Det er ikke mulig å spise seg i form, men kostholdet har stor innvirkning på resultatene du får ut av treningen din. Foto: Jan Petter Lynau / VG

5 kjappe med treningseksperten

Hva skal man spise når man både vil komme i form og gå ned i vekt samtidig? Vi tok en kjapp prat med Vektklubbs treningsekspert Roger Holmedal.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Hvordan påvirke kroppsvekten med trening?

– Om du ønsker å gå opp eller gå ned i vekt er det viktig å finne ut hvor mange kalorier du trenger for å opprettholde din nåværende kroppsvekt. Gode verktøy for dette kan du finne på Vektklubb.no. Deretter må du gjøre de nødvendige justeringene, redusere eller øke kaloriinntaket og kaloriforbruket ut ifra målsetningen.

 

Roger Holmedal er treningsekspert i VG Vektklubb. Han jobber til daglig som personlig trener på Ila Gym og som faglærer hos Akademiet for Personlig Trening. Foto: Robert S. Eik / VG

Så man bør satse på kostholdet fremfor trening når man vil ned i vekt?

– For den jevne mosjonist bør hovedfokuset ligge på maten. Det er lettere å spise litt mindre enn å trene hardt én time hver dag.

Les også: Ernæringsfysiologens anbefalinger for mat før og etter trening

Men kan man spise litt mer når man trener mye og samtidig vil ned i vekt?

– Det blir en vurderingssak, både ja og nei. Planlegg heller måltidene rundt en treningsøkt så du ikke går tom på trening. De som trener virkelig mye og hardt vil kunne finne det vanskelig å få i seg tilstrekkelig med mat. I slike tilfeller kan kosttilskudd, energibarer og næringsdrikker være et godt supplement.

Kan mosjonister ha nytte av proteinpulver og kosttilskudd?

– I forbindelse med trening kan kosttilskudd absolutt ha en plass, men for majoriteten av oss blir det som å legge tak på huset før grunnmuren er bygd. Så sørg for å få basisen på plass med sunne fettsyrer, karbohydrater og proteiner, dette vil for 99 prosent av oss gi en bedre effekt enn hvilket som helst kosttilskudd.

Hvor viktig er kosthold for å komme i fysisk form?

– Viktig, men det er også mange andre faktorer som spiller inn. Det kan ikke bli nevnt for ofte hvor viktig kvaliteten på trening er, i motsetning til å tro at å trene mer vil gi deg et bedre resultat. Hos mosjonister, utøvere og trenere er det undervurdert og altfor lite fokus på viktigheten av god restitusjon, herunder er kvalitet på kosthold, riktig mengde søvn og minsket stress i hverdagen viktige punkter. Ofte handler det mer om underrestitusjon enn overtrening.

Les også:

Ernæringsfysiologen: Slik bør du spise før og etter trening

Maten du bør spise FØR trening

Maten du bør spise ETTER trening

Så viktig er væskebalansen

Dette spiser Vektklubb-medlemmer i forbindelse med en treningsøkt

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.