Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 379,-
12 måneder: kr 719,-
 

TEKNISKE HJELPEMIDLER: Bærbar teknologi er blant trendene som fortsatt holder tritt. Foto: Simen Øyen. 

Her er de heteste treningstrendene i 2019

Smartklokker og teknologi som loggfører og motiverer er fortsatt på topp, men på norske treningssentre blir vi stadig mer mobilfrie.

Hvert år kårer prestisjetunge The American College of Sports Medicine (ACSM) i Indiana treningstrendene som med stor sannsynlighet vil dominere i året som kommer. 

På toppen av lista finner du bærbar teknologi, som lå på tredjeplass i fjor. Mange lar seg inspirere og motivere til trening av nettbaserte treningslogger, smartklokker, pulsmålere eller for eksempel skrittellere. 

– Men hvis du ikke liker å bruke pulsklokke, så trenger du ikke gjøre det. Topp 10-lista er utarbeidet av bransjefolk. Det viktigste for mannen i gaten, er å finne en aktivitet som er lystbetont, sier Christina Gjestvang, som er doktorgradsstipendiat ved Norges idrettshøgskole og har lang erfaring fra treningssenterbransjen. 

Hun får støtte av Tonje Kristenstuen, concept manager på Sats. 

– Vi kjenner godt til den amerikanske lista, men vi har nær 250 treningssentre fordelt på fire land. Vi utarbeider selv en mer spisset liste, basert på blant annet tilbakemeldinger fra egne kunder, sier Kristenstuen.

– Hvis mobilen øker treningslysten, inspirerer og motiverer, så er det helt greit å bruke denne. Men det er også fint å få lov å legge vekk skjermen. Derfor har vi økende fokus på underholdningsverdi og stadig mindre på teknologi i trening hos oss. Klassene våre er mobilfri sone.

Nå anbefalingene: Slik kan du planlegge treningsuken

Høyere underholdningsverdi

Som heteste treningstrend nummer to kommer gruppetrening. Denne treningsformen har vært populær lenge, men de siste to årene har gruppetrening klatret helt mot toppen av lista.

– Ulike studier viser ulik effekt av både trening og motivasjon på gruppetrening. For noen er det lettere å trene sammen med andre, mens like mange foretrekker å trene på egen hånd, sier Gjestvang ved NIH.

 

ANDRE PLASS: Trening i gruppe fortsetter som treningstrend for det neste året. Foto: Simen Øyen. 

– Underholdningsaspektet for dem som liker å trene sammen er viktig. Vår mest populære gruppetime gjennom tidene har vært spinningklasser. Men bredden på dem som deltok på disse timene forsvant hvis timene ble ekstremt målrettet, for eksempel med pulsstyring. Partyfaktoren forsvant, sier Kristenstuen ved Sats. 

– Vårt nyeste og mest populære konsept er derfor sykkeltimen Rock the bike. Man bruker sykkel som verktøy for kondisjonstrening, men her er det også lyskastere og røykshow. Den timen er så populær at vi har bygget om treningssentrene våre for å kunne tilrettelegge for flere deltagere og hyppigere timer.

Test: Bevegelighetstrening i gruppetime

Høyintensiv blanding

Fjorårets trendvinner var høyintensiv intervalltrening, såkalt HIIT. Treningsformen består av korte drag med høy intensitet, og hvile mellom hvert drag.

– Dette er tidseffektive timer med kort varighet og høy intensitet. For noen passer denne treningsformen veldig godt, men det er viktig å komme ferdig oppvarmet til timen for å unngå skader, sier Gjestvang.

– Vi satser tungt på fusion-timer med HIIT, for eksempel dans og HIIT, yoga boot camp med elementer av HIIT, sier Kristenstuen.

Også seniortrening er på trendlista, opp på en fjerdeplass fra fjorårets niendeplass. Den amerikanske rapporten beskriver seniorgruppen som ressurssterk og med stadig større fokus på å bevare helsen. 

 

SATSER PÅ YOGA: Varianter av yoga er på topp 10-lista for heteste treningstrender i 2019. Foto: Ole Martin Halvorsen

– Det er spesielt gledelig. For hvert tiår etter at vi passerer 20–25 år, taper vi muskelmasse. Å fokusere på dette og å bygge treningsprogram som motvirker det, kan hjelpe til å reversere alderdom, sier Gjestvang.

Uteintervaller: Tre løpeøkter som passer for alle

Større krav til trenerne

Trening med egen kroppsvekt ligger på femteplass. 

– Dette krever lite utstyr og kan utføres nesten hvor som helst. Denne treningsformen holder seg stabilt på trendlista og består ofte av styrketrening på et mindre område. Hensikten med å bruke GPS eller å måle hjertefrekvensen er kanskje ikke like til stede da, sier Gjestvang.

Ferdig trent på 12 minutter med kun fire egenvektsøvelser: 

På sjetteplass ligger økende krav til sertifisering av den som skal motivere og trene deg. 

– Dette er det positivt for en fagperson å se. Det handler vel om at bransjefolk ser på dette som viktig, men vi håper at også mannen i gaten er blitt mer kvalitetsbevisst, sier Gjestvang.

Yoga-basert trening ligger på syvendeplass. 

– Vi kaller det holistisk trening, det vil si trening for å få en bedre hverdag fysisk og mentalt og vi satser enormt på yoga i 2019. Vi har også gjort et kjempeløft med tanke på å utdanne instruktører innenfor dette, sier Kristenstuen.

Mer skreddersøm

Personlig trening ligger på en åttende plass, men har vært på topp 10-lista siden den ble utarbeidet for første gang av ACSM i 2006.

 

PERSONLIG TRENER: Skreddersydde timer lagt opp etter akkurat din helse, er stadig mer populært. Foto: Ole Martin Halvorsen

– Personlig trening er blitt allemannseie. Det er ikke nødvendigvis blitt rimeligere, men mange har endret tankegang rundt hva man prioriterer å bruke pengene på. I tillegg er det et medmenneskelig aspekt her, det er fint å ha en person som heier på deg, sier Gjestvang.

– Vi ser også at trening tilpasset mot spesifikke grupper er populært, seniortrening, trening for nye mødre, trening rettet mot barn: All trening trenger ikke være for alle, den kan med fordel spisses, sier Kristenstuen.

Norsk studie: Derfor holder ikke søndagsturen

Trening som medisin

Functional Fitness, det vil si grunnleggende styrketrening skreddersydd for at hverdagen til hver enkelt utøver skal bli lettere, ligger på en niendeplass på lista.

– Denne treningsformen har ligget som en stabil kandidat i bunnen, eller rett utenfor lista de siste ti årene, sier Gjestvang.

På tiendeplass ligger trening som medisin. Kan man i større grad man inkludere trening som en del av behandlingen også hos fastlegen, for eksempel? 

– Dette er trening som forebygging av og behandling for livsstilssykdommer. Det er interessant og fortsatt underkommunisert at psykisk helse kan bli bedre av fysisk aktivitet. Man kan antageligvis få bedre stressmestring og kanskje forebygge depresjon, for eksempel.

– Men viktigst av alt, og viktigere enn noen trend, det er å finne en treningsform som gir deg lyst til å være i aktivitet igjen og igjen, sier Gjestvang.

Les også: 

10 motivasjonstips i vintermørket

Kommentar: Finn treningsformen for deg

Fire øvelser til en sterkere overkropp

Fem øvelser for å bli skisterk