Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
liss_hoved_1
 

Etter en jobbreise i 2013 kjente Liss at buksene begynte å stramme litt vel mye. I løpet av ti måneder gikk hun ned 17 kilo, og har holde den nye lavere trivselsvekten siden. Foto: Privat

Kandidat 9 til kåring av Årets Vektklubb-medlem 2015

Fra sofakroken til milløp

Liss Pedersen (50) har alltid hatet å trene, men hun gjør det likevel. Effekten av av trening derimot - elsker hun! Å ha en kropp som fungerer og som tåler å løpe er verdt slitet.

Fakta

 

Bor: Farsund
Yrke: Sivilingeniør, metallurgi
Høyde: 170 cm
Før-vekt: 87,6 kg
Nå-vekt: 70,8 kg
Tiden det tok: cirka 10 måneder

Derfor slet jeg med vekten

Jeg har alltid vært for glad i søte saker og for lite glad i alt som er sunt. Dermed ble kostholdet bestående av omtrent alt man ikke bør spise hvis man har problemer med vekten.

Gjennom mange år drakk jeg en halvliter brus om dagen. Det er ikke vanvittig mye, men over år så blir det ekstra kalorier av det. En annen uvane som nesten kunne regnes som «sunn» var min gamle vane med å spise Go’ Morgen yoghurt til hver lunsj - i tillegg til matpakken så klart.

STEM HER!

Når vi så plusser på med helgens smågodt og potetchips og min hang til å slå rot i sofaen med en bok eller strikketøy så var vektkatastrofen et faktum.

Vendepunktet

Liss Pedersen 2015 1
 

NÅ: Det har definitivt blitt lettere å trene nå som kroppen har blitt lettere, synes Liss Pedersen. Foto: Privat

I oktober 2013 var jeg på jobbreise en uke. Det ble mye god mat og ekstremt lite aktivitet. Da jeg kom hjem kjente jeg bukselinningen stramme ubehagelig mye så jeg grov fram vekta, tørket støvet av displayet og oppdaget til min skrekk at BMI lå på 30,2. Jeg var glidd over i helseskadelig overvekt. Ja, det er «bare» et tall, men jeg fikk meg en vekker. Samme kveld meldte jeg meg inn i Vektklubb.no , i første omgang valgte jeg medlemsskap i tre måneder.

Dagen etter var jeg i gang. Ut med brus, inn med vann. Vekk med Go’ morgen - to skiver grovbrød fikk holde til lunsj. Hver eneste kalori ble regnet inn og dagbok ble ført hver dag.

Vekten begynte å dale. En uke ned 800 gram, neste uke 200 gram. Innimellom havnet jeg på disse forhatte vektplatåene der man tror man er frosset fast som en annen mammut i uker i strekk. Jeg stolte på matematikken: Er kalorier inn lavere enn det jeg forbruker, så må det gå nedover til sist. Det gjorde det. Langsomt, og til tider i rykk og napp, men ned gikk det.

Etter et halvt år var jeg ti kilo lettere. Jeg fortsatte. Etter ti måneder var jeg nede på drøye 69 kilo. Siden har jeg ligget og vaket rundt 70 kilo.

Liss Pedersen portrett 2011
 

FØR: På sitt tyngste var det spesielt i ansiktet at vekten syntes. Foto: Privat

Ett års tid før jeg bevisst begynte å slanke meg, hadde jeg så smått begynt å trene litt. Jeg nærmet meg 50 år og selv om jeg alltid har hatt god helse, så følte jeg et fremtidig hjerteinfarkt formelig pustet meg i nakken. Så dårlig var formen. Dermed ville jeg øke forspranget. Som sofapotet har jeg alltid mislikt å trene, eller snarere hatet det, så spørsmålene jeg stilte meg selv lød som så:

“Har du noensinne likt å trene?”

“Nei”

“Du nærmer deg femti. Hvor stor er sjansen for at du kommer til å like å trene når du aldri har likt det før?”

“Eh…liten. Faktisk ikkeeksisterende….”

“OK, se til å dra deg opp av den sofaen og begynn å røre på deg!”

Liss Pedersen portrett 2014
 

NÅ: Stor forskjell på ansiktet.

Så det gjorde jeg. Det har jeg fortsatt med, og etterhvert som kroppen ble lettere ble også treningen enklere å gjennomføre. Det er unektelig mer motiverende når man kjenner man presterer litt bedre, og det er lettere å prestere når man har mindre kroppsvekt å dra på.

Jeg trener nå tre til fire kvelder i uken så fremt jeg er hjemme, men selv om jeg er på reise prøver jeg å få med treningstøy så jeg får rørt litt på meg hvis reisen varer lenger enn to dager. Jeg varierer mellom spinning, styrketrening og litt jogging. I sommer løp jeg to milløp og fullførte begge, det siste (10 for Grete) medførte en betent hæl, så jeg fikk en uke på krykker etter det til stor forlystelse for mine arbeidskamerater. De hadde nok aldri ventet å se meg med idrettsskade.

Jeg liker fremdeles ikke å trene, men du verden som jeg liker effekten det har, så dermed fortsetter jeg. Jeg liker å ha en kropp som fungerer som den skal, som tåler å løpe og som takler en motbakke og som ikke innbiller seg at trappen til andre etasje er en nær døden opplevelse. Jeg er blitt fan av Nikes slagord: «Just do it»

GÅ TIL AVSTEMNING

Liss Pedersen 2015 3
 

– Selv en innbitt treningshater kan lære å røre seg, innrømmer Liss.

Mine 3 beste tips til andre:

1. Tell kalorier, først sist og alltid. Hver dag.

2. Spis mat du liker, men fjern det mest kaloririke og unyttige og tilpass mengdene på resten.

3. Tillat deg selv en og annen utskeielse, men ikke for ofte. Du skal leve slik resten av livet.

OVERSIKT: Se alle 10 kandidater til Årets medlem 2015

Hvem blir Årets Medlem 2015?

Alle kandidatene er nominert av andre Vektklubb-medlemmer. Dette er ingen kilokonkurranse, men en premiering av vanlige mennesker som har klart å motstå utallige fristelser, bekjempet dørstokkmila og gått ned i vekt ved å erstatte dårlige uvaner med en sunn livsstil.
Sammen med VGs lesere vil en fagjury stemme frem hvem som stikker av med den gjeve seieren. I juryen sitter Vektklubbs fageksperter på kosthold og trening: Christian A. Drevon er lege og professor i ernæring, Anne Mette Rustaden er utdanner fysioterapeut og tar doktorgrad i styrketrening, Anette Skarpaas Ramm er klinisk ernæringsfysiolog og Roger Holmedal er personlig trener og foreleser.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play