Jan Petter Lynau / VG

Tren før tacoen!

Publisert: 2013-11-13 11:49

La fredagen bli treningsdag! Her er tipsene som kan nulle ut tacoen. 

Magnar Kirknes

Synes du det er tungt å dra å trene på fredager? Ikke så rart. Du er sikkert sliten etter en hektisk uke. Og kan ikke vente med å starte helgen?

Hjem til familie og taco eller annen god mat, avslapning i sofaen, eller kanskje et glass vin på byen med venner.

Og trening kan du vel ta en annen dag. Kjenner du deg igjen?

Men for deg som egentlig har muligheten - hvis drømmen om en smalere figur står sterkt, og fredagskosen også er viktig - så tren før du tar helg - gjerne på vei hjem fra jobb!

Slik kommer du hele eller deler av tacoen i forkjøpet

Gjør det kort

Passer det best å bli fort ferdig, og du er i god nok form til det, så tren kort og hardt. For eksempel 45 minutter.

Jogging i intervallform er det beste tipset da.

For å få til at minst 10-15 minutter er høyintensive (over 85 prosent av makspuls) i en økt, er det enkleste å veksle mellom harde drag og rolige pauser.

Får du tatt deg inn ved pauser, er det større sjanse for at du klarer å oppå så høy puls som du skal og dermed forbrenner betydelig med kalorier.

Pass på at du at tar i så hardt at du puster tungt, svetter godt og sliter med å føre en samtale.

Eksempler på intervaller: 3 minutter x 4, 2 minutter x 6 eller 1 minutt x 12 - med to minutters pauser ved alle metodene. Start med fem minutter oppvarming og avslutt med fem minutter nedtrapping.

Husk at en halvtime med anstrengelser er bedre enn ingen ting, og at noen av middagskaloriene trenger kroppen uansett.

Gjør det lettere

Om du føler deg spesielt sliten, ikke har dagsformen eller ikke er i fysisk god nok form til å trene hard intervall, så tren lettere, såkalt moderat. Det vil si å ligge på et nivå mellom 70 og 85 prosent av makspuls.

Du skal svette og kjenne at du får opp pulsen skikkelig. Men skal likevel - med en viss anstrengelse - kunne føre en samtale samtidig. Samt klare å holde tempoet oppe over tid.

For eksempel kan du gå fort og bruke armene aktivt - slik som når du jogger.

Skal du nulle ut hele taco-middagen med lettere trening, må du holde på nedslående lenge. Her gjelder det å nøye seg med at halvveis er godt nok, og tenke at alle monner drar.

Tren sammen!

Fotball, håndball, squash og tennis er eksempler på sosiale aktiviteter. Saltime som spinning, aerobic, dans, styrke- eller coretimer i sal, er også trening sammen med andre.

Å delta fast på et lag eller en gruppetime, eller ha en fast treningsavtale er veldig lurt på dager hvor det er fristende å droppe trening. Fellesskap og forpliktelse kan gjøre det enklere å trene, fordi det er gøy, sosialt og treningen kan ha et uhøytidlig konkurranseelement.

Enten du gjør det kort, rolig eller sosialt - å starte helgen nydusjet og nytrent, vil du ikke til å angre på!

Få motivasjon til å trene deg inn i helgen her!

Raskere vektreduksjon

Krister Sørbø

Du trenger ikke være like streng hele tiden i en slankeprosess, dersom du trener. En ekstra treningsøkt i løpet av uken bidrar til at du lykkes med negativ energibalanse. Forbrenner du rundt fem hundre kalorier ved en løpetur, aerobictime, spinning eller annet, og ikke «spiser opp» kaloriene, tvinger du kroppen til å hente energi fra kroppens lagre, og dermed går vekten ned.

Større matglede

Alternativt kan du unne deg litt av god mat, drikke, sjokolade eller annet du er glad i uten dårlig samvittighet. Forbrenner du rundt fem hundre kalorier ved trening i ettermiddag, kan du spise/drikke den samme kalorimengden i kveld, og samtidig gå ned i vekt.

Sterkere helgefølelse

Hardt fysisk arbeid etter jobbuken, gir kanskje enda sterkere helgefølelse? Regelmessig fredagstrening, kan til og med gjøre deg litt avhengig, slik at du ser på det som et gode fremfor en plikt. Ingen dum vane, verken for vektprosjektet, kondisjonen og helsen.

Rolig lørdagsmorgen

Har du trent fra deg før helgen begynner, kan du slappe godt av med god samvittighet lørdag morgen. Du trenger ikke jage ut på trening fordi du kanskje ikke har fått rørt deg siden torsdag eller onsdag kveld. Derimot kan du nyte alt annet en lørdag har å by på.

Opplagt fredag og helg

Selv om du kjenner deg sliten og slapp fredag ettermiddag, vil en treningsøkt sannsynligvis gjøre deg mer opplagt. Trening gir overskudd fordi adrenalinnivået øker, endorfiner skilles ut og mestringsfølelsen fremkalles.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Har du lyst til å gå ned i vekt? Sniktitt på Vektklubb her

Les også:

Slik blir du svett av dansetimer

Flat mage med pilates

Styrkeøvelser som gjør deg mindre

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her