Du må ikke trene for å svi av kalorier i sommer: Dine sommeraktiviteter kan være nok

Publisert: 2011-07-12 13:46

For å forbrenne kalorier i sommer, må du ikke skifte til treningstøy, tenke pulssoner eller dra på treningssenter. Her får du oversikt over hva som må til for å forbrenne 150 kalorier.

I disse sommeraktivitetene er det vanskelig å holde pulsen lav, og dermed forbrenner du kalorier mens du har det gøy.

e rotur, svømmetur, skogstur eller en match med badminton bidrar også til vektreduksjon. Men har du ingen planer om å trene i ferien og ønsker å holde på fasongen eller gå ned i vekt, bør du sørge for at du er mye i lett aktivitet.

Bestem deg for aktive feriedager

Ferie og fritid fører gjerne til økt generell bevegelse, uten at man går inn for det. Men utskeielser i matveien er også en del av sommernytingen for mange.

Du som skal ned i vekt og ikke skal trene i sommer, bør være bevist på å holde deg aktiv likevel hver dag i ferien.

På solsengen, foran TV, bak rattet, ved restaurantbordet og i motorbåten skjer det fint lite med kaloriforbrenningen. Men mange andre hyggelige sommeraktiviteter utløser bevegelse, og dermed forbrenning.

Bruk av muskler gir kaloriforbrenning. Store bevegelser, bruk av store og mange muskler og hardt muskelarbeid, gir høy forbrenning. Derfor forbrenner vi mer ved å svømme enn ved å plukke bær, selv om begge sommeraktivitetene er bedre for vekten enn å sitte stille.

Store muskelgrupper er typisk bein, sete, bryst, armer, skuldre, mage og rygg - som vi bruker ved eksempel ved svømming.

Roing i motvind og motstrøms med passasjerer i båten, gir hardere muskelarbeid enn om man ror alene på stille vann.

Et bevisst valg om å bruke kroppen mest mulig, enten det er å gå til venner, sykle til butikken, svømme

Er du ved sjøen og har robåt som et alternativ til transport eller sommeraktivitet, så velg det. Da får du trening, kaloriforbrenning, frisk luft og naturopplevelse - alt i ett.

ekstra når du bader, spille ballspill med familie og venner, plukke blomster i stedet for å kjøpe dem, ro i steden for å kjøre motorbåt, gir uttelling.

Jo mer aktiv du er - selv med lett aktivitet -, jo bedre er det for vektprosjektet ditt. Starter man ferien lat, er det veldig lett å bli latere og latere. Og motsatt.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Turer er alltid bra

Men ikke alle er så aktive med sommeraktiviteter at det holder som vektstabilisator. Da kan det være et alternativ å sette av 30 minutter til en rask tur daglig. Det anbefaler helsemyndigheten generelt, og i ferien er det noe alle bør ha rikelig med tid til.

Går du raskt i 50 minutter kan du forbedre formen og du forbrenner cirka 150 kalorier.

Her får du gå-program for utrente

Vekten holder seg stabil dersom kaloriinntaket er lik kaloriforbruket over tid. Det kan derfor være en fordel å kjenne til hvor mye du må bevege deg i forhold til hvor mye du spiser. Hvor mye tilsvarer et kaloriforbruk på 150 i sommerutskeielser?

150 kalorier tilsvarer:

- halvannen kule med vaniljeis

- litt mer enn ett glass pils

- en nevne peanutter

- 30 gram melkesjokolade

Slik brenner du 150 kalorier ved sommeraktivitet

Her en oversikt over hvor lenge du må holde på ulike sommeraktiviteter for å forbrenne 150 kalorier.

Tallene er basert på en rundt 40 år gammel kvinne som veier cirka 70 kilo. Menn og tyngre kvinner forbrenner mer per minutt fordi en tyngre kropp bruker mer energi på en aktivitet enn en lettere. Disse vil derfor kunne holde på noe kortere med aktivitetene listet opp under og forbruke det samme.

Spille bordtennis, plukke bær, padle og fiske

Disse aktivitetene gir begrenset kaloriforbruk fordi man bruker beina i liten grad. Men disse hyggelige sommeraktivitetene gir høyere forbrenning enn i hvile. For å forbrenne 150 kalorier ved disse sommeraktivitetene, må du holde på cirka en time.

Disse sommeraktivitetene er ikke av de mest effektive for vekten, men utløser høyere kaloriforbruk enn om du sitter stille.

Grave i hagen, seile, male huset, gjøre yoga og snorkle

Disse aktivitetene innebærer noe mer bevegelse og er derfor mer energikrevende. Ettersom de ikke innebærer noe særlig benbruk, er det totale kaloriforbruket begrenset. For å forbrenne 150 kalorier ved disse sommeraktiviteten, må du derfor holde på i cirka tre kvarter.

Tre kvarter med disse sommeraktivitetene, og du kan spise is uten å gå opp i vekt.

Spille golf, gå på skogstur, gå med barnevogn og sykle tandem

I disse og mange andre aktiviteter tar du beina i bruk, det øker kaloriforbruket straks. For å forbrenne 150 kalorier ved disse sommeraktivitetene, må du holde på i cirka 35 minutter.

Straks du bruker bena, øker kaloriforbruket. Spiller du golf, går du lang så sant du ikke bruker golfbil.

Stå på vannski, spille strandvolleyball og badminton, sykle, og vandre i fjellet

Disse aktivitetene gir nokså høyt kaloriforbruk av ulike årsaker. På vannski utfordres både styrken, koordinasjonen, balansen og konsentrasjonen. I strandvolleyball krever spillet at du hopper, snur deg raskt, reiser deg fra sanden, løper raskt og slår ball. Tilsvarende skjer i badminton. Sykling er sykling, vi bruker beina intensivt, og utesykling byr ofte på kuppert terreng. Fjellvandring gir også kaloriforbrenning fordi man går i krevende terreng og gjerne bærer sekk. For å forbrenne 150 kalorier ved disse sommeraktivitetene, trenger du kun holde på i en halvtime.

Ro, jogge, svømme og løpe orientering

Disse aktivitetene er både populære sommeraktiviteter og effektive treningsformer. Her brukes store muskelgrupper, store bevegelser og høyt tempo, som sammen gjør at kaloriforbruket skyter i været. For å forbrenne 150 kalorier ved disse aktiviteten, trenger du kun å holde på i tyve minutter.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her