Hva bør du velge av ribbe eller pinnekjøtt? Og hvilken dessert får rødt eller grønt lys? Slapp av, vi har regnet ut kaloriene for deg slika t du kan ta litt bedre valg og nyte din julemat i fred. Foto: Magnar Kirknes / VG

Best og verst på julemenyen

Julemiddagene syder av fett og kalorier. Klart du skal spise og kose deg, men denne kaloriberegningen gjør kanskje at du dropper porsjon nummer to.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Kalorimessig er det ikke store forskjeller på ribbe og pinnekjøtt, det er omtrent like mye fett, og dermed like mange kalorier. Det er 400-500 kcal per 100 gram (spiselig) ribbe, og omtrent like mye energi i 100 gram pinnekjøtt. Sistnevnte, tradisjonsretten fra Vestlandet, er derimot betyelig saltere enn ribbe.

Nedenfor har vi listet opp kaloriinnholdet i typiske retter du finner på julemenyen rundt om i landets restauranter og hjem. Kaloriberegningen er et omtrentlig overslag, regnet ut av klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist med Vektklubbs verktøy. Det kan variere da mye avhenger av fettmengde på kjøtt og saus samt porsjonsstørrelse.

Det er viktig å huske på at noen få kraftige måltider i løpet av et år ikke påvirker vekten. Det er derimot når de store måltidene skjer hyppig at det resulterer i energioverskudd og økt vekt. Hvis du likevel skal spise godt i julen, kan du utnytte energioverskuddet og bygge muskler - på den måten øker du forbrenningen.

Vektklubbs kaloriguide:

Hovedretter

BRA OG DÅRLIG: Selv om lutefisken er mager, er tilbehøret svært kaloririkt. Dropp ribbefettet, og noen kalorier er med ett spart. Foto: Jan Petter Lynau/VG

1. Lutefisk, ertestuing, ribbefett, bacon, poteter, sennep, lefse (1000 kcal)

Fisken i seg selv er mager, men full porsjon med tilbehør gir kalorier tilsvarende i underkant av to middager. Det er i hovedsak mengden ribbefett man forsyner seg med som vil avgjøre. 5-6 spiseskjeer fett gir like mange kalorier som en hel middag. Eventuelt kan du droppe bacon og ribbefett, og heller unnde deg et par spiseskjeer lys sirup. Da sparer du rundt 300 kcal.

2. Ribbe, medisterkaker, julepølse, poteter, surkål, rødkål, eple, sviske, saus (1850 kcal)

Dette er en av de mest kaloririke julemiddagene og full porsjon med tilbehør gir like mange kalorier som tre hele middager, altså rundt 1500-1800 kalorier. Selve kjøttet er magert og den harde svoren inneholder ikke heller mye fett. Fjerner man fettlaget mellom svoren og kjøttet, har man redusert kaloriinnholdet betraktelig. Medisterkaker, julepølse og sausen inneholder mye fett og kan være lurt å begrense inntaket av. Mange tror de bør fjerne svoren også, men den er ikke spesielt fet.

3. Pinnekjøtt, kålrabistappe, kraft/saus, vossakorv (1950 kcal)

Pinnekjøtt har mye fett, men det er vanskeligere å unngå sammenlignet med ribben. Tar man bort det man tydelig kan se, får man likevel redusert innholdet ganske mye. Dessverre har både kraft eller saus og vossakorv mye fett, og kålrotstappe til julemiddag lages vanligvis med fløte og/eller fett fra pinnekjøttet.

4. Rakørret, lefser, rømme, rødløk, poteter, smør (1000 kcal)

Fisken er fet, men fettet er av den riktige sorten som man lett får litt for lite av i hverdagen, så spis og kos deg. Begrens heller mengden rømme og smør.

5. Kalkun, fløtesaus, stuffing, ovnsbakte rotgrønnsaker, potetmos, rosenkål (1000 kcal)

Kjøttet er magert. Fløtesaus derimot inneholder mye fett, og det kan ofte stuffingen også gjøre.

Dessert:

 

SØTT OG GODT: Visste du at en porsjon riskrem med rød saus kan inneholde like mange kalorier som en hel middag? Be om en halv porsjon, og mye er gjort. Foto: Marius Knutsen / VG

1. Riskrem med rød saus og mandler (400 kcal)

Reduser porsjonen, og be gjerne om halv porsjon. Det er vanskeligere å gjøre riskrem sunnere fordi alle kaloriene ligger i fløten, og det er selve kremen som inneholder det meste av kaloriene.

2. Karamellpudding med pisket krem og karamellsaus (350 kcal)

Puddingen er i seg selv kaloririk, og kremtoppen inneholder mye kalorier du lett kan droppe. Be derfor om pudding uten krem. Selve karamellsausen drar ikke mest kalorier, men du behøver ikke akkurat slikke ren dessertskålen.

3. Vaniljeis med multer og krumkake (350 kcal)

Multer er sunt såfremt de ikke er dynket i sukker. Dropp krumkaken, for den i seg selv drar en del kalorier. Be gjerne om én iskule med multer istedenfor to. Dette er det beste valget kalorimessig av alle dessertene.

4. Vaniljeis med bjørnebær og eggelikør (300 kcal)

Som multer er bjørnebær sunt såfremt de ikke ligger i sukkerlake. Alkohol, derimot, inneholder alltid masse kalorier. Man skal ikke få i seg mange spiseskjeer før kaloriene stiger betraktelig. Be om én kule.

5. Assortert julekakefat med pepperkake, krumkake, kransekake, serinakake og kokosmakron (300 kcal)

Hvis du holder deg til én av hver kake, og kakene ikke er større enn de du kjøper i butikken, så kommer ikke denne desserter noe verre ut enn de andre. Er du imidlertig opptatt av kaloriene så velg heller en halv porsjon isdessert.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Styrkeprogram uten treningssenter

Slik unngår du kaloriutskeielser på juleshopping

Slik velger du rett på julebuffét

Kos deg i julen med bedre samvittighet

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.