FLOTT HOLDNING: Ved å danse lærer du å bære frem kroppen din på en helt annen måte. Du åpner opp brystet og strukturerer kroppen, forteller proffdanser Bjørn Holthe. Foto: Frode Hansen / VG

Dans deg i form

Dans forbedrer kondisjon, koordinasjon, balanse og bevegelighet. La deg inspirere av kjendisene som svinger seg på parketten og kom i form med dans!

Du har kanskje lagt merke til at flere av «Skal vi danse»-deltakerne raser ned i vekt etter ukesvis med deltagelse i det populære underholdningprogrammet på TV2.

bjornholthe1
 

UTFORDRET: Vektklubb utfordret treningsekspert Roger Holmedal til å danse med Bjørn Holthe. Les hvordan det gikk her! Foto: Elisabeth Stigum

– Det er ikke så rart, mange går fra en passiv livsstil til å trene 3-4 timer om dagen, forklarer Bjørn Holthe (36).

Vektklubb møter den profesjonelle danseren fra «Skal vi danse» som sendes på TV2 i disse dager. Holthe danset i år med tidligere ordfører i Bergen, Trude Drevland, men røk ut etter seks runder på dansegulvet. I 2006 gikk han helt til topps og vant med Katrine Moholt - og i 2013 danset han med Eli Hagen. Drevland var den eldste deltakeren som har deltatt i «Skal vi danse», og et godt eksempel på at alder er ingen hindring for å danse.

– Alle kan danse! Kvinner, menn, unge, eldre, nybegynnere, med eller uten partner. Du kan danse hvor som helst, organisert eller i stua hjemme. Du må ikke kunne danse fra før, men man må opp på et visst nivå før man får skikkelig treningseffekt, sier den erfarne danselæreren.

Visste du: Derfor er det vanskelig å trene seg ned i vekt

 

TRUDE OG BJØRN: –  Vi hadde det så utrolig gøy sammen! Hun bare kjørte på, jeg var den som måtte bestemme at vi måtte ta pauser, forteller proffdanser Bjørn Holthe. Foto: Frode Hansen / VG

Økt forbrenning

Dans kan forbedre kondisjonen din. Siden det er en vektbærende aktivtet - du bærer altså din egen kropp - styrker dans skjelettet, og det er gode muligheter for å få fart på forbrenningen. Musklene i beina belastes mest, men du bruker også resten av kroppen i dans. Man lærer nye bevegelser, forbedrer koordinasjonen, bedrer balansen, bevegeligheten og reaksjonsevnen.

– Hvilken dansestil er den mest effektive i forhold til forbrenning?

Dette kan dans forbrenne på 1 time:

 

Beregningene basert på kvinne 70 kilo og mann 90 kilo.

– Salsa, merengue, flamenco eller swing: 255 kcal / 345 kcal

– Disco, folk, line dancing: 430 kcal / 570 kcal

– Waltz, foxtrot: 150 kcal / 210 kcal

– Samba, tango, cha cha cha: 150 / 210 kcal

– Zumba: 430 kcal / 570 kcal

Verdiene som ligger til grunn for beregningene av kalorier som forbrennes ved trening, er basert på internasjonale standarder av forbrenning ved ulike aktivitetsformer.

Denne vitenskapen er ikke helt eksakt. Antall kalorier forbrent på en aktivitet vil alltid kunne variere, hovedsakelig på grunn av svingninger i intensitetsnivåer. Derfor vil det alltid, i ethvert dataregnskap av denne art, forekomme individuelle variasjoner.

– Det avhenger av hva du liker, for det er den du faktisk gjør. Ikke begynn å danse og forvent at du skal gå ned i vekt med en gang. Først må du starte i det små slik at du mestrer det grunnleggende og finner glede i å danse, sier Holthe.

De beste tipsene: Øk forbrenningen!

Har du lyst til å begynne og danse foreslår Holthe å melde seg på kurs i salsa, tango, pardans, hip hop eller linedans for voksne. De fleste kommuner i Norge har et dansetilbud. Det finnes også et hav av ulike dansetimer på treningssentre.

Tar tid å lære

Holthes karriere som profesjonell danser er mildt sagt imponerende. Å se han utføre dansesteg er magisk, det er så grasiøst og man skulle tro han var født slik. Da er det nesten ikke til å tro hva han forteller videre:

– Da jeg var liten ble jeg fortalt at jeg ikke eide rytme i kroppen.

Med litt øvelse endret det seg. Bjørn begynte på danseskole da han var fem år, sammen med søsteren sin.

– Hun hatet det, jeg elsket det!

Og siden har han fortsatt med dans, men også vært innom mange idretter som fotball, håndball, allidrett, speideren og han har sunget i kor. Han satset på dans fra han var 13 år gammel og gikk på Wang toppidrettsgymnas. Holthe har vært på landslaget i 10-dans, trent og konkurrert i inn- og utlandet. Da han var 21 år begynte han på Bårdar og skiftet dansestil fra sportsdans til jazz og i 14 år levde han av å danse i musikal- og TV-produksjoner, samt å være danseinstruktør. Nå jobber Bjørn som flyvert i SAS.

Se også: 9 øvelser som brenner fett

Greit å være nybegynner

Selv om du ikke er den første ut på dansegulvet så fort musikken skrus på, kan du fint bli en god danser. Dans er en aktivitet for alle, uansett ferdighetsnivå. Prøver man ikke, lykkes man heller ikke.

– Det er jo en grunn til at det heter «danseskole» eller «dansekurs», man kommer jo for å lære og trenger ikke å kunne danse fra før, minner Holthe om.

Han sammenlikner det som å smake kaffe for første gang. Det tar tid å lære seg å like smaken. I Vektklubb har vi hørt flere medlemmer fortelle at de føler at de må trene og komme i form før de melder seg inn på et treningssenter. Ironisk?

– Senk forventningene til deg selv. Ingen mestrer alt første gang de prøver noe nytt. Det er ingen som stirrer på deg for å se om du gjør alt perfekt, alle har nok med seg selv, beroliger Holthe.

Vi utfordret Vektklubbs treningsekspert Roger Holmedal til å ta sine første dansesteg på parketten med Bjørn Holthe.
Se her hvordan det gikk!

Hvis du har lyst til å begynne å danse anbefaler vi deg å sjekke ut hvilke tilbud som finnes i din kommune. De fleste kommuner i Norge tilbyr noe innen dans. Søk «Dansetilbud i (sett inn din kommune)».

Se også ulike dansetilbud her (eksterne lenker):

- Oslo

- Bergen

- Trondheim

- Stavanger

- Tromsø

- Overalt: nettkurs

God dans!

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Slik gikk det da Roger tok sine første dansesteg

Gode tips til snikmosjon

Sunne oppskrifter med gresskar

Matspaneren: Er røkt filetbacon sunt?