Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

BARNEVENNLIG: Du trenger ikke være i toppform eller ha flere hundrtalls timer på sykkelsetet for å nyte en aktiv ferie i storslott norsk natur. Vi foreslår fire enkle dagsturer i fjellheimen som passer for både store og små! Bildet er fra sykkelruten i Rondane. Foto: Øyvind Wold

Friske fraspark i fjellet

Fire fine og lette sykkelturer i fjellet

Tursykling på fjellet er en av de fineste måtene å bruke sykkelen på. Kombinasjonen majestetisk natur, stillhet og veier med lite eller ingen biltrafikk, er magisk.

De fleste har en sykkel, men ikke alle har oppdaget at dette er både en behagelig og morsom måte å komme i form på. I motsetning til hva mange tror, kan fjellsykling også være en overraskende lett aktivitet.

 

AKTIV FERIE: Du trenger ikke være i enormt god form for å nyte en dag fra sykkelsetet. Disse fire turene er overkommerlig for både store og små! Foto: Øyvind Wold

Skånsom treningsform

– Sykling er først og fremst et fantastisk redskap for de som ønsker å komme i gang med kondisjonstrening, også for de med litt ekstra vekt på kroppen, sier Vektklubbs treningsekspert Camilla Lorentzen. Hun er personlig trener, gruppeinstruktør, blogger og selv en stor sykkelentusiast.

Tips og råd før sykkelturen finner du lenger ned i saken!

Belastningen på både knær, ankler og hofter vil være minimal sammenlignet med for eksempel løping, noe som gjør at man kan bedrive sykling både lengre og hardere enn mange andre aktiviteter.
– Du kan på denne måten sykle både lengre langturer med middels intensitet eller bruke sykkelen til hardere intervalltrening. Begge metodene gir gode resultater for formen uten at du trenger å være redd for å pådra deg slitasjeskader, understreker treningseksperten.

Espen gikk ned 83 kilo: Nå sykler han Nordkapp–Oslo

Men husk å bruke hjelm og oppfør deg aktsomt i trafikken! Sykler du på bilveier gjelder de samme trafikkreglene som for kjøretøy. Stopp på rødt lys og overhold vikeplikten din.

Hverdagssykling gir god form

 

LAD OPP: Det er mange innbydende fjellveier mellom Sjusjøen og Øyerfjell, og turen kan lett gjøres lenger enn planlagt. Husk derfor matpakke og oppladet mobil. Foto: Øyvind Wold

Du trenger i grunn ikke se på sykkelen som et treningsredskap, men heller et nytteobjekt for transport. En miljøvennlig, billig og enkel vei til en bedre form er å ta i bruk sykkel i hverdagen ved transportsyklig til og fra skole, jobb eller butikk eller andre ærend. Har du mindre enn seks-sju kilometer til jobben, vil sykkelen være et raskt og høyst aktuelt alternativ til kollektivtransport og bil. Å sykle en fem kilometer til jobben i behagelig transporttempo tar omtrent 15-20 minutter, uten at du er nødt til å ha på treningsklær.
Etter noen uker med daglig hverdagssykling står du bedre rustet om du vil ut på en litt lengre dagstur. Og kanskje viktigere, mange vil oppdage at daglige småturer med sykkel gjør godt for humør, velvære og overskudd!

Frihetsfølelsen

Farten, rekkevidden og muligheten til å komme seg mye lenger ut i skogen eller inn på fjellet gjør at syklingen gir en stor frihetsfølelse og er en billett til nye naturinntrykk. Det er en rekke lett tilgjengelige fjellveier på østlandet, der man kan starte turen høyt og kan unngå drøye motbakker. Her er fire fine dagsturer for deg som har lyst på en fin naturopplevelse uten at det krever teknikk eller oksygenopptak som Thor Hushovd.

1. Hitfjellet rundt fra Hafjell

 

LETT Å FINNE FREM: Det er god skilting for syklister i Hafjellområdet. Ved Reinakrysset er det herlig utsikt sørover, her ser man blant annet Mellsjøen og Kroksjøen. Foto: Øyvind Wold

Rute: Pellestova-Reinsvatn-Reina- Knidalen- Øvre Moksjøen-Hita seter-Pellestova
Start/avslutning:
Pellestova kafe, ca 10 km å kjøre opp fra Øyer v/E6
Vanskelighetsgrad:
Lett til middels krevende
Distanse: 23 km
Underlag: Grus
Utfordring: En del slake stigninger underveis, men ingen bratte
Opptur: Mye åpent fjellterreng og sikt til blant annet Synnfjell, Skei og Jotunheimen. Turen går delvis gjennom seterlandskap. Fine bade- og rastemulighet ved Kriksvika ved Reinsvatn. Lett å kombinere syklingen med korte fotturer til for eksempel Hitfjell eller Kriksfjellfjelltoppen. Mulig avstikker fra Øvre Moksjøen opp til trivelige Sjøsetra (1,5 km), med diverse dyr og enkel servering i sommersesongen. Stor og flott kafe på Pellestova. God skilting for syklister i ormådet. Også utgitt eget sykkelkart for Lillehammer-Sjusjøen-Øyerfjell (visitlillehammer.com)
Biltrafikk: Lite

2. Gjennom landets lengste seterdal, Grimsdalen

 

OVERNATTING: Bruk gjerne en helg på å utforske denne dalen og gå noen småturer samtidig. Man kan overnatte på den store og relativt nyoppussede Grimsdalshytta. Foto: Øyvind Wold

Rute: Fallet-Stakstoseter-Grimsdalshytta tur/tetur
Start/sluttsted: Fallet v/Fv27, 8 km sør for Folldal tettsted
Distanse: 36 km totalt
Underlag: God grusvei
Vanskelighetsgrad: Lett
Utfordringer: slak motbakke første kilometer fra Fallet
Oppturer: Store deler av turen er nesten helt flat og svært lettsyklet. Diverse trivelige rasteplasser langs elva Grimsa. Utsikt til Rondanes dramatiske nordside og høyeste topper. Kan se hester og kyr på beite. Servering og overnatting finnes på Grimsdalshytta. Enkelt å forlenge turen noen kilometer lengre til Verkjesetra, der dalen snevrer seg inn og blir villere.
Biltrafikk: Beskjeden

3. Ville vakre Veodalen

 

TOPP PÅ TUR: På veien innover ser man en rekke 2000-meterstopper, foruten isbreene Veobrean og Stygghøbrean. Foto: Øyvind Wold

Rute: Veodalen-Glitterheim tur/retur
Start/sluttsted/transport: P-plass ved bom ved Grønbua i Veodalen, kjøre opp fra Randsverk v/ Fv51, sør for Vågå
Distanse: 16 km totalt
Underlag: Grus
Vanskelighetsgrad: Lett
Utfordringer: Turen går 1400 meter over havet, kan være kjølig, ha med fjelltøy!
Oppturer: Ekte fjellopplevelse langt over tregrensa, likevel ingen bratte bakker på denne turen. Man følger langs Veoelva i spektakulære omgivelser med utsikt til flere av landets høyeste topper
Biltrafikk: Ingen
 

4. Snarveien inn til Rondane

 

KONGEUTSIKT: På vei innover til Rondvassbru ser man flere av de høyeste toppene i Rondane. Turen egner seg også for barn i sykkelhenger, eller barn på egen sykkel fra 6-7 års alder. Foto: Øyvind Wold

Rute: Mysuseter-Spranget-Rondvassbu t/r
Start/sluttsted/transport: Ta av fra Otta ved E6 i Gudbrandsdalen, 12 km å kjøre opp til Mysuseter setergrend
Distanse: 25 km totalt
Underlag: Grus
Vanskelighetsgrad: Lett/middels
Utfordringer: En kilometer slak motbakke i starten
Oppturer: Her sykler du rett inn i Rondane nasjonalpark med et av Norges flotteste fjellpanoramaer foran deg. Overnatting og servering på Rondvassbu turisthytte. Lette turmuligheter til fots finnes herfra f. eks østover i Illmanndalen eller til fossejuvet «Jutulhogget». Mulighet for båttur på Rondvatnet. Prøver du denne turen vil du garantert få mer lyst på fjellsykling!
Biltrafikk: Litt turisttrafikk de første kilometerne inn til P-plassen ved Spranget.

Noen gode råd før turen

• Velg hybrid: Et stort antall nordmenn eier billige og til dels svært tunge terrengsykler. Et bedre alternativ for transportsykling på asfalt er en lett og velfungerende hybridsykkel, som har smalere dekk og mindre knaster.
• Sitt riktig: Ute på tur spiller tempoet mindre rolle, det viktigste er at du sitter behagelig og helst på en litt oppreist måte. Om du sitter vel mye foroverlent, kan et bytte av styrestem eller styre i sykkelbutikken enkelt gjøre syklingen mer komfortabel. Få gjerne en sykkelkyndig til sjekke sittestilling og at høyde og vinkel på setet ditt er riktig.

• Sjekk dekkene: Kontroller lufttrykket i dekkene. Mange sykler rundt med alt for lite luft i dekkene, og det blir mye tyngre å sykle enn nødvendig.
• Smart shorts: Egne sykkelshorts med innsydd pute er, i motsetning til hva noen tror, ikke en motegreie. De brukes fordi de gjør det mye mer behagelig å sitte på setet.
• Lur bagasje: Det er ellers veldig praktisk med en sykkelveske til å ha på styret. Her kan du lett putte oppi ting du kan trenge på turen; mobil, kamera, solbriller, en liten vindjakke, matpakke, etc.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Hvor lite trening er nok?

De 5 beste styrkeøvelsene med maks utbytte

Slik lager du ditt eget hjemmegym på budsjett