KOM I GANG: Har ferien vært lang og rolig? Få en kickstart med disse ti rådene.

Slik kommer du i gang med treningen

Publisert: 2012-07-31 10:16

Frister favorittserien mer enn en treningsøkt etter ferien? Fortvil ikke. Her får du ti råd om hvordan du kommer deg opp fra sofakroken.

1. Hva liker du å drive med?

Før du begynner: Finn ut hva slags trening du liker best. Kanskje liker du både to, tre og fire forskjellige former for kondisjonstrening hvis du virkelig tenker deg om.
For eksempel å gå turer, å svømme, å sykle på mosjonssykkel, å spille ball, og så videre. Har du flere aktiviteter å velge mellom, er risikoen for å gå lei langt mindre.

FINN DIN TRENINGSFORM: Finn noe du selv liker. Alt er bedre enn ingenting. Bildet er tatt i forbindelse med at Vektklubb testet treningstrendene for 2017.

Fortsatt på ferie? Prøv disse sommeraktivitetene.

2. Sett av tid

Du setter sikkert av tid til den spesielle fotballkampen eller favorittprogrammet ditt. Gjør det samme med trening. Du bør helst sette av minst 30 minutter til å trene, men hvis du av og til ikke har så mye tid, tren likevel. Litt er bedre enn ingenting.

3. Planlegg treningen

Er du mye på farten og har vanskelig for å trene når du ikke er i vante omgivelser? Planlegg hvordan du kan få trent i spesielt hektiske perioder på jobb eller privat og hvordan du får trent hvis du er på ferie eller jobbreiser.

TRAPPETRENING: Trapper er perfekt trening du kan utføre når du er på reise eller ukjente steder.

Varmt der du bor? Her er triksene for å trene ute

4. Føl deg fin

Kanskje er treningsklærne dine gamle og slitte? Gi deg selv en god start og kjøp treningstøy i friske farger. Det trenger ikke koste skjorta. De store kjedebutikkene selger mye bra treningstøy. Et par gode sko er nødvendig. Dempingen bør være bra og skoen bør passe foten din.

5. Skaff deg kunnskap om trening

Hvis du skal trene styrke, bør du lære øvelsene grundig først av en treningsveileder eller bekjent som du vet kan det. Kondisjonstrening bør også læres. Finn ut hvor lenge du skal trene og med hvilken intensitet. Kanskje skal det mindre til enn du tror.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

6. Oppsøk hjelp

Hvis du har mulighet, la en ekspert sette opp et treningsprogram for deg. Erfarne mosjonister i ditt nærmiljø kan sikkert hjelpe. I tillegg kan du finne ferdige treningsprogram for forskjellige nivåer på Vektklubbs Treningssider (kun for medlemmer).

7. Finn en partner

Hvis du sliter med motivasjonen, skaff deg en treningspartner. Hvis dere er flere som trener sammen, er det morsommere å trene. Et annet tips er å ta på seg treningstøy selv om du er lite motivert. Når tøyet først er på, er veien til treningen kortere.

PARTNER: Finn en treningspartner som kan hjelpe deg opp fra sofaen. Bildet er tatt til en sak om partrenings med Vektklubb-ekspert Silje Bjørnstad.

8. Ikke gi deg

Hold ut når det butter imot. Studier viser at mange slutter å trene kort tid etter at de har startet. Bit tennene sammen hvis sofaen lokker etter bare noen uker.

9. Konkrete mål

Sett deg realistiske mål. Som for eksempel at du skal løpe fem eller ti kilometer uten å stoppe innen ti uker eller gå til jobb annenhver dag.

Fikk du med deg? Derfor bør du starte dagen med en smoothie

10. Finn ut hva som er din motivasjon

Hvis du fortsatt er i tvil om hva som egner seg best av sofaen og trimmen: Skriv ned alle unnskyldningene og argumentene du har for ikke å trene. Når du får dem på papiret, kan det hende at de ikke lenger er like reelle. Tenk i tillegg grundig igjennom hvordan du tror du vil ha det om ett eller to år hvis du fortsatt velger å sitte i sofaen fremfor å bevege deg.

ANNONSE: I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Fire intervalløkter som passer for alle

Sunne og enkle middagsretter

Gode alternativer til flytende kaloribomber

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her