Pixabay

Hold vekten på sydentur

Publisert: 2018-07-06 13:14

Paraplydrinker, buffet og all-inclusive er kanskje ikke det mest vektvennlige, men med små grep kan du fint nyte ferien og beholde et avslappet forhold til kaloriinntaket og vekten.

Klamrende varme, høy luftfuktighet og steikende sol kan enkelt føre til at man blir umotivert til trening og tyr til enkle og kjappe matløsninger. I tillegg fører ofte sydenvarmen og feriemoduset med seg økt lyst på is og alkohol, noe som fort kan bidra til et høyere kaloriinntak.

Vi har samlet de beste tipsene for at du skal kunne kose deg på sydenferien uten at det skal gå utover vekten:

• Velg hurtigtrening. Du trenger ikke trene en time for å få noe ut av økten. Det holder med ti-tolv effektive minutter, hvor du trener uten pause for å få opp pulsen.

Ikke alle trenger å trene i ferien: Er du en av de?

Krister Sørbø/VG

• Spis grovt brød eller knekkebrød i stedet for loff og lyse baguetter. Velg også magert og proteinrikt pålegg, som lettost, kjøttpålegg med lite fett, over fristelser som Nutella og fete oster. Og less på med tomat, agrurk, paprika og andre grønnsaker.

• Tenk kalorier når du velger is. Det finnes mange sunnere is-varianter, så gå for de sunnere valgene. Saftis og sorbet er som regel alltid magrere enn fløteis. En liten is er naturlig nok et bedre valg enn en stor is.

• Vær måteholden med alkohol. Det er lov å kose seg med en kald pils eller et iskaldt glass vin, så lenge en begrenser mengden. Alkohol inneholder nemlig mange tomme kalorier som ikke tilfører kroppen nyttige næringsstoffer. Jo høyere alkoholprosent, og jo søtere drinken er, desto mer kalorier.

Oversikt: Alkoholen med minst kalorier

• Tenk over hva du bestiller på restaurant. Klart du vil spise pizza og pasta om du er i Italia, men du trenger kanskje ikke spise det hver dag - og spesielt ikke til alle måltider. Porsjonene som blir servert er gjerne større enn hva du trenger, så vær bevisst på matmengden, spesielt med kaloririk mat som pasta, pizza og fritert mat.

• Vær bevisst på kaloriene du drikker. Vann slukker tørste bedre enn brus, iste, sportsdrikk eller energidrikk og er dessuten mye bedre for deg. I tillegg slipper du kaloriene fra den sukkerholdige drikken. Alternativt velg sukkerfri brus. Ha alltid med deg en vannflaske og drikk mye vann, det er viktig å få i seg nok væske i varmen.

• Snikmosjoner! Forsøk å snike inn aktivitet der det er mulig. For eksempel kan du ta beina fatt for å utforske området du bor i, gå til restauranten du skal spise på og svømme en ekstra runde når du dupper deg.

Mona Langset / VG

• Vær aktiv gjennom aktiviteter! Spill sandvolleyball, tennis, strandtennis, badminton, kast frisbee, spill golf, lek med barna eller gå turer. Eller kanskje dette er året du vil lære deg noe nytt? For eksempel hodestående, håndstående eller annen akrobatikk.

Les også:

Brudekjolen motiverte Marianne til å ta av 22 kilo!

Dette bør du vite om forbrenning

Sommerens to kjappe kombiøvelser

Så mye frukt kan du spise

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her