Fire enkle økter med pulsklokke

Publisert: 2007-02-05 14:21

Her er fire enkle og ulike treningsøkter med pulsklokke.

Når pulsen vises og stoppeklokken er i gang, kan treningen begynne. Noen av modellene kan gi deg beskjed om hvilken puls du skal ha ifølge de opplysningene du har lagt inn i klokken om deg selv.

Du kan etter hvert gjennomføre alle øktene på én uke, men i starten kan det være smart å fordelene øktene utover flere dager, for eksempel ti dager.
Jeg bruker Olympiatoppens modifiserte intensitetsskala for mosjonister, der pulsen er delt inn i fem ulike soner:
Sone 1 = 55-72 % av makspuls
Sone 2 = 72-82 % av makspuls
Sone 3 = 82-87 % av makspuls
Sone 4 = 87-93 % av makspuls
Sone 5 = 93-97 % av makspuls
Alle treningsøktene skal inneholde en rolig oppvarming i cirka ti minutter før man starter selve treningen, samt en tilsvarende nedtrapping til slutt.





Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Pulsklokken viser annet kaloriforbruk enn dagboken

Pulsklokken viser annet kaloriforbruk enn dagboken

Jeg benytter pulsklokke til mine treningsøkter og ser at mitt kaloriforbruk alltid er under det som tabellene i Vektklubb oppgir. Min puls tilsvarer det som er oppgitt i forhold til intensitetskala for de ulike aktivitetene i tabellene i Vektklubb. Jeg har en forholdsvis høy makspuls, cirka 190. Jeg er 42 år, trener to til fire ganger per uke, både styrke og utholdenhet. Hva er grunnen til at mitt kaloriforbruk er lavere på min pulsklokke enn i tabellen?<br />Hilsen Solkol

Høy puls=dårlig form?

Høy puls=dårlig form?

Jeg startet opp med spinning i fjor høst etter en del år med passiv tilværelse og overvekt. Jeg trener nå spinning cirka to ganger per uke samt mage/rygg etterpå. Synes ikke formkurven har økt slik jeg hadde forventet. <br />Kjøpte meg pulsklokke og har forsøkt å trene etter den. Jeg er 41 år og min makspuls skulle da ligge på cirka 180 estimert. Jeg ser at pulsen min ligger veldig høyt og at jeg kommer opp i 80-90 prosent nesten med en gang. Når jeg presser meg kommer pulsen opp i 110-112 prosent. Makspuls som er registret i løpet av økten kan ligge på mellom 196-199. Startpulsen ligger på 140-150. <br />Hvorfor har jeg så høy puls? Er det på grunn av dårlig form? Kan pulsklokken registrere feil, for eksempel hvis jeg har uregelmessig hjerteslag? Hvordan finner jeg frem til riktig puls slik at formen øker og vekten reduseres.<br />Mvh A

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her