Therese Alice Sanne / VG

10.000 skritt om dagen, har det egentlig noe for seg?

Publisert: 2021-09-17 20:11

Jo flere skritt du tar, desto bedre er det. Men selv små rusleturer er positivt for helsen, skriver Vektklubbs treningsekspert.

Det er faktisk ikke noe forskning som tilsier at akkurat 10.000 skritt er det magiske tallet som automatisk gir god helse og bra form. Man tror at tallet stammer fra et japansk firma som skulle selge skrittellere i forbindelse med OL i Tokyo i 1964, og som brukte 10.000 skritt som en viktig del i markedsføringen av produktet, ifølge New York Times.

Skrittellerne og markedsføringen ble en suksess og siden den gang har målet om 10.000 skritt spredt seg over hele verden. I dag er det også flere software-programmer til utstyr som aktivitetsmålere, klokker og smarttelefoner, som har 10.000 skritt som referansemål.

Selv om det imidlertid er lite forskning på hvor mange skritt som er optimalt å gå i løpet av en dag, så kan 10.000 skritt være et godt og motiverende mål for mange.

Les også: Så lite trening er nok

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Tenk på hva som er realistisk

Hvor mange skritt hver enkelt «bør» gå vil likevel være individuelt og avhenge av hva som er realistisk å få til, hva annen fysisk aktivitet man gjør og hva slags form man er i.

Hvis du for eksempel går 2000 skritt om dagen nå, så er det kanskje urealistisk å få til 10.000 steg de neste dagene og ukene. Setter du deg for store mål er det lett å miste motivasjonen, så senk kravene og ta utgangspunkt i der du er i dag.

Personlig trener: Dette er styrkeøvelsene du bør satse på

Har du et ønske om å gå mer i hverdagen, så er et godt tips å øke skrittmengden gradvis, for eksempel med 1000 skritt mer hver dag i en uke. Starter du på gjennomsnitt 4000 skritt om dagen så kan dermed målet for de kommende dagene være å gå 5000 skritt per dag. Neste uke, eller når du er klar for det, øker du til 6000 skritt om dagen og så videre.

Silje Bjørnstad / Privat

Planlegg for aktivitet

For å få til å gå litt mer hver dag, så er det smart å være bevisst på hvor du kan snike inn litt ekstra mosjon uten at det nødvendigvis trenger å ta så mye tid og forberedelser at det er fristende å skippe. Bryt opp stillesittingen dersom du har kontorjobb ved å ta små pauser, ta beina fatt fremfor bilen (spesielt over kortere avstander), hopp av bussen et stopp tidligere, gå mens du snakker i telefonen og ta trapper i stedet for heis.

Hvis du får til å gå en tur skriv inn tidspunktene for dette i kalenderen, og husk at du kan dele opp i flere, mindre gåturer hvis det passer deg best. Gå for eksempel 10-15 minutter før du starter arbeidsdagen på hjemmekontoret, gå 10-15 minutter i lunsjpausen og ta deg en ettermiddagstur før du synker ned i sofaen på kvelden.

Kronikk: Enkle leveregler for bedre helse

Uansett er det viktig å huske at noen skritt ekstra her og noen skritt ekstra der, faktisk kan bidra til mange ekstra tusen skritt over lengre tid. Og effekten av bare bitte litt mer fysisk aktivitet er større enn man har visst, ifølge en systematisk gjennomgang av forskning gjort i flere land. Selv små rusleturer reduserer risikoen for for tidlig død, konkluderte professor Ulf Ekelund på Norges idrettshøgskole, som sto bak en metaanalys publisert i The BJM (British Medical Journal).

Flere skritt kan gi lavere risiko for død

I 2019 ble det publisert en studie i JAMA Internal Medicine hvor forskerne fant at eldre kvinner som gikk mer enn 4400 skritt hver dag, levde klart lenger enn de minst aktive kvinnene. Risikoen for død falt med økende antall skritt daglig, faktisk hele 15 prosent for hver ekstra 1000 skritt per dag, men gevinsten økte ikke lenger når man kom til 7500 skritt. Det var over 16.000 kvinner med i studien og de hadde en snittalder på 72 år.

Et annet forskerteam så på en annen gruppe med rundt 4800 personer i kategorien «voksne over 40 år». Også her viste resultatene at de som gikk mest, også levde lenger.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2021 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her