BEVEGELSE: Å gå mye er kjempesunt for kropp og sjel. Ta på deg joggeskoene, ta med en venn og kom deg ut i frisk luft. Foto: Mattis Sandblad

6 gode grunner for å gå mer

Vi skal ikke undervurdere effekten av å gå tur.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Du trenger ikke legge ut på en lang joggetur for å få helsefremmende effekter. Å gå er en genial aktivitet som har en rekke helsefordeler.

Her er seks gode grunner til å gå mer i hverdagen.

1. Alltid mulig!

Å gå er noe du kan gjøre så og si hele tiden, og (nesten) alle kan gå. Du kan gå til jobb om avstanden tillater det, du kan gå kveldstur etter middag, du kan gå til butikken, du kan gå en tur i lunsjpausen på jobb. Det eneste du trenger er et par sko som er gode å gå i.

2. Godt for hjertet!

Aktiv gange kan redusere høyt blodtrykk og kolesterol, som begge bidrar til hjertesykdommer. Studier utført ved Lawrence Berkeley National Laboratory viser at å gå er like bra for hjertet som løping. Forskerne fulgte opp og analyserte 33 060 løpere og 15 045 turgåere. Når de sammenlignet moderat gange med løping fant de at turgåerne opplevde like stor eller større helsemessige fordeler enn løperne.

3. Styrker skjelettet

Å gå er mindre skadelig for leddene dine enn tyngre aktiviteter som løping og aerobic – samtidig som det å gå reduserer risiko for benskjørhet. Det er viktig at knoklene belastes regelmessig hver dag i form av fysisk aktivitet, og her er gåturer genialt.
Les 4 beinharde faktorer som styrker skjelettet.

 

STYRKER: For å belaste, og dermed styrke knokler og ledd, bruk det du har rundt deg for å gjøre gåturen litt tyngre. Foto: Jan Petter Lynau

4. Bedrer lungekapasiteten

Om du går 10 000 skritt om dagen vil det påvirke oksygenopptaket ditt positivt. Men her er tempo og anstrengelse et tema – å få opp tempoet når du går er nøkkelen for økt lungekapasitet. Å gå i ulendt terreng og i bakker kan være svært effektivt.

5. Mental gevinst

Den mentale gevinsten av å komme seg ut i dagslys og naturen er stor. Underveis på turen får man ikke bare bevegelse i kroppen, men også i sinnet. I tillegg har sollyset en positiv effekt på hodet vårt. I følge Women & Health fant forskere at de som gikk mer rapporterte økt positiv mental helse og velvære.

 

UT: Om du legger ut på en lengre tur i naturen, eller om det blir en halvtime gatelangs i byen - har en gåtur positiv effekt også på hodet ditt. Foto: Terje Mortensen

6. Vektkontroll

Å gå kan virke som en hverdagslig aktivitet uten særlig effekt, men med riktig intensitet kan denne aktiviteten brenne seriøse kalorier. Få litt tempo på turen, gå i ulendt terreng – og vips så er 30 minutter en liten treningsøkt. Ta på joggeskoene og få med en venn, eller sett litt god musikk på øret - god tur!

Kilder: Williams P, Walking versus running for hypertension, and diabetes mellitus risk reductions, www.sparkpeople.com

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:
Tøy deg til friskere rygg

Trapp opp formen i trappa!

Slik gikk Henriette ned over 10 kilo

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.