IKKE GI OPP: Treningen virker og bidrar til å redusere risikofaktorer som høyt blodsukker selv om du ikke ser umiddelbare utslag på vekten. FOTO: HELGE MIKALSEN / VG

10 slitne myter om trening

Publisert: 2013-01-22 16:30

Blir kvinner som løfter vekter maskuline, og kan du stole på tredemøllens kaloriteller?<br /></p><p>

PERSONLIG TRENER -Det er bedre å være «fit» og litt «fat» enn tynn og utren, påpekert Yngvar Andersen.

Svaret på begge er nei.

Anstrengelsene i helsestudioet skal helst gi umiddelbart resultat. Og det er jakten på snarveier som ifølge CNN har gitt opphav til seiglivede treningsmyter. De har spurt trenings- og ernæringseksperter om deres mest forhatte treningsmyter. Og her er de, med en oppsummering av de utenlandske ekspertenes forklaringer.

VG har også bedt den norske personlige treneren Yngvar Andersen om å kommentere mytetoppen. Han driver treningstjenesten «Mykjemeir».

MYTE 1

Treningsmaskinene forteller deg hvor mange kalorier du forbrenner.

  • Nei. Tallet er høyst sannsynlig unøyaktig. Årsaken er at en del maskiner hverken spør etter vekt, kjønn eller fettprosent.

Yngvar: Jeg er enig, maskinene er ikke nøyaktige nok.

MYTE 2

Det ligger ekstremt mange treningstimer og optimalt kosthold bak disse bicepsene (overarmsmuskler). Her ser du kroppsbygger og flyvertinne Inger Kristoffersen. FOTO: BO MATHISEN / VG

Kvinner bør ikke løfte vekter fordi det gjør dem «store» med maskuline muskler.

  • Feil. Kvinner har for lite testosteron og for mye østrogen.

Yngvar: Kvinner bør løfte vekter og noen klarer så absolutt å bygge en del muskler. Men få blir veldig store.

MYTE 3

Pulsmåleren forteller deg hvor hardt du trener.

  • - Din egen fornemmelse av hvor hardt du trener, er mye mer pålitelig når det dreier seg om treningens intensitet, mener Matt Fitzgerald, redaktør av Competitor Group.

Yngvar: Tja. Jeg pleier å si at man ikke trenger det. Men de som trener mye og de som har veldig lite treningserfaring kan ha god nytte av en pulsmåler for å regulere intensiteten.

MYTE 4

Jeg går ikke ned i vekt, treningen virker ikke.

  • Etter flere ukers trening er skuffelsen stor hvis vekten er uforandret. Men nå gjelder det å fortsette. For treningen reduserer risikofaktorer som høyt blodsukkernivå.

Yngvar: En må tenke på maten òg hvis en vil gå ned i vekt. Samtidig er det bedre å være «fit» og litt «fat» enn tynn og utrent.

MYTE 5

Man forbrenner mer fett med lav-intensitet trening.

  • Det er en kjerne av sannhet i dette, men selv om man forbrenner mindre andel fett og høyere andel karbohydrater ved høy-intensiv trening er det totale antallet kalorier man forbrenner høyere. Når kroppen har brukt opp karbohydratene, går den løs på fettet.

Yngvar: Man forbrenner en høyere andel fett ved lav intensitet, men totalen har mye å si, og man har også litt høyere forbrenning etter høy-intensitet trening.

MYTE 6

Rett etter trening kan du like gjerne drikke sjokolademelk, fremfor proteinshake. FOTO: TROND SOLBERG / VG

Drikk en proteinshake etter trening.

  • Nei, spis heller ordentlig mat.

Yngvar: Enig, men det er ikke noe galt i å ta en shake i ny og ne.

MYTE 7

Du kan komme unna med å trene visse deler av kroppen.

  • Nei. Du får ikke sixpack ved bare å ta situps. Og den synes uansett ikke før fettlaget på magen er borte. Fokuser ikke på én muskelgruppe, men alle.

Yngvar: Helt enig, hele kroppen må trenes.

MYTE 8

Så lenge du trener 30-45 minutter daglig, kan du gjøre hva du vil.

  • Trening erstatter ikke et sunt kosthold. Prøv å bevege deg også utenom treningsøktene.

Yngvar: Enstemmig ja.

MYTE 9

Må trening være vondt? Morten Pedersen vrir seg i smerte, men ble neppe en bedre fotballspiller etter å ha fått et spark i leggen. FOTO: HALLGEIR VÅGENES / VG

Det skal gjøre vondt for å gjøre godt.

  • Det er ok å føle ubehag, men hvis du holder på å besvime under trening, er risikoen for skader og utbrenthet stor.

Yngvar: Men noen kan synes det er tilfredsstillende å ta seg helt ut.

MYTE 10

Uttøying minsker risikoen for skader.

  • Feil.

Yngvar: Dette er en myte, men det er alltid lurt å ha en fleksibel kropp.

Slapp av, du trenger ikke å kunne gå ned i spagaten for å unngå treningsskader. FOTO: KYRRE LIEN / SCANPIX

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her