Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 360,-
camilla_insta5
 

DETTE VIL VI HA: – De færreste som trener har «perfekte» kropper uten strekkmerker og cellulitter. Jeg viser gjerne frem mine feil nettopp for å oppmuntre andre til å bli komfortable med seg selv, sier Camilla Lorentzen (26) Foto: @camillalor

Derfor kan #fitspiration ha motsatt effekt

Følger du ulike treningsikoner på sosiale medier for å få lyst til å trene? Å bli bombardert av slanke og veltrente kropper på Instagram og andre sosiale nettverk kan gjøre deg mer umotivert enn inspirert, viser ny internasjonal forskning og eksperter Vektklubb har snakket med.

Vi har sett det i årevis. Treningsglade personlige trenere og «supermosjonister» som poster lettkledde trenigsselfies. Nå holder det ikke bare å vise mye hud og muskler, de lettkledde kroppene skal helst gjøre håndstående, hoppende eller akrobatiske kroppsvektsøvelser. Trenden er calisthenics, crossfit og yoga.

 

Dr.grads stipendiat Therese Fostervold Mathisen ved Norges Idrettshøyskole. Foto: Roger Neumann / VG

– Jeg tror ikke det motiverer de som virkelig trenger å motiveres for å komme i gang. De tar nok litt mer avstand og mister glød og motivasjon fordi det kanskje blir litt for ekstremt, sier ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Norges idrettshøgskole, Therese Fostervold Mathisen.

Motsatt effekt

De som allerede trener mye og synes trening er spennende, vil nok la seg motivere av slike bilder, men en veltrent sixpack er kanskje ikke motiverende for folk flest, påpeker Mathisen.

Bak bildene og hashtaggen #fitspiration ligger nok et ønske om å inspirere til en sunnere livsstil gjennom å fremme trening og sunn mat. Nyere forskning viser tvert imot at bildene kan ha motsatt effekt.

En fersk studie utført på 130 unge, australske kvinnelige studenter, viste at den gruppen som fikk se «fitspiration»-bilder fra Instagram faktisk scoret høyere på negativt humør, og ble misfornøyd med egen kropp og utseende, enn gruppen kvinner som fikk se reisebilder.

En annen studie, også på australske kvinnelige studenter, fant at det kan være en sammenheng mellom utbredt bruk av sosiale nettverk som Facebook der de eksponeres for tynnhetsidealer, og negativt syn på egen kropp. Funnene i studien kunne ikke kobles opp mot utviklingen av spiseforstyrrelse, men eksponeringen av tynnhetsidealer kunne være med på å opprettholde og forsterke overdreven evaluering av egen vekt og kroppsfasong.

camilla_insta3
 

#FITNOK: – Jeg ønsker å få folk til å føle seg bra, sier persoling trener og instagramprofil Camilla Lorentzen fra Oslo. Foto: @camillalor

Viser frem feil

– De færreste som trener har «perfekte» kropper uten strekkmerker og cellulitter. Jeg viser gjerne frem mine feil nettopp for å oppmuntre andre til å bli komfortable med seg selv, og for å vise at de glansbildene vi ofte møter i media både er redigerte og retusjerte, og ikke gjenspeiler virkeligheten, sier personlig trener og Camilla Lorentzen.

26-åringen fra Oslo er bevisst på hvem hun følger på Instagram og liker best mennesker som bidrar til å senke terskelen for å trene og som viser ekte treningsglede.

– Man må ikke «go hard or go home» på trening, syv dager i uken, for å få resultater. Mange bekker små gjør heldigvis en stor å, sier hun.

75 prosent av Norges befolkning trener ikke på treningssenter og Camilla mener at det kanskje er denne gruppen man bør henvende seg til, hvis man vil inspirere andre gjennom sosiale medier.

– Viktigst å gjøre noe

– Man behøver ikke å løfte rosa vekter på et gym eller se ut på en viss måte for å være bra nok. Det viktigste er at man gjør noe, ikke nødvendig hva man gjør. En sunn og aktiv hverdag er så mye mer enn å prestere på umenneskelig nivåer innenfor calisthenics, crossfit eller yoga!

Derfor laget Camilla hashtaggen #fitnok. Det finnes nesten 13000 bilder som nå er tagget med slagordet.

De som sprer treningsglede, deler av seg selv, har et positivt og sunt forhold til egen helse, gjør Cathrine Mortvedt (36) fra Asker, glad og motivert.

– Jeg holder meg unna profiler som viser mye hud og nakenhet i forbindelse med sin trening. Rett og slett fordi dette ikke gir meg noe motivasjon i forhold til det jeg selv holder på med.

Cathrine som selv deler fra treningsøktene på Instagram tror at bilder som retter fokuset på øvelser fremfor en poserende tynn kropp, kan inspirere både trente og utrente til å være mer fysisk aktive.

– Alle har jo startet et sted. Trening er og blir en ferskvare som må opprettholdes for å nå nye mål. Utrente kan derfor fint klare det som godt trene kan gjennom riktig trening, hvile og et fornuftig kosthold ved siden av.

Blir imponert

Personlig trener Hanne Svee (25) er glad for at kroppsfokuset har snudd i sosiale medier.

– Før skulle du være så tynn som mulig, men nå er det viktigere å være i god form og ha litt former, påpeker Hanne.

Noe som imponerer Hanne er mennesker som har endret livsstil og kvittet seg med overvekt.

– Slike instagramkontoer følger jeg, og de gjør meg glad, forteller hun.

Dette mener de om treningsbilder på instagram:

1. @camillalor – Camilla Lorentzen

camilla_lor_sammen
 

Camilla Lorentzen (26) fra Oslo er personlig trener. HUn har vært på instagram siden 2012 og har cirka 7000 følgere. Foto: @camillalor

Hva slags treningsbilder motiverer deg på sosiale medier?

– Ekte treningsglede og mestring, at folk får til det de trener på! Jeg liker også veldig godt de som snakker fint om seg selv eller andre, og treningsbilder der man trener sammen med venner, som viser at man er sosial og ikke bare går inn i en boble.

Hva ønsker du med dine egne treningsbilder?

– Jeg ønsker å få folk til å føle seg bra! Mitt generelle budskap er at det holder å være #fitnok! Dette er en hashtag jeg startet i fjor og som jeg er veldig stolt over. Det handler om å være i aktivitet, være i bevegelse og ta vare på kroppen din. Det å vise at man ikke må prestere på umenneskelige nivåer innenfor calisthenics, crossfit eller yoga for å kunne kalle seg i god form er noe jeg forsøker å ha fokus på.

2. @aktivmamma – Cathrine Mortvedt

cathrine_mor_sammen
 

Cathrine Mortvedt (36) fra Asker er lektor med opprykk. HUn har vært på instagram siden 2014 og har ca 5200 følgere. Foto: @aktivmamma

Hva slags treningsbilder motiverer deg på sosiale medier?

– Treningsbilder som viser øvelser av ulik vanskelighetsgrad. Det er alltid gøy å få inspirasjon til å prøve ut nye ting og se om man faktisk klarer dette selv. Jeg blir overrasket gang på gang over denne flotte kroppen som vi mennesker er bygget opp av.

Hva ønsker du med dine egne treningsbilder?

– I første omgang vil jeg vil jeg vise åpenhet over hverdagen med trening, jobb, tre gutter, mann og hus. I tillegg har jeg det siste året vært utbrent etter å ha møtt veggen og jeg har i den siste tiden delt mye av min vei opp igjen. Det er viktig å vise baksiden også, og det føler jeg at jeg får frem i både bilder og innlegg. Samtidig forsøker jeg å få frem at alt går. Jeg nærmer meg 40 år og klarer mer i dag enn jeg noen gang har gjort tidligere. Dette handler mye om bevisstgjøring av egne valg, mer kunnskap og ikke minst motivasjon for å være en aktiv mamma.

3. @hannesvee – Hanne Svee

hanne_svee_sammen
 

Hanne Svee (25) fra Oslo er både student, PT og bootcamp instruktør. Hun har vært på instagram siden juni 2015 og har cirka 5000 følgere. Foto: @hannesvee

Hva slags treningsbilder motiverer deg på sosiale medier?

– Jeg synes det er superimponerende med kroppsvektøvelser som pull ups, muscle ups, stå på hendene, gå på hendene, stå på hodet og lignende, altså øvelser som det ligger mye trening bak for å mestre.

Hva ønsker du med dine egne treningsbilder?

– Jeg ønsker at bildene mine skal motivere til en sunn og aktiv hverdag. Jeg liker å være litt ironisk, og jeg ønsker ikke at ting skal fremstå rosenrødt og perfekt. Jeg liker å vise at jeg trener og øver mye på ting jeg vil bli god på. Og jeg håper det kan motivere andre til å gjøre det samme.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Instagramkontoen som viser at alle kan gjøre yoga

Vegetarmaten som kan gjøre deg fet

Deler vektnedgangen i sosiale medier

5 ubrukelige øvelser du bør droppe med det samme

Slankekurer med sluttdato funker ikke