Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
anita_hoved_1
 

For å unngå å ende opp som en jojo-slanker har Anita tatt seg god tid med vektnedgangen. – Det tar den tiden den trenger, sier Anita Ølberg Hadland (38). Foto: Privat

Kandidat 10 til kåring av Årets Vektklubb-medlem 2015

– Å ha en fast matplan har vært redningen for meg

Anita pleide å spise to digre måltider om dagen, i tillegg til all småpising av sjokolade. Nå spiser hun fem små måltider og det har fått bukt med søtsuget!

Fakta

 

Bor: Bryne
Alder: 38 år
Yrke: Assistent
Høyde: 161 cm
Før-vekt: 112,1 kg
Nå-vekt: 91,9 kg
Tiden det tok: 6 mnd

Derfor slet jeg med vekten

Tidligere spiste jeg få og store måltider, mye sjokolade og drakk litervis av lettbrus hver dag. Frokost inntok jeg som regel i 11-tiden, og var da så sulten at jeg spiste meg stappmett. Kunne godt spise tre til fire rundstykker. Ble som regel ikke sulten igjen før til middag, som vi spiste sent. Middagene var ofte av den lettvinte sorten, som pizza, pølser, pommes frites, gryteretter og posesupper. Spiste meg selvfølgelg ganske mett på dette også.

På handleturene mine endre jeg alltid opp med masse sjokolade som ikke fikk lang levetid i kjøkkenskuffen.

STEM NÅ!

Den høye vekte gjorde at det var tungt å gjøre dagligdagse gjøremål. Jeg slet mye med trett og vond rygg. Orket ikke gå lenge av gangen, for eksempel ved shopping og ferieturer. Jeg måtte alltid ta mange pauser. Det lave aktivitetsnivået hjalp nok heller ikke på vekten.

Vendepunktet

Før sommeren 2015 bestemte jeg meg for at nok var nok. Vi hadde bestemt at vi skal til USA sommeren 2016, og jeg begynte med en gang å grue meg fælt til den lange flyreisen i et trangt flysete. Det skal være en opplevelsesferie, og jeg ønsker å være med på så mye som mulig. Så etter at vi kom hjem fra ferie i juli 2015, meldte jeg meg inn i Vektklubb.

Slik gikk jeg ned

Jeg har fulgt Vektklubbs menyforslag slavisk, så alle måltider har vært planlagt og kaloriberegnet. Jeg vet at hvis jeg skal lykkes, er det lettere å ha en fast matplan. I tillegg har jeg informert slekt, venner og kollegaer om at jeg er med i Vektklubb, og at jeg spiser slavisk, slik at ingen skal mase eller friste meg med noe. Det fungerer veldig bra.

Med menyforslaget har jeg gått fra to store måltider om dagen, til fem mindre måltider. Sjokolade og brus nyter jeg kun når det er på menyen, og da spiser og drikker jeg kun det som er i forslaget. Og disse små gledene blir ganske store, og jeg savner det ikke den gamle fråtsingen. Det tror jeg kommer av at jeg spiser hver tredje time, og da blir ikke søtsuget så stort.

Jeg har ikke prøvd å gå ned i vekt under ferier som sommerferien, men i helgene følger jeg dietten strengt. Vi har bobil, og reiser en del ut i helgene, men det er ikke noe problem. Jeg handler inn det jeg trenger, og fyller kjøleskapet etter menyforslaget. Og vi spiser som om jeg var hjemme. Fristelser klarer jeg å holde meg unna.

Mentalt er jeg veldig innstilt på at dette skal jeg klare, og at jeg ikke skal sprekke. I tillegg føler jeg ikke at jeg ofrer noe, da jeg med jevne mellomrom får nyte noe søt.

Veien videre, slik skal jeg holde vekten

Jeg har fortsatt 30 kilo som skal bort, så jeg er ikke i mål til neste sommer. Planen er å fortsette til jeg er i mål, så får det ta den tiden det trenger. Det viktigste er å unngå for rask vektnedgang, men heller å endre kostholdet for fremtiden. Når jeg så er fornøyd, tenker jeg at jeg fortsetter programmet for å holde vekten nede. Du skal ikke se bort fra at jeg er et vektklubb-medlem for resten av livet. Jeg kommer ikke til å melde meg ut, før jeg er hundre prosent trygg på meg selv. Er ganske lei jo-jo slankingen. 

Sommerferien 2016 kan bli en utfordring. Jeg og mannen min har snakket mye om hvordan vi skal takle den utfordringen. Blir spennende å se. Målet er å ikke gå opp i vekt de tre ukene vi er på ferie, men holde meg stabil eventuelt gå ned. Når vi reiser, har jeg vært medlem i ett år, så jeg håper jeg har fått nok kunnskap om hva jeg bør spise, og hva jeg bør holde meg unna.

Denne gangen har jeg bestemt at jeg aldri skal opp i de klesstørrelsene jeg hadde før.

GÅ TIL AVSTEMNING

Mine 3 beste tips til andre

1. Vær motivert. Det nytter ikke at andre mener du bør gå ned i vekt. Dersom du ikke er skikkelig motivert, vil du ikke lykkes

2. Gi beskjed til alle om hva du holder på med. Da er det lettere for de andre å aksepterer det, og ikke mase om at du må spise mer, eller prøve mer av maten

3. Fin din måte å endre kostholdet på. Husk at det er du som skal leve med endringen resten av livet, ikke de rundt deg

OVERSIKT: Se alle 10 kandidater til Årets medlem 2015

Hvem blir Årets Medlem 2015?

Alle kandidatene er nominert av andre Vektklubb-medlemmer. Dette er ingen kilokonkurranse, men en premiering av vanlige mennesker som har klart å motstå utallige fristelser, bekjempet dørstokkmila og gått ned i vekt ved å erstatte dårlige uvaner med en sunn livsstil.
Sammen med VGs lesere vil en fagjury stemme frem hvem som stikker av med den gjeve seieren. I juryen sitter Vektklubbs fageksperter på kosthold og trening: Christian A. Drevon er lege og professor i ernæring, Anne Mette Rustaden er utdanner fysioterapeut og tar doktorgrad i styrketrening, Anette Skarpaas Ramm er klinisk ernæringsfysiolog og Roger Holmedal er personlig trener og foreleser.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play