Privat

Trene for å gå ned i vekt? Slik spiser de

Publisert: 2015-08-14 14:25

I praksis, hva fungerer best for de som vil ned i vekt og kommer i form? Vi spurte tre Vektklubb-medlemmer og tidligere Biggest Loser-deltaker Karoline, hva de spiser i forbindelse med en treningsøkt.

Siv Lehne (29) fra Slemmestad:

Privat

– Jeg spiser egentlig ikke noe spesielt, annet enn de faste måltidene mine som består av vanlig sunn mat. Det viktigste for meg er å spise riktig og nok mat gjennom dagen slik at jeg ikke går tom på trening. Jeg liker best å trene på formiddagen. Løping synes jeg er best tidlig på dagen når man ikke har så mye mat i magen, spesielt om det er snakk om bakkeintervaller. Dersom jeg skal trene styrke kan jeg gjøre det nesten rett etter et måltid.

Les om Sivs vektreise

Jeg pleier å spise havregrøt eller müsli til frokost og så vente et par timer før jeg trener. Jeg drikker mye vann underveis i økten og føler meg mett av det. Etter økten og en dusj spiser jeg lunsj som gjerne kan være lomper med skinke og grønnsaker eller en polarbrødpizza.

Dette anbefaler ernæringsfysiologen at du spiser før og etter trening

Karoline Bjørnsen (21) fra Sola:

PrivatVG

Tidligere Biggest Loser-deltaker

– Jeg liker best å trene tidlig på morgenen. Da trener jeg på tom mage og det funker greit for meg. Jeg drikker alltid mye vann, men lytter til kroppen og tar forbehold. Jeg har ikke hatt noe problem med å trene hverken kondisjon eller styrke og øktene varer gjerne 45-60 minutter. Jeg spiser alltid en banan rett etter økten før jeg dusjer. Deretter drar jeg hjem og lager frokost som ofte blir en god porsjon havregrøt med bær eller proteinpannekaker med blåbær. Dersom jeg har lyst på noe flytende i stedet lager jeg en smoothie av frukt, bær, spinat og grønnkål.

Mobbing gjorde Karoline overvektig

5 kjappe med treningseksperten

Linda Gurvin Opheim (38) fra Kristiansand:

Privat

– For de lette treningsøktene spiser jeg bare vanlig og tenker ikke noe spesielt på maten, men jeg er mer nøye før harde økter og konkurranser. Det mest ideelle for meg er å spise havregrøt cirka 1 time før jeg skal løpe. Alternativt grovbrød og melk, eller noen andre langsomme karbohydrater. Det fungerer best. Også lønner det seg å unngå veldig «tung» mat som komper, spareribs og lignende, for det kan man fort bli gående å gulpe på mens man løper (har gått i den fellen også…). I vår opplevde jeg å gå tom under et treningsløp hvor jeg var ute i cirka to timer, og det er ikke noen god opplevelse. Derfor viktig å passe på at jeg har den energien jeg trenger om jeg presser meg hardt over tid.

Om jeg har hatt en ekstra hard økt eller konkurranse, så spiser jeg en banan, en bixit-bar, drikker en Litago eller lignende for å få i meg litt næring med det samme, også spiser jeg et godt, men balansert måltid etterpå.

Bettine Vandås (25) fra Oslo:

Privat

– Jeg trener ofte mellom lunsj og middag, og da går det mest i kondisjonstrening som spinning eller jogging. Øktene varer gjerne en time. Jeg spiser ikke noe spesielt før trening annet enn mine vanlige måltider. Etter treningsøkten spiser jeg alltid en banan når jeg kommer ned i garderoben. Jeg er alltid sulten etter trening, og bananen hjelper meg å stagge sulten slik at middagsporsjonene ikke blir for store. Det er kun den ene bananen som skiller kostholdet mitt på de dagene jeg trener fra de dagene jeg ikke trener. På treningsdagene blir det en ekstra banan.

Hva spiser du i forbindelse med trening? Tagg bildet av treningsmaten din med #vgvektklubb på Istagram!

Les også:

Derfor er Vibeke Klemetsen avhengig av yoga

7 tips for å holde fokuset opp når du skal ned i vekt

Maten du bør spise FØR trening

Maten du bør spise ETTER trening

Så viktig er væskebalansen

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her