Helena Krekling

Kjapp påskeøkt med én øvelse

Publisert: 2016-03-21 16:13

Legg fra deg påskeegget og bruk noen minutter på en kjapp og effektiv styrkeøvelse i sofaen.

Noen tilbringer påsken i skiløypa med appelsin og nistepakke i sekken, mens andre bruker fridagene til å slappe av i sofakroken med påskekrim og stappfullt påskeegg. Det er absolutt lov å ta det litt med ro, men det kjennes enda bedre å strekke seg ut på sofaen om samvittigheten er intakt.

Sjekk også: Fem tøyeøvelser i sofaen

Ta deg en tur i det nydelige påskeværet og sett av noen minutter til en kjapp sofaøkt – og kan du fortsette med påskekrimmen og ta noen flere godbiter fra påskeegget!

– Det blir fort til at vi sitter litt for mye stille i høytiden og kombinerer man dette med et velfyllt påskeegg vet man selv at resultatet ikke nødvendigvis blir like heldig. Ved å bare øke aktiviteten litt hver dag kan du derimot hente ekstremt mye! Reis deg opp fra sofaen så ofte du kan og kjør gjennom denne øvelsen, så skal du se at mye er gjort, sier personlig trener og blogger Camilla Lorentzen og legger til:

– Klarer du å komme deg en tur ut i det flotte været som har tatt over store deler av landet, og i tillegg avslutte med tre runder med denne øvelsen på sofaen, så kan du nyte de resterende timene på sofaen med mye bedre samvittighet.

Les også: Tren deg sterkere med trenerens to favorittøvelser

Camilla Lorentzen viser deg hvordan du gjør knebøy mot sofaen – en øvelse som ikke bare aktiviserer ben, men også mage- og ryggmusklene. Kjør minst tre serier med 10-12 repetisjoner, og legg gjerne på litt motstand. Har du ingen vekter hjemme kan du for eksempel la minstemann sitte på ryggen.

Knebøy mot sofa

1. Still deg med skulderbredde avstand mellom bena inntil sofakanten.

2. Tenk at du skal sette deg ned og bak, ned mot sofaen.

3. Ikke bli sittende, men reis deg opp igjen når du kjenner at setet treffer putene.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Slik orker du å trene selv om du er sliten og trøtt
Fine familieaktiviteter til påsken
Fem treningsøvelser som gir maks utbytte

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her