Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

MOR OG SØNN: Å bli mamma fikk Silje Mariela til å ta et oppgjør med seg selv og innse at hun ikke ville være med på det sykelige kroppshysteriet i bodyfitness. Her med sønnen Aron (8 mnd). Alle foto: Jan Petter Lynau / VG

Kom ut av den sykelige fitnessboblen etter hun fikk barn

Prisen for drømmekroppen var overspising, tvangstrening og en ødelagt sult- og metthetsfølelse. Å bli mamma endret alt for Silje Mariela.

Det begynte i 2009, da Silje Mariela Westby (30) meldte seg på en konkurranse i bodyfitness. Det som startet som et ønske om et nytt, hårete treningsmål, skulle snart gå over i et sykelig, stramt regime. Frem mot konkurransen trente hun nesten hver dag. Den daglige dietten bestod av kylling, salat, grønnsaker og havregrøt. Hver eneste matbit ble nøye planlagt og registrert. Nesten alle døgnets 24 timer gikk med til å tenke kropp, trening og mat.

En dag i uken gav hun seg selv fri til å spise hva hun ville.

– Det skumle med slike dietter er at de klusser til alle hormonene i kroppen. Verst går det likevel ut over den mentale helsen, forklarer 30-åringen fra stuen hjemme på Tårnåsen i Oslo.

 

På bloggen har hun åpnet opp om drømmekroppens bakside. - Det var veldig godt, for da røpte jeg endelig hvordan ting egentlig var. Jeg hadde hatt skrivesperre for jeg følte at jeg måtte dokumentere alle treningsøktene mine og hva jeg spiste. Men det var jo ikke noe å fortelle.

I starten overbeviste hun seg selv om at forholdet til mat ikke var sykelig, for hun hadde jo aldri dårlig samvittighet når hun fråtset litt i helgene.

– Men samvittigheten har ingenting med saken å gjøre. Når du ikke klarer å slutte å spise før det er tomt, så er det noe som er galt, reflekterer hun i dag.

Gikk på en smell

I den nevnte konkurransen nådde Silje Mariela aldri opp.

– Jeg kjørte kroppen så hardt at jeg mistet alt av muskelmasse, det var overhodet ikke bra. Jeg spiste for lite og trente altfor mye, oppsummerer hun.

Kroppen, og spesielt ikke topplokket, rakk aldri å komme seg etter hardkjøret før hun satte seg et nytt mål: En fotoshoot i USA med den kjente fitnessfotografen Pavel Ythjall. At hun hadde lært fra den første runden, var hun overbevist om, men etter at bildene var tatt og dietten var over, gikk Silje Mariela rett i kjelleren, som hun selv beskriver det.

– Jeg mistet alt som heter kontroll. Jeg mistet alle følelser av sult- eller metthet. Jeg mistet helt perspektivet på min egen kropp.

Er du i faresonen? Sjekk signalene du bør se opp for lenger ned på siden!

 

Mens Silje Mariela gikk gravid hadde hun planer om å gi seg selv 12 uker etter fødsel til å komme i god form igjen. Det startet bra, hun var sulten på trening, men så sa kroppen stopp. Hun hadde ikke energi igjen, skriver hun på bloggen.

En av de største utfordringene for en fitnessutøver, forklarer Silje Mariela, er endringene som skjer med kroppen den dagen dietten er over. Selv med et helt normalt kosthold vil vektøkningen ofte være kraftig og komme raskt.

– Og hodet henger ikke med, for det vil alltid sammenlikne seg med den «beste» utgaven av deg selv.

For en som blogger og lever av å veilede andre til å bli sterkere og strammere, satt det langt inne å snakke om at hun selv slet.

– Jeg har jo bygd hele min business og mer eller mindre hele min identitet, på å se bra ut. Å innse og innrømme at jeg hadde mistet kontroll var veldig vanskelig.

Nye tanker

– Jeg anbefaler ingen å kjøre kroppen sin slik som jeg gjorde, sier hun og ser ned på stuegulvet.

Der krabber en aktiv liten gutt. Vesle Aron er åtte måneder og graviditeten skulle bli et viktig vendepunkt for Silje Mariela.

Hun forteller om en ny respekt for kroppen, en ny selvinnsikt.

Babyen var ikke akkurat planlagt og i starten var det tøft å se endringene som skjedde med kroppen. Mestringsfølelsen forsvant, Silje Mariela kjente seg deprimert.

 

Det finnes viktigere ting i livet. - Strikte dietter er ikke veien å gå, man må begynne med enkle, gode vaner. Jeg vil få inn sunn fornuft i en ellers fanatisk verden. Det er min ambisjon fremover, forteller Silje Mariela.

– Jeg hadde ingen kontroll og var jo ikke vant til å la noe komme i veien for meg og mine mål. Men kroppen ville ha helt andre ting enn det jeg hadde lært meg selv at var bra for den. Og jeg hadde ikke noe annet valg enn å lytte til kroppen. Jeg skjønte at det var et system jeg ikke kunne overstyre.

Det er hun takknemlig for i dag. Graviditeten tvang henne nemlig til å lytte til signaler hun hadde overhørt i mange år. Etter at vesle Aron var født, hadde Silje Mariela egentlig tenkt å gå i gang med trening igjen ganske umiddelbart. Kroppen ville det annerledes og da all treningslyst og overskudd forsvant, innvilget hun seg en tre måneders lang treningspause. Først da kom kroppen tilbake i balanse.

I dag er det slutt på å telle kalorier eller karbohydrater.

Bekymret for bransjen

– Jeg spiser til jeg er mett og sørger for at jeg får i meg gode måltider. Jeg måtte gå helt back to basic, forklarer hun.

Utviklingen hun ser i treningsbransjen, med unge jenter, helt ned i 17-årsalderen som konkurrerer om å ha den best trente kroppen, skremmer henne.

– Hva gjør det med en så ung jente å bli bedømt etter kroppen? Jeg skal være forsiktig med å kaste stein for jeg har jo vært med på å fremme et visst kroppshysteri på min blogg.

I dag trener hun styrke igjen, men bare tre til fire ganger i uken og aldri mer enn 30-40 minutter av gangen.

– I tillegg sørger jeg for å få i meg gode måltider og bruker tid på å spise. Sult- og metthetsfølelsen har kommet tilbake og nå forteller kroppen meg hva den vil ha, jeg lytter. Vil jeg ha en kanelbolle på en onsdag, så tar jeg det.

 

Og hvordan har hun det nå? - Jeg har det veldig bra, men jeg skal ikke late som om jeg ikke lenger har et ønske om å føle meg vel, for det har jeg.

Tiltrekker seg sårbare individer

Therese Fostervold Mathisen er ernæringsfysiolog, tidligere styrkeløfter og doktorstipendiat ved Norges Idrettshøyskole. Hun er bekymret for utviklingen hun ser, at unge jenter lar seg inspirere av sosiale medier til et overdrevent og avsporet sunnhetsfokus med mye trening og lite mat.

– Mange legger om fra et avslappet til et veldig planmessig og rigid kosthold og treningsmønster. Matvaregrupper kuttes ut, ofte går det utover karbohydrater, som jo egentlig er der for å gi energi til trening. Til slutt står man igjen med et stort fokus på proteiner og masse grønnsaker. Det gir overhodet ikke nok energi til å trene på, oppsummerer Mathisen.

Hun tror treningssentre og fitnessinspirerte miljø lett kan tiltrekke seg mennesker som allerede har et anstrengt forhold til mat og trening.

– Kaloritelling, det å droppe enkelte matvarer, ha ville spisedager og å trene veldig mye, «lovliggjøres». Det er en kultur som også trekker til seg unge individer, som altså er i en sårbar fase av livet, der man ikke helt vet hva man vil, hvem man skal være og som lar seg forme av «veiledere» som kanskje ikke vet hva de gjør, mener Mathisen. Hun tror dette lett kan føre til at noen ender opp med et veldig anstrengt forhold til mat og kropp.

Er du i faresonen? Her er signalene du må se opp for:

* Hvordan står det til med ditt sosiale liv?Et av de mest målbare sjekkpunktene for om sunnhetsfokuset ditt har gått for langt, er livet utenfor gymmen. - Hvis mat og trening tar så stor plass at du ikke lenger er med på ting du var med på før, fordi du frykter du ikke får trent eller spist ”riktig”, da har du mest trolig et problem, mener Therese Mathisen.

* Blir du urolig når du ikke får trent på mandag og dobler derfor treningsdosen på tirdag for å ta igjen ”det tapte”? – Da har du mest trolig et problem, mener Mathisen. – Du skal ikke ta OL-gull, du er mosjonist og skal ha glede av trening, både fysisk og psykisk. Det skal ikke være en tvang eller en kamp.

* Krangler du ofte med deg selv, i ditt eget hode, når du spiser? Vurderer du alt du spiser og bruker mye tanker og følelser på det å spise? - Da har du mest trolig et problem. Hvorvidt du spiser pasta eller potet til middag, skal ikke påvirke følelseslivet ditt. Livet handler ikke kun om trening og mat, sier Therese Mathisen.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Derfor kan #fitspiration ha motsatt effekt

5 ubrukelige øvelser du bør droppe med det samme

Ta søndagsturen tilbake!