For deg som sykler eller løper: Treningsklær for ruskevær

Publisert: 2011-09-27 11:08

Det bøtter ned med regn, men ikke la deg skremme fra å ta en sykkel- eller løpetur.

GIR KLESRÅD: NM-vinner på 5000 meter i friidrett Christina Bus Holth, og tidligere sykkelproff Mads Kaggestad (innfeldt), vet hva som må til for å få best mulige treningsøkter ute i regn- og ruskevær.

Krister Sørbø / VG

UTE-UTØVERE: Langdistanseløper Christina Bus Holth og tidligere proffsyklist Mads Kaggestad.

NTB SCANPIX

Tidligere sykkelproff Mads Kaggestad og NM-vinner i 2011 på 5000 meter i friidrett, Christina Bus Holth, vet hva som skal til når man trener i ruskevær.

De er enige om en ting - det er ikke farlig å bli våt!

Her gir de deg sine beste tips:

For deg som sykler

- Du må tåle å bli litt våt når du sykler i regnvær. Det viktigste er å holde seg varm på ryggen, på føttene og hendene, sier Mads Kaggestad. Etter å ha avsluttet en fem år lang karriere som proffsyklist i Frankrike, er Mads nå blant annet TV2s sykkelekspert.

Når høsten kommer og det begynner å bli kalt kler Mads seg på følgende måte når han skal ut treningstur:

Innerst:

* Bruk en helsetrøye, gjerne med korte ermer.

* Dette er viktig fordi du blir veldig varm når du sykler med tøy som tåler regn.

* Med helsetrøya innerst holder du deg tørr.

Helsetrøye innerst.

Egil Svendsby / VG

På beina

Langbukse.

Egil Svendsby / VG

Når det ikke er altfor kaldt:

* Hvis du tror været kan bli litt av og på kan det være lurt å sykle med løse buksebein og armer.

* De holder deg ikke tørre, men kan tas av hvis det slutter å regne.

Når det er kaldere og regner:

* Jeg velger en lang sykkelbukse.

* Men du kan ta på deg en goretex regn-bukse og holde deg tørr, hvis du ikke skal sykle fort. Men til trening blir det for stivt.

* Du må rett og slett tåle å bli litt våt.

På overkroppen i regnvær:

* Utenpå helsetrøyen tar jeg en tynn sykkeljakke.

* Utenpå det igjen har jeg valget mellom to alternativer - avhengig av hvor mye det regner og hvor kaldt det er. Enten en tynn goretex regnjakke eller en windtex-jakke. Den siste er noe varmere og ikke 100 prosent vanntett, men den holder fint i rundt to timer i ruskvær, ikke styrtregn.

Tynn sykkeljakke ytterst. Vanntett eller vindtett avhengig av nedbørsmengde.

Egil Svendsby / VG

På føttene:

* Det er viktig å være tørr på beina. Kjøp vanntett skotrekk. De finnes i flere varianter.

Regnovertrekk til sykkelsko.

Egil Svendsby / VG

På hodet:

* Jeg bruker alltid en caps under hjelmen i regnvær. Den varmer.

* Et annet alternativ er å bruke hals.

* Vannavstøtende sykkelbriller anbefales også.

* Er det veldig kaldt bruker jeg lue, ikke hjelm. Men det er veldig politisk ukorrekt å si i Norge, og jeg får vel kjeft for det.

Caps og sykkelbriller under hjelm.

Egil Svendsby / VG

På hendene:

* Det er umulig å ikke bli våt på hendene etter hvert. Ta med ekstra hansker og bytt på litt lengre turer. Det er farlig å fryse på hendene, det kan gi trøbbel både med giring og bremsing.

Sykkelhansker over fingerhansker.

Egil Svendsby / VG

På sykkelen:

Sett på skjermer! I mange år var det nesten tabu å ha skjermer på treningssykler. Men det bør du ha. Da unngår du å bli sprutet ned.

For deg som løper

- Det er dessverre umulig å gjennomføre en skikkelig treningsøkt i regntett tøy. Du må bare godta at du blir våt, sier Christina Bus Holth. Hun ble i 2011 norsk mester på 5000 meter bane og en av Norges beste kvinnelige maratonløpere. I et maratonløp (42,195 km) i Berlin 2011 løp hun inn til personlig rekord på tiden 2.33.40.

På overkroppen:

* En lett jakke som puster men som er noe vannavstøtende.

En vannresisitent eller vindtett jakke avhengig av nedbørsmengde.

Krister Sørbø / VG

Hun bruker likevel et par triks når regnet spruter ned under løpeturen:

På hodet:

* Bruk caps, da holder du deg varm og nesten tørr på hodet. Du unngår også at vannet renner ned i øynene dine.

Caps for å unngå regn i øynene.

Krister Sørbø / VG

Rundt halsen:

* Hvis det også er kaldt anbefaler jeg å bruke en tynn hals også.

Hals av myk fleece.

Krister Sørbø / VG

På bena og føttene:

Sorry, men løper du i regn blir du våt på bena. Skooverstrekk, som syklister kan bruke, funker ikke.

- Så det finnes ikke tøy som gjør at du kan holde deg tørr når du løper?

- Ikke hvis du skal løpe en skikkelig treningsøkt. Da blir regntøy for tett. Men det er da helt ufarlig å bli våt? Og litt ruskvær kan være bedre å løpe i enn sterk sol.

På hendene:

* Du kan bruke hansker, men de blir også våte. Selv foretrekker jeg å ha en trøye med armer som er laget slik at de fungerer som en halvhanske. Jeg plasserer også pulsklokka ytterst. Det varmer faktisk litt det også.

Varme til håndleddene.

Krister Sørbø / VG

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her