Ta søndagsturen tilbake!

Publisert: 2015-10-02 15:07

Ned i vekt og turfrelst. Trude Årdal ser ikke lenger på fjellturene som trening, det er terapi for kropp og sjel.

Omringet av fjell og storslått natur bor tobarnsmor Trude Årdal (31). Suldal er et skattkammer for både friluftsentusiaster og turgåere.

Du trenger hverken overlevelsesevner som Lars Monsen, kart- og kompassferdigheter som deltakerne i «71 grader nord» eller utholdenhet til en maratonløper. For å komme deg ut på søndagstur bør du eie et par gode sko og vilje til å krysse den berømte «dørstokkmila».

– Jeg elsker å være i bevegelse, og spesielt å komme meg ut på tur. Jeg ser faktisk ikke på fjellturene mine som trening fordi det er så mye mer. Med fulltidsjobb som sykepleier og to små barn er det å komme seg ut i naturen som terapi for meg. Der får jeg slappet av og finner roen i kroppen, forteller Trude.

Å gå tur i marka eller nærmiljøet er noe av det enkleste, mest populære og tryggeste man kan gjøre. Aktivitetene «Lett gange» og «Gå raskt» er de desidert mest loggførte treningsaktivitetene i dagboken i Vektklubb.

Les også: 6 gode grunner for å gå mer

Før jul i fjor veide Trude 80 kilo og innså at hun måtte ta i et tak for å kvitte seg med de berømte mammakiloene og finne tilbake til trivselsvekten. I løpet av året har hun gått ned 13 kilo ved å endre kostholdet. Vekten var egentlig ikke så viktig for Trude, hun ønsket også å få en aktiv livsstil.

Les mer om Trudes vektnedgang

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

– Kan ikke byttes

– Naturopplevelser kan ikke byttes ut med noe. Å komme til toppen, nyte utsikten, få frisk luft, det er mer enn bare helse, kondis og kaloriforbrenning, det er noe større enn deg selv og ekte turglede, sier Trude.

Hun er nok ikke alene om å erfare at når kroppen beveger seg, så beveger også tankene seg.

– Bevegelse, og særlig tur i naturen, gir ofte opphav til kreative tanker, gode samtaler og nye perspektiver. Dette fysiske og mentale samspillet er litt av turgullet, mener Christine Thune som jobber som kommunikasjonsrådgiver i Den Norske Turistforeningen (DNT), men er også utdannet ved Norges Idrettshøgskole og en ivrig turentusiast.

I tillegg til å trene styrke tre ganger i uken, prøver Trude å komme seg ut i naturen så ofte hun kan, gjerne før en kveldsvakt. Hun er en sterk tilhenger av søndagsturer med familien.

– Med barn på tur går vi selvsagt på deres premisser, og sjelden turer over tre timer. Spesielt hvis datteren min på ett år er med i bæremeis. Da må vi legge inn pauser der vi tar henne ut av meisen.

7-åringen er vant til å være med på tur, og Trude beskriver ham som den beste turkameraten.

– Han er full av energi og vi leker ofte bokstavleken underveis. Da skal vi finne bokstaver i naturen. Naturlig nok finnes det mange Y-formede greiner, så den bokstaven er han veldig god på!

– Forbered barna

Det er lurt å velge korte turer og løyper der dere enkelt kan snu, korte ned og leke litt underveis, anbefaler Thune.

DNT har noen smarte turregler for barn, blant annet at barn bør gå foran og bestemme farten, ha tid til å snakke om opplevelsene, gjerne ha med en venn og ikke minst unngå å bli våt, kald eller engstelig.

– Målet er alltid at barn skal ha lyst neste gang, minner Thune om.

Trude har spesielt ett råd til andre turglade foreldre: – Forbered barna på hva som kommer. Finn frem turtøy på forhånd, pakk sekken og forklar barna om dere skal gå en lang eller kort tur, om den er bratt eller flat.

Thune er enig. Avtalte, konkrete mål og gradvis progresjon i lengde og eventuelt høydemetre er lurt for både små og store.

– Ofte er det stas at målet er en «kongestein», et vann, en bålplass der dere kan grille eller en varm hytte der man kan spise matpakken.

God tid og pauser underveis er også en viktig faktor.

– Vi har alltid en fast «kjekspause», det elsker barna, ler Trude.

Slik bør du kle deg til den lange søndagsturen

* Godt fottøy tilpasset underlaget, som ofte er vått eller fuktig. Lette fjellstøvler, gode slagstøvler eller solide tursko i Gore-Tex passer oftest best om høsten.

* Kle deg lag på lag, slik at det er lett å regulere underveis. Det gjelder å transportere fuktighet bort fra kroppen, begrense varmetap og isolere for vær og vind.

3-lagsprinsippet:

– Det første laget skal holde kroppen tørr og varm. Velg ullundertøy ved lav aktivitet og lav temperatur, og til lengre turer. Superundertøy (syntetisk) til høy aktivitet over kort tid. PS! Unngå bomull som gjør deg våt og kald.

– Mellomlaget skal isolere ved å holde varmen inne og kulden ute. Bruk fleece eller ull, som har god evne til å regulere temperaturen med en kombinasjon av varmende og fukttransporterende egenskaper.

– Det ytterste plagget skal beskytte mot vær og vind. Her bør du velge et vindtett eller vanntett plagg tilpasset aktivitet, temperatur og nedbør.

Har du ikke alt som trengs, eller optimalt utstyr, bruk det du har så lenge. Til enkle nærturer har de fleste det som trengs.

Kilde: Christine Thune–Den Norske Turistforening

Slik pakker du søndagstursekken

Regn med at turen kan ta litt ekstra tid og ta høyde for tidlig skumring. Det er alltid bedre å ha med nyttige ting du ikke får bruk for, enn ikke å ha det nødvendige utstyret når du trenger det. Å bli våt og kald på en to-tretimers turer, eller for sulten, reduserer utegleden og utbyttet uansett form og alder. Om du får lyst til å gå litt lenger, turen tar lenger tid eller om noe skulle skje, er det aldri feil å ha pakket lurt.

En riktig fylt dagstursekk blir uansett ikke særlig tung, gir deg friheten til å velge underveis og legger forholdene til rette for gode turopplevelser.

«Need to have»:

– Gode, varme klær (ullundertøy, lue, vanter/votter, ullsokker)
– Vind- og vanntett yttertøy
– Nok mat og drikke, og gjerne litt «nødproviant» for humøret og innsatsen
– Kart og kompass. Selv om du går merket tursti er det fint å lære seg å bruke kartet, underveis og for å forberede seg bedre. Å lære kart og kompass på tur er også gøy og nyttig for barna.

«Nice to have»:

– Hodelykt / lommelykt
– Ekstra sokker
– Gnagsårplaster og sportstape
– En god elastisk støttebandasje. Om du skulle være uheldig å tråkke over, er kompresjon viktig og kan muliggjøre at du kommer deg hjem på egenhånd
– Refleksvest /refleks om du kan komme til bli ute sent

Kilde: Christine Thune – Den Norske Turistforening

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Slankekurer med sluttdato funker ikke

17 billige matvarer som også er sunne

Slik spiser slankeekspertene

Mindre sukker - mer protein: Hvilken «sunne» yoghurt er best?

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her