Stian Lysberg Solum / Scanpix

Så mye må du trene for å forbrenne en Krone-is

Publisert: 2020-05-29 14:50

Mange er nok ikke klar over hvor mye kalorier det er i iskrem og andre søte varer som vi småspiser i varmen.

La oss bare slå det fast med en gang: Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for å unne deg en is eller andre søtsaker, og det er ikke nødvendig å «trene vekk» kalorier fra visse matvarer, selv om de er sukkerrike og kaloririke.

I det store bildet er det ikke én enkelt matvare, men det samlede kostholdet, som har betydning for helsen og vekten din. Om du vil ned i vekt av helsemessige årsaker kan et enkelt og effektivt grep være å justere kostholdet ved å spise mindre av sukkerrike og energitette matvarer.

Eksperter: Kostholdet er viktigere enn trening for å gå ned i vekt

Annonse
kampanje

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Småspising kan ødelegge

– Mange er nok ikke klar over det totale inntaket de har av snacks, godteri og alkohol gjennom uken. Her kan det være mye å hente, påpeker klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm.

En kanelbolle her, en vaffel der og sjokolade til kaffen. Disse matvarene har lite næringsstoffer, metter dårlig og inneholder nokså mye energi. Å stramme inn småspisingen, og heller velge sine godbiter med omhu kan spare deg for mange kalorier.

Les også: Her er isen du kan spise hver dag!

Trening og forbrenning

I denne listen har vi estimert hvor lenge man må trene de ulike aktivitetene for å forbrenne 200 kcal, som er det samme som en kroneis jordbær inneholder. Vi har tatt utgangspunkt i en mann på 90 kilo og kvinne på 70 kilo.

Verdiene som ligger til grunn for beregning av kalorier som forbrennes ved trening, er basert på internasjonale standarder, såkalt metabolsk ekvivalent (MET) ved ulike aktivitetsformer.

Motivasjon for å trene: Dette gjør trening med kroppen din

Antall kalorier forbrent vil alltid kunne variere og aldri være helt presis, hovedsakelig på grunn av svingninger i intensitetsnivået, altså hvor mye du tar i til enhver tid. Det vil derfor alltid forekomme individuelle forskjeller, og tallene vi presenterer må kun sees på som omtrentlige, ikke en fasit.

Så lenge må du trene for å forbrenne 200 kcal:

Rusle, spasere rolig

Kvinne 70 kg: 1 time og 21 minutter
Mann 90 kg: 1 time og 4 minutter

Gå, middels raskt tempo

Kvinne 70 kg: 55 minutter
Mann 90 kg: 43 minutter

Gå i motbakke, 6–15 prosent stigning

Kvinne 70 kg: 24 minutter
Mann 90 kg: 19 minutter

Jogge lett

Kvinne 70 kg: 28 minutter
Mann 90 kg: 22 minutter

Jogge, middels intensitet

Middels intensitet betyr at du ikke kan snakke i lange setninger, men uttrykke et cirka tre ord av gangen.

Kvinne 70 kg: 19 minutter
Mann 90 kg: 15 minutter

Jogge fort

Kvinne 70 kg: 15 minutter
Mann 90 kg: 12 minutter

Simen Øyen / Vektklubb

Løpe oppover trapper

Kvinne 70 kg: 12 minutter
Mann 90 kg: 9,5 minutter

Sykle rolig

Kvinne 70 kg: 42 minutter
Mann 90 kg: 33 minutter

Sykle, middel intensitet

Middels intensitet betyr at du tar i såpass at du blir sliten og andpusten, men at du fint kan holde ut en stund. Dette gjelder uansett om det er elsykkel eller «vanlig» sykkel, det er hvor mye du tar i som avgjør intensiteten.

Kvinne 70 kg: 24 minutter
Mann 90 kg: 19 minutter

Styrketrening med egen kroppsvekt

Her er det selvsagt stor variasjon ut ifra hvilke muskelgrupper du belaster og hvor kompleks øvelsen er. Det er stor forskjell på en sit-up der du ligger ned på gulvet og trener magemusklene, kontra en burpee som er en eksplosiv øvelser der stor sett alle kroppens muskler involveres.

Kvinne 70 kg: 55 minutter
Mann 90 kg: 43 minutter

Tung eller eksplosiv styrketrening

Kvinne 70 kg: 34 minutter
Mann 90 kg: 26 minutter

Spille golf

Kvinne 70 kg: 47 minutter
Mann 90 kg: 37 minutter

Danse, høy intensitet

Kvinne 70 kg: 37 minutter
Mann 90 kg: 29 minutter

Trille barnevogn

Kvinne 70 kg: 47 minutter
Mann 90 kg: 37 minutter

Annonse

Vektklubbs vårkampanje!

Nå får du større rabatt jo lengre bindingstid du velger og du får hele 50 % rabatt ved 12 måneders medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

10 timer

5minutter

21 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 måneders medlemskap er 249 kr per mnd, ordinær pris for 6 måneders medlemskap er 199 kr per mnd og ordinær pris for 12 måneders medlemskap er 149 kr per mnd. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her