Bjørn S. Delebekk

Slik lager du ditt eget hjemmegym - på budsjett

Publisert: 2016-03-30 07:36

Du trenger ikke å hoste opp de store summene for å få et velfungerende hjemmegym.

Med et eget hjemmegym blir ikke dørstokkmila til treningen så stor lenger. Hjemmetrening er i vinden som aldri før, så hvorfor ikke bygge sitt eget lille gym? Det trenger ikke være så komplisert, og du trenger ikke all verdens av utstyr for å til en komplett treningsøkt.

Sjekk ut: Vektklubbs hurtigprogram - 100% treningseffekt

Finn ut hvor du har plass

Har du et ekstra soverom du ikke benytter deg av, en kjellerstue, en garasje, eller et tomt hjørne i stua du ikke bruker til noe? Da har du kommet veldig langt. Et hjemmegym trenger ikke den største plassen, men det er greit å ha plass nok til at du kan kunne utføre øvelsene du har tenkt til å gjøre. Plassen bør være et sted du kan trives å være, med gjerne litt ekstra lys. Planlegger du å bruke kjelleren eller garasjen din til å bygge ditt nye hjemmegym, kan det være lurt å investere i noe ekstra lys. Vi trives som oftest å trene i et lyst rom.

Helge Mikalsen / VG

Prioriter og invester riktig

Et komplett hjemmegym bør inneholde muligheter til både å kunne trene utholdenhet og styrke. Hva vi liker å trene best er veldig individuelt, og er du av typen som liker utholdenhetsøkter best, men ikke vil eller kan trene ute i nærområdet (gå, jogge eller sykle), kan du vurdere om du vil investere i et kardioapparat. Her har du ulike muligheter og valg etter både pris og hva du liker best. Tredemøller, romaskiner og spinningsykler er tre kardioapperater som er veldig populære. Du trenger nødvendigvis ikke å kjøpe alle tre, så finn ut av hvilken type aktivitet du liker best og handle deretter. Prisen på disse apparatene er veldig variable og det finnes ulike varianter å velge mellom. Med årene har prisen i butikk sunket betraktelig, men gode kjøp kan du også finne på bruktmarkeder som Finn.no.

Sjekk ut: 3 rumpeøvelser som er bedre enn knebøy

De rimeligere «must haves'ene» til ditt nye hjemmegym

Line Møller / VG

Unngå de store multiapparatene. Det er både dyrt, tar mye plass og er lite brukervennlige. For en komplett styrketreningsøkt må du ikke ha store og dyre treningsmaskiner. Tenk smått og hvilke muskelgrupper som skal trenes. Finn treningsutstyr som trener mer enn bare en muskelgruppe.

Les: Bygg muskler hjemme - med eller uten vekter

Slik som disse:

Roger Neumann / VG

Treningsmatte: Om du enten skal trene yoga, styrke eller bare strekke ut, er treningsmatten et must for alle som vil trene hjemme. Da får du et mykt og stabilt underlag fremfor den harde parketten de fleste stuer og rom er innredet med

Gymballen: Vet du hvor mange øvelser du kan gjøre med denne ballen? Det er nesten utallig, og du kan trene nesten hele kroppen med den også. Et godt kjøp til ditt nye hjemmegym.

Foam ruller: En foam ruller er genial å bruke hvis du er litt ekstra stiv et sted eller støl. Det du gjør er å rett og slett rulle på de stedene du har litt vondt. Den er super å bruke som en oppvarming før treningsøkten, eller som en egen økt foran Tv'en før du legger deg.

Les: Test av treningsapparater for hjemmebruk

Steppkasse: Du kan bruke en steppkasse til mye mer enn bare aerobic. Bruk den som en benk til brystøktene dine, en kasse til å trene ben på, eller en skikkelig økt for tricepsen din med noen dype dips.

Hoppetau: Om du ikke har lyst (eller plass) til å investere i en cardiomaskin, er hoppetau et godt supplement. Det lille treningsredskapet forbrenner massevis av kalorier og gjør ikke bare en treningsøkt gøy, men også kjempe effektiv.

Robert S. Eik / VG

Slynge: Slyngetrening er fenomenal måte å trene hjemme på. I tillegg kommer slyngene ofte i reisevennlige pakker, slik at du kan ta med deg slyngen om du skulle reise bort. Med en slynge kan du utfordre hele kroppen til en knall hard styrkeøkt.

Strikk: En strikk er genialt for deg som ikke ønsker å bruke penger på manualer. I tillegg kan strikken være en god venn når du skal tøye ut.

Medisinball: Ballene får du kjøpt i ulike vektenheter. Kjøp den som passer for deg som du kan bruke til både mageøkter, skulderøkter og beinøkter.

Balansebrett: Har du noen gang prøvd å ta knebøy på et balansebrett? Det er bly tungt! I tillegg er balansebrettet god trening for knær og ankler.

Hangups-stang: Et godt kjøp for deg om du elsker å trene pull-ups, eller ønsker å lære det. I tillegg for du kjøpt de i varienter som du henger i døren, så du slipper å ødelegge en vegg ved å henge opp en stang.

Speil: Sett opp et speil der du skal trene. Det er alltid lurt å kunne se på seg selv når man trener, slik at du har kontroll på at du gjør øvelsene riktig.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Er det farlig å trene i kulda?

Få magen tilbake etter fødsel

5 ubrukelige treningsøvelser

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her