammen er både sosialt og gratis, samtidig som det krever minimalt med forberedelse og utstyr - alt man trenger er sin egen kropp og gjerne et par gode joggesko. Bruk samlingspunkter i nabolaget og sosiale medier for å reklamere for gågruppa. Du kan jo også høre med lokalavisen om det kan være interessant å skrive en artikkel om tilbudet for å vekke oppmerksomhet.

Gågruppe: Tjukkasgjengen skapte en folkebevegelse

7) Bruk gåturen som transportetappe

Økt hverdagsaktivitet er viktig for energiforbruket, særlig hvis du ellers har en stillesittende hverdag. Bruk beina til å komme deg fra sted til sted og når du skal gjøre ærender, spesielt når det er snakk om korte avstander. Ikke bare vil du forbrenne flere kalorier og få frisk luft, men du vil også spare penger på å droppe bil som bruker drivstoff eller kjører kollektivt der du må kjøpe billett.

8) Lag deg din egen hinderløype

Å gå tur utendørs er egentlig som å gå ute i naturens eget treningssenter. Her finnes det garantert mange muligheter for å gjøre det litt mer spennende å bevege på kroppen. Finn barnet i deg og lek at du er med i en hinderløype når du skal ut å gå. Hopp oppover i trapper, test ut balansen på tømmerstokker og gå på benker som du møter på din vei.

 

BALANSE: Regelmessig fysisk aktivitet er viktig for en god helse, både fysisk og mentalt. Kanskje finner du en naturlig hinderløype som gjør gåturen litt mer innholdsrik, tipser treningseksperten. Foto: Privat

9) Sjekk ut sportsbutikken

Det kan høres overfladisk ut, men nye klær, sko eller utstyr til gåturen kan gi deg en skikkelig motivasjonsboost. Hva med for eksempel nytt og fresht treningstøy eller et par gåstaver? Andre smarte ting til gåturen kan være et drikkeflaske-belte, tursekk til å ha litt nistemat i eller rett og slett et par nye joggesko.

10) Gåtur med mening

Du har kanskje hørt om «plogging»? Dette er visstnok spådd til å bli en av årets store treningstrender og kombinerer jogging med søppelplukking. Plogge-trenden ble opprinnelig startet i Sverige for et par år tilbake og aktiviteten har nå spredd seg til flere andre land rundt om i verden, inkludert Norge. Du må selvfølgelig ikke være en joggentusiast for å bidra til at området du bor i blir renere og mer miljøvennlig. Ta med deg en søppelpose og et par hansker neste gang du skal ut på tur. Plukk med deg søppelet du finner på din vei og du vil garantert komme hjem med ekstra god samvittighet.

Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

6 råd for å oppgradere treningen

Tren hele kroppen på 5, 10 eller 15 minutter

Gikk ned 32 kilo: – Jeg har bevist for meg selv at jeg kan!

Test av ny treningstrend: Bevegelighetstrening i gruppetime