Slik blir du god på skøyter!

Publisert: 2021-02-05 10:58

For gode opplevelser på skøyteisen har vi ekspertrådene som gjør deg trygg og holder deg varm.

Peter Eriksson er tidligere ishockeyspiller og har vunnet norgesmesterskap med både Vålerenga i 1988 og med Furuset i 1990. Siden 1992 har han undervist skøyter på Norges idrettshøgskole.

– Nummer én er å ha et par skøyter som både sitter godt på foten og som holder deg varm, og som er slipt. Ikke glem hjelmen, alle må bruke hjelm, sier skøytelæreren.

For mosjonistbruk anbefaler Eriksson å slipe skøytene minst én gang i sesongen. Skøytene kan fort oppleves «glatte» og det blir vaskelig å «sparke fra» dersom de er sløve. De felste sportsbutikker tilbyr skøyteslip til en rimelig penge.

TEK: Dette er de beste turskøytene

Blir man kald og begynner å fryse kan det også ødelegge for gleden ved å gå på skøyter.

– Sørg for å ha varme nok klær og helst skøyter der du får plass til to par varme sokker. Pass bare på at skøytene ikke er for store, da kan det være vanskelig å finne balansen, råder Eriksson.

Man kan fort bli varm også, kle deg gjerne lag på lag slik at du eventuelt kan ta av en genser ved behov.

Kom i gang med treningen: 8-ukers treningsprogram for nybegynnere

Privat og NIH

Øv på å falle

Mange kan være redd for å falle på den harde isen, og her har skøytelæreren gode tips til både store og små:

– For å føle seg trygg på skøyter er det lurt å starte nede på isen og lære å reise seg opp. Så kan man øve på, og ufarliggjøre, det å falle. Dersom isen er glatt kan man til og med ta litt fart og skli bortover isen for så å reise seg opp igjen.

Er du redd for å slå deg kan kne- og albuebeskyttere være gode å ha. Når du er «polstret» godt er det lettere å fjerne redselen, finne leken og dermed ha det gøy på isen, forteller Eriksson.

Les også: Så mye forbrenner vinteraktivitetene

Janne Møller-Hansen / VG

Lek på isen

Det er mye moro man kan gjøre på skøyter. Å gå med turskøyter har blitt skikkelig populært. På skøytebanen kan man lage en hinderbane, spille ishockey og for de minste er det fint å starte med ulike dyreleker.

– Man kan for eksempel leke at man starter som en fisk nede på isen og ender opp som en hoppende kanin, foreslår Erikson.

Når man skal lære seg å gå på skøyter finnes det ulike former for støtte barn kan bruke. Pingvinfigurer, skøytestøtter, bruskasser og diverse.

– I stedet for å holde eller bære barna kan du la barna forsøke å dytte deg, tipser skøytelæreren.

Ja, for foreldre bør selvsagt være med barna ut på isen de og.

Gorm Kallestad / NTB

Balanse på ett ben

Har du kommet dit at du føler deg trygg på isen er neste steg å balansere på ett ben.

– Skøyter kan jo nesten beskrives som en ettbeins-idrett. Kan du stå på en skøyte, så kan du gå på skøyter, slår skøytelæreren fast.

Balanserende på en skøyte kan du øve på å svinge, stå på innerskjær og ytterskjær. Dette illustrerer Erikson i en undervisningsvideo til førsteårsstudentene ved Norges idrettshøgskole som han også deler med Vektklubbs lesere.

Han understreker imidlertid at det er viktig med riktig trening til rett tid. Start enkelt, gjerne nede på isen.

– Det viktigste er å føle seg trygg, finne balansen og ha det gøy!

Som en liten «gulrot» tipser Erikson om å ha med varm toddy eller annen drikke og en god matpakke.

Odin Jæger / VG

Islagt vann er aldri helt trygt

– Det er forbundet med stor risiko å bevege seg på fjordisen uten å være sikker på at den er trygg, skrev politiet etter at tusenvis hadde trukket ut på isen for å nyte den solfylte vinterdagen.

Syv personer gikk gjennom fjordisen rundt Kalvøya i Bærum, men klarte å berge seg selv.

– Is er aldri sikkert med mindre man har riktig utstyr, og svært få har det, uttalte operasjonsleder Christer Martinsen til VG.

Med riktig utstyr menes ispigger rundt halsen og kasteline tilgjengelig. I tillegg oppfordrer Varsom.no at det er lurt med isstav, flytevest, ull innerst og tørt klesskift. Aller viktigst er det også at du kan svømme.

Eriksson oppfordrer folk til å holde seg til oppmerkede løyper fra isoppsynet, dersom man beveger seg ut på islagt vann. Fjordis kan generelt sett være skumlere enn is på innsjø, grunnet skiftende strømninger.

For at isen offentlig kan merkes sikker må den være minst 15 cm tykk.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her