Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

HIIT: Høyintensiv intervalltrening tronen på toppen over årets spådde treningstrender. Foto: Jan Petter Lynau/VG

Årets heteste treningstrend: HIIT

Mange tusen profesjonelle fra treningsbransjen har spådd hvilke trender som vil ta av i 2018. På topp står høyintents intervalltrening (HIIT).

American College of Sports Medicine (ACSM) har for tolvte år på rad publisert en rapport der de spår hva som vil bli de største treningstrendene for 2018, med hjelp fra 4000 profesjonelle innenfor treningsbransjen. Det skriver aktivtrening.com

Fra en tredjeplass i fjor har høyintensiv intervalltrening (HIIT) sneket seg til toppen. Christina Gjestvang fra Norges Idrettshøgskole (NIH) tror treningsformen er blitt så populær fordi den er tidseffektiv. 

– Du trener med en så høy intensitet at det vil være umulig å holde ut over lengre tid. Tidseffektive treningsøkter passer godt overens med vår travle hverdag. I tillegg kan man kjenne på en følelse av å virkelig ha gjort en god jobb, fordi man blir andpusten og stiv i bena, og noen vil nok også kjenne på blodsmaken.

Hun understreker at man fint kan oppnå treningseffekt ved moderate intensitetnivåer, og at det er mer viktig at man finner en treningsform man kan fortsette med over en lengre tidsperiode. 

Her finner listen over hva som ble spådd i fjor

Årets liste ser du nederst i saken. 

 

BAKKELØP: Bakkeintervaller er et godt eksempel på HIIT. Foto: Helge Mikalsen/VG

Høy intensitet og høy skaderisiko

Gjestvang forteller at HIIT er trening med meget høy intensitet over en kort periode, etterfulgt av en kort pause. Som oftest tar selve økten under 30 minutter å gjennomføre, men de kan også vare lenger.

– TABATA er et eksempel på HIIT. Ved TABATA arbeider du alt du kan i 20 sekunder etterfulgt av en pause på 10 sekunder. Dette gjentas 6-8 ganger per øvelse, sier Gjestvang.

Treningsprogram: Fire intervalløkter som passer for alle

Hun forklarer at den antatte skaderisikoen er høy ved HIIT.

– Ofte inneholder det en for kort oppvarming til at ledd, sener og muskulatur blir klare og godt rustet for denne høye intensiteten, og så utføres øvelsene i et meget raskt tempo og da kan det være lett å glemme teknikk. Dermed øker skaderisikoen, sier hun. 

Vært en treningstrend i flere år

HIIT har vært en treningstrend i flere år og holdt seg på toppen av listen over spådde treningstrender. Treningsformen har derimot ikke tronet listen siden 2014.

– Det er rapportert at mange som begynner med HIIT liker denne treningsformen, men etterhvert starter mange å se etter andre treningsformer. Vi vet ikke helt hvorfor, men det kan tenkes at det blir for tungt og lite motiverende å fullføre en hard økt gang etter gang. Dermed ønsker vi også å implementere andre treningsformer, forteller Gjestvang og minner om at det viktigste ikke er akkurat hva du gjør, men at du gjør noe, regelmessig over tid.

Dette er treningstrendene ACSM har spådd for 2018:

1. Høyintens intervalltrening (HIIT)
2. Kondisjonstrening 
3. Bærbar teknologi 
4. Kroppsvektstrening
5. Styrketrening
6. Utdannet og erfarent treningspersonale
7. Yoga

8. Personlig trening
9. Treningsprogrammer for eldre
10. Funksjonell trening

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Lise gikk ned 17 kilo på 5 måneder

Kosemiddager under 350 kalorier

Fire råd for et sunnere kosthold