July 20, 2015 Photo; For Use With AP Lifestyles
 

OVERRASKET? Quinoa er sunt, men også veldig kaloririkt. Mer enn ris og pasta. 

De overraskende kaloribombene

Olivenolje, nøtter og avokado inneholder mange kalorier, men det betyr ikke at du ikke bør spise det. Her er noen sunne matvarer du kanskje ikke visste var skjulte kaloribomber.

Hvis du teller kalorier kan det være lurt å ha en oversikt over hvilke matvarer som inneholder mange kalorier, og hvilke matvarer du slett ikke trenger skygge unna.

Vi har funnet frem de kaloririke matvarene som kanskje er mest sjokkerende, og foreslått noen sunnere alternativer.

Les også: Dropp regelen om ja- og neimat

Pesto

 

SJOKKERENDE? Kanskje ikke for alle. Pesto inneholder nemlig blant annet pinjekjerner, parmesan og olivenolje. 

Basilikum, pinjekjerner, olivenolje, parmesan og hvitløk blandet til en deilig smakfull saus. Når man tenker over det er det kanskje ikke så rart at pesto er kaloririkt, men det er kanskje ikke alle som tenker over nettopp det. Én spiseskje grønn pesto inneholder rundt 100 kalorier.

Så mye sparer du på å velge tomatsaus: 470 kcal per 100 gram.

Fullkornstortilla

 

FULLKORN ER BEDRE: Både vanlige tortillalefser og lefsene med fullkorn er kaloririke, men sistnevnte er mer mettende. Foto: Magnar Kirknes / VG

Tortillalefser med fullkorn er et bedre alternativ til fredagstacoen enn vanlige hvetetortillas, fordi de blant annet inneholder mer fiber som bidrar til litt mer metthet. Men spiser du to lefser i et tacomåltid utgjør de to fullkornslefsene 360 kilokalorier – alene! Rett og slett ganske sjokkerende.

Så mye sparer du på å velge ferske tacolefser med spelt: omtrent 60 kcal per lefse.

Les også: Slik gjør du tacoen sunnere

Sushi

 

KALORIBOMBE: Noen av sushibitene er langt fra så sunne som mange kanskje tror. Foto: Line Møller / VG

Hvit ris, fete sauser og frityr kan gjøre at sushi-måltidet rett og slett blir en skikkelig kaloribombe, men styrer du unna verstingene, som tempura maki med scampi, og heller velger ubehandlet fersk fisk uten ris, så kan måltidet knapt bli sunnere.

Så mye sparer du på å velge sashimi: omtrent 200 kcal per makirull (åtte biter).

Les også: Pass deg for sushi-fella!

Quinoa

July 20, 2015 Photo; For Use With AP Lifestyles
 

VELDIG SUNT: Quinoa-frø er både godt og sunt, men også veldig kaloririkt. Foto: AP

Disse frøene er både rikere på protein, kostfiber og vitaminer enn ris og pasta. Quinoa er dessuten naturlig glutenfrie og er dermed et fint alternativ for glutenallergikere. Men om du trodde du kunne spise quinoa i bøtter og spann vil du kanskje bli overrasket over at kaloriinnholdet per 100 gram faktisk er høyere enn i både ris og pasta.

Ikke dropp quinoa som tilbehør, men noter deg at en porsjon kokt quinoa utgjør 222 kcal, mot 203 kcal i en porsjon kokt ris og 152 kcal i en porsjon kokt pasta.

Bagel

breakfast-991821_1280
 

NESTEN SOM DONUT: En rykende fersk bagel med kremost og litt crispy salat kan gi nesten like mange kalorier som en middag - eller som en deilig glasert donut. Valget er ditt. Foto: Pixabay

Det bør ikke komme som noe kjempesjokk at bagels ikke akkurat er helsekost. De fleste av oss vil nok sidestille bagels med lyst brød eller rundstykker, men faktum er at de faktisk heller bør sammenlignes med donuts! Riktig gode bagels har gjerne litt størrelse, er ganske kompakte og er likevel lite mettende. Én bagel uten pålegg inneholder nærmere 400 kilokalorier, noe som tilsvarer omtrent fire brødskiver.

Så mye sparer du på å velge et grovt rundstykke: omtrent 200 kcal.

Les også: Dagsmenyene som får deg ned i vekt

Kokosmelk

coconut-729059_1280
 

KLIN KOKOS: Velger du lettvarianten av kokosmelk sparer du mange kalorier per boks. Foto: Pixabay

I asiatiske retter er det vanlig å bruke kokosmelk, og mange av oss tenker nok at en middagsrett blir mindre kaloririk ved å bytte ut matfløte med kokosmelk. Det er litt sant, men forskjellen er nok mindre enn du tror: Du sparer nemlig bare 26 kcal per desiliter. Bytt til lett kokosmelk, så snakker vi.

Så mye sparer du på å bytte kokosmelk med lett kokosmelk: 424 kcal per boks (4 dl)

Halloumi og paneer

 

STEKT OST: Halloumiost passer godt i salat, men ikke glem at det tross alt er en ost. Foto: Sara Johannessen / VG

Faste oster som halloumi og paneer dukker stadig opp som vegetaralternativer. Perfekt for vegetarianere, men kanskje ikke det beste alternativet om du teller kalorier. Som oster flest er også disse ostene kaloririke.

Så mye sparer du på å velge kyllingfilet: rundt 200 kcal per 100 gram.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!