Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

Skal du til varmere strøk i sommer er det et godt tips å utnytte morgentimene før solen er på sitt varmeste. Finn en høyde eller utkikkspunkt og gå opp. Nyt utsikten og mestringen det er å bestige en topp! Her er Vektklubb-medlem Sarah Berg Nouri (22) fra fjorårets ferie. Foto: Privat

Hold deg fresh i sommer: Sunne og aktive ferietips!

Vi har samlet et knippe av ekspertenes og Vektklubb-medlemmers beste ferietips slik at du kan holde deg sunn og aktiv i sommer - uten at det går utover feriefølelsen!

Livsstilsendring er et eviglangt prosjekt. Det bør kanskje ikke legges på hyllen i ferien, med mindre du ønsker å starte helt på nytt igjen når sommeren er over. Det er jo strevsomt å gå ned de samme kiloene på nytt. Så for å unngå at alt du har oppnådd før feriemodus og solkrem smøres på, kan du ta lærdom og nytte av disse enklene tipsene til Vektklubb-medlemmer som har vært gjennom en sommernatt før.

Renates beste sommertips:

 

Sunn mat kan også være god mat, viser Vektklubb-medlem Renate Kleven. Foto: Privat

En av dem er Vektklubb-medlem Renathe Kleven (32). Mossejenta har brukt seks år på å gå ned 38 kilo. Noen av kiloene har hun måtte gå ned flere ganger som følge av motivasjonssvikt, sykdom og flytting. Ett par år eldre og mange erfaringer rikere vet hun nå bedre enn å la alle gode forsetter fare når ferien starter.

Slik holder du deg aktiv i ferien:

• Lag avtaler: For å holde treningsfokus gjennom ferien er det lurt å lage noen avtaler med seg selv. Jeg avtaler med meg selv for ikke å gjøre meg avhengig av andre for å komme meg på trening. Det er gjerne en bonus de gangene jeg går tur sammen med en venn, men jeg liker godt å trene alene.

Spar tid: Tren mage og rumpe i én og samme øvelse

 

Tren først, og så drar du på stranda! Ta med noe sunt å spise så kan du nyte sol og bad, Renate. Foto: Privat

•  Sett deg konkrete mål: Mitt mål er at jeg i løpet av juli skal jeg gå eller jogge minst 100 km.

• All aktivitet teller: Det er god trim i å klippe plenen og ordne i hagen. Og er du så heldig som meg som har hund kan du gå turer hver eneste dag! Jeg elsker å gå rundt i skogen uten noe spesielt mål.

• Konkurrer mot deg selv: Gjennom sosiale medier kan du finne mange ulike løp og mosjonskonkurranser som du kan delta i. Sett deg som mål at du skal fullføre, du trenger ikke være best eller sammenligne deg med alle andre. Vi har alle ulike utgangspunkt, kjenn heller på den deilige følelsen av hvordan det er å delta og gjennomføre på dine premisser! Selv skal jeg delta på et virituelt 10 km skjørteløp i juni som kan utføres hvor og når som helst, bare du registrer det med en treningsapp eller pulsklokke med GPS. Jeg skal også delta i løpet «ColorMeRad» i slutten av august, og det motiverer meg til å jogge og spise bedre gjennom sommeren.

 

Med hund har du alltid en turpartner! Foto: @sprekeremeg

• Prøv morgentrening: Om sommeren når det er varmt frister late timer på stranden mer enn joggeturer eller treningsstudio. Da anbefaler jeg å stå opp litt tidligere og gå en tur eller trene før varmen slår til og stranden kaller! Kanskje er du som meg og føler deg litt mer motivert til å spise sunt gjennom dagen dersom du starter den med en knalløkt! Jeg synes det er deilig å stå opp tidlig, trene en morgenøkt og så dra rett på stranda og ta en svømmetur, for deretter å sole meg etterpå.

Gode råd: Slik motiverer du deg gjennom løpeturen!

Slik spiser du sunt gjennom sommeren:

• Kjøp inn frukt og bær: På den måten har du alltid noe sunt og søtt tilgjengelig! Jordbær og blåbær er kanskje ikke det billigste du får tak i, men om du lar være å bruke penger på sjokolade og godis, så kan du unne deg slikt sunt godt i stedet.

 

Havregryn med frukt, frø og bær fungerer godt som en mettende frokost eller mellommåltid. Foto: Privat

• Sunne mellommåltid eller desserter: Fruktsalat med yoghurt er en klassiker om jeg har lyst på noe søtt og friskt. Eller mager kesam blandet med litt sukkerfri saft og toppet med friske bær.

Sjekk disse: Sommerens sunneste softis lager du selv!

• Bestem mengden på forhånd: Kjøp inn akkurat passe liten mengde som du kan ha til lørdagskos. Unngå å ha sjokolade, godterier og snack liggende hjemme.

• Tell kalorier: Fortsett å holde et øye med kaloriene i sommer. Har du lyst på en is, så spis en is, men du trenger kanskje ikke velge den største og mest kaloririke isen. Lag saftis selv av sukkerfri saft, helt kalorifritt!

• Hjemmelagd er vellagd! Både potetsalat, tzatziki, hvitløksdressing og annen tilbehør til for eksempel grillmat smaker like godt når du lager den selv, og du vet akkurat hva rettene inneholder.

Grillfest? Test av gourmetpølser: De sunneste pølsene til grillsesongen

• Planlegg måltider: Du slipper å falle for usunne fristelser om valget er tatt på forhånd. Sørg også for å planlegge for tiden mellom hovedmåltidene. Pass på at det ikke går for lang tid mellom hvert måltid så du ikke blir skrubbsulten. Ha alltid med deg sunn «nødproviant» som for eksempel (banan, müslibar, litt nøtter og frukt).

Ingen grunn til å droppe trening

 

Gå turer og bestig topper for å nyte utsikten! På ferie er beina ditt beste transportmiddel! Ta med gode joggesko og lette treningsklær, slik som Sarah Berg Nouri pleier å gjøre. Foto: Privat

Vektklubb-medlem Sarah Berg Nouri (22):

– Vær i aktivitet! Hold fast ved de gode mat- og treningsrutinene du har laget deg selvom det er ferie og hverdagen ikke er helt som den pleier. Uansett hvor man er i verden får man trent, både med og uten treningssenter tilgjengelig. Et ekstra lurt triks på ferie er å spise sunt og magert til frokost og lunsj, og heller kose seg litt ekstra til middag. På denne måten forhindrer du å starte dagene med usunn mat og unødvendig mye kalorier, og du setter en god standard for resten av dagen.

Andre gode tips fra Vektklubb-medlemmer:

– Aktivitetsferie er supert! Har selv vært på tre sykkelferier, anbefales på det varmeste. Av «Nugni74»

– Tren på morgenen! Kjempe deilig å starte dagen med en joggetur langs strandpromenaden, en tur i treningsrommet hvis tilgjengelig eller en kort sirkeltreningsrunde på rommet. Deretter har man hele dagen til å gjøre ferieting! Og drikk vann som tørstedrikk! Av «Kula90»

Prøve noe nytt? Sving deg i form med kettlebells!

– Jeg lager saftispinner av sukkerfri saft, så har jeg alltid noe søtt og forfriskende når jeg får lyst på noe eller når de andre spiser ordentlig is. Jeg dropper potetsalat og fritert potet, og lesser heller på ekstra salat til grillkjøttet. Oppkuttet frukt og en mugge med iskald sukkerfri saft i kjøleskapet hjelper til med å ta riktige valg, ettersom det er klart og det da er like enkelt å ta seg et glass saft som brus, eller forsyne seg med frukt i stedet for noe annet. Av «Kiwitrollet»

– Begrens alkoholinntaket! Av «Ana NJ»

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Nyt en softis med smak av piña colada

Test av sommerens isnyheter: Fra kaloribombe til slanke-is

Kan spicy saus gjøre middagen sunnere?

Er det mulig å lage sunn nugatti?