Annemor Larsen / VG

Kom julekiloene i forkjøpet

Publisert: 2015-12-22 00:16

Vi har plukket frem de beste tipsene fra Vektklubbs arkiv, til hvordan du kan nyte julematen med glede uten å gå opp i vekt.

På julaften og første juledag bør du gi deg selv fripass og glemme slanking. Her har vi funnet frem noen enkle råd for hvordan du kan komme deg gjennom juleuken uten de verste utskeielsene og med litt lettere sinn:

• Unngå småspising mellom hovedmåltidene. I julen blir det oftere større middager enn ellers, men det er ikke nødvendigvis hovedmåltidene som gir vektøkning - det kan være all småspising av julekaker, marsipan, godteri og brus imellom.

• La bilen stå og ta beina fatt. En halvtimes gåtur hver dag kan forbrenne et par hundre kalorier (avhengig av vekt, høyde, kjønn og fysisk form).

• Flytt fokuset til det sosiale samværet, ikke alt du putter i munnen.

• La frukt og grønt være en naturlig del av kostholdet, også i julen

Annemor Larsen / VG

Treningsekspert Ynvgar Andersens råd:

• Gjør aking til trening. Ti turer opp og ned kvalifiserer til en intervalløkt.

• Forbered deg på at det vil være mye fokus på mat og drikke i jula. Smak, nyt og stopp før du er helt sprengt. Å ligge kvalm på sofaen er aldri godt.

• Selv om jula er travel for mange, så har du mer tid enn ellers. Vær litt leken. Du behøver ikke ha på treningsklær, men når du er ute med barna kan du gjøre småting som å hoppe i trapper eller ta dips på en benk.

• For deg som trener jevnlig og har faste regimer er det gunstig både for hodet og kropp at du henter deg skikkelig inn i jula. Tren alternativt. Du får både inspirasjon og skikkelig restitusjon.

Fedmelege Samira Lekhals råd:

Rune Stoltz Bertinussen / VG

• Spis ordentlig mat før du spiser dessert og kaker. Både barn og voksne kjenner seg mer kvikke og opplagte når de har spist sunt.

• La julen vare i juledagene, ikke lenger. Kjøp inn det du trenger til disse dagene og unngå å feire jul ved middagsbordet frem til midten av januar.

• Bruk julen til å kjenne etter hvordan du ønsker at din hverdag skal bli fremover. Når du har fri har du økt overskudd til å tenke etter og lage en plan for hvordan du vil leve sunt i det nye året.

Treningsekspert Trine Hattestads råd:

• Ikke stress over at du ikke får gjort de vanlige treningsøktene dine. Så lenge du gjør noe, er det bra. Julen varer bare en uke. Prøv skiene hvis det er snø, lek med barna, gå tur. Alt teller.

• Ikke la julekaker og julegodteri stå fremme hele tiden. Ta det frem når dere skal spise det, og la ellers frukt og nøtter stå fremme.

Marte Vike Arnesen / VG

• Spis alt, men stopp når du er mett.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Storeeller i Google Play

Les også:

Dette spiser slankeekspertene på julaften

Eksperter: Slik unngår du overspising

Lette og kalorifattige måltider vi har lyst på mellom all julematen

Slankevennlige sjokoladekuler til jul

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her